Tuesday, August 17, 2010

Madah-madah kehidupan-#2

Salam semua..

Masih ingat dgn edisi 'Madah-madah kehidupan' entry Lin yg terdahulu? ermm ok kali ni, Lin nak berkongsi plk koleksi madah-madah kehidupan yg madahnya ada bermacam2 madah yg perlu kita renungkan dan amik kata2 itu untuk diri sendiri, dia dan kamu..:)
Hehehe maaf agak panjang sikit, ye la copy & paste aje lor..:)
*Di petik dr member.tripod.com 

"Perjalanan hidup ini tidaklah seindah impian dan harapan.  Seandainya kita menyedari hakikat kehidupan pasti diri kita tidak tenggelam dalam khayalan.  Impian dan harapan yang keterlaluan sehingga lupa pada qada dan qadarnya."

"Orang yang berakal tidak berduka hati kerana kedukaan hati tiada faedahnya.   Banyak duka mengaburkan akal.  Tiada ia sedih kerana kesedihan tidaklah memperbaiki perkara yang telah terlanjur kerana banyak kesedihan mengurangi akal."


"Berlumba-lumbalah kamu mencari ilmu pengetahuan bererti kamu berlumba-lumba mencari kesenangan hidup dan berbahagia di hari muka."


"Orang tidak akan menyegani kamu kerana harta kamu sebaliknya orang menyenangi kamu kerana ilmu pengetahuan kamu itu."


"Untuk membina sebuah persahabatan terkadang mengambil masa bertahun-tahun lamanya.   Tetapi untuk memusnahkannya terkadang waktu tidak sampai sesaat pun.  Untuk itu jujur dan ikhlas adalah kunci dalam setiap persahabatan."


"Orang yang berilmu hadir dalam kelompok manusia yang jahil umpama setitik air hujan yang jatuh di atas tanah yang gersang."


"Kejayaan itu adalah milik semua orang.  Pengorbanan, masa dan sentiasa mengambil peluang untuk berusaha bersungguh-sungguh adalah jalan kearah destinasi kejayaan.  Ingatlah jika kita tidak tahu ke mana arah yang hendak dituju, maka kita seperti daun kering yang di terbangkan oleh angin."


"Orang yang paling dibenci ALLAH ialah orang yang suka bersengketa."


"Orang yang banyak berkata akan banyak silap dan orang yang banyak silap akan banyak dosa dan orang yang banyak dosa adalah neraka lebih layak untuknya."


"Barangsiapa memaafkan kesalahan orang islam, nescaya dimaafkan ALLAH kesalahannya di hari kiamat."


"Insan yang sentiasa berurusan dengan jalan ALLAH sentiasa merasakan hidup ini terlalu mudah dan indah.  Sesuatu halangan itu tidak dianggap sebagai masalah sebaliknya sebagai dugaan ALLAH untuk menguji iman mereka."


"Kawan setia sukar dicari tetapi apabila kamu sudah menjumpainya, pastikan kamu tidak kehilangannya."


"Nafsu mengatakan perempuan cantik atas alasan rupanya, akal mengatakan perempuan cantik atas alasan ilmunya, Hati mengatakan perempuan cantik atas alasan akhlaknya."


"Sebaik-baik berfikir ialah memikirkan tentang kebaikan orang terhadap kita dan kejahatan kita terhadap orang."


"Ilmu pengetahuan tanpa agama akan menjadi pincang, agama tanpa pengetahuan akan menjadi buta."


"Kejayaan tidak pernah berakhir dan kegagalan tidak pernah musnah.  Apa yang penting adalah ketabahan."


"Tuhan memberikan akal kepada manusia, yang membezakan daripada binatang.   Dengan akal, manusia dapat mengenal tuhan, dengan akal juga manusia dapat mempertimbangkan baik dan buruk.  Tanpa akal manusia seperti binatang."   -Hamka-


"Jangan menbuang waktu dengan menanti.  Sesungguhnya menanti itu biasanya diiringi dengan kemalasan."    -Internasional-


"Percaya kepada diri sendiri adalah rahsia untuk mencapai kejayaan."   -Ralph Waldo-


"Perkara yang dapat dibuat dan diselesaikan dalam sehari jangan ditangguh esok."   -Pythagoras-


"Tidak semua yang kita ingini mampu kita perolehi sebagaimana tidak semua yang kita perolehi adalah yang kita inginkan."  -Ahmad-


"Ilmu itu iman dan amal itu pengikutnya."  -Imam Al- Ghazali-


"Ilmu itu di dalam dada bukan di tulisan."  -Hukama-


"Siapa yang tidak dapat memimpin dirinya sendiri, tidak akan mampu untuk memimpin orang lain."   -Walter b. Pitkin-


"Akal adalah alat hidup dan pedoman fikiran manusia tetapi ia terbatas di dalam lapangannya.  Ada beberapa perkara dalam hidup yang tidak dapat kita faham, tetapi dapat dirasa menerusi hati."   -Voltaire-


"Walaupun tiada seorang yang melihat apa yang anda kerjakan ketahuilah bahawa tuhan melihatnya.   -Anomin-


"Perasaan merendah diri itu sangat aneh.  Ketika merasa yang kita mempunyainya, kita kehilangannya."   -E.b.Hulse-


"Yang penting ialah apa yang terjadi dalam diri kita bukan kepada diri kita."   -Allston-


"Hadapilah sesuatu apabila ianya mendatang.  Tetapi cuba jadikan sesuatu supaya ia datang seperti mana anda suka menghadapinya."  Emily Dickinson-


"Kita tidak pernah menyedari betapa baiknya peringatan kita sehinggalah kita cuba melupakan sesuatu."  -Franklin D. Jones-


"Saat itu mungkin sekejap sahaja, tetapi peringatannya adalah buat selama-lamanya."  -Bud Meyer-
"Dia yang tidak boleh memaafkan orang lain menjahanamkan jambatan yang mesti dilaluinya sendiri.  -George Herbert-


"Optimission, cheerful, never-failing assurance in the outcome of every undertaking is one of the most powerful aids to success.   -Emerson-


"Consider how had it is to change yourself and you will understand what little chance you have trying to change others."  -Voltaire-


"It is only the ignorant who despise education."  -Publicius Syrus-



P/S: Ketikanya setiap baris madah ada tersimpan satu rahsia dan makna untuk diri kita, so jadikan ia sebagai satu prinsip utk kita bteruskan hari2 di masa akan dtg..*betul ke ni*..huhuhu


With Love

11 comments:

  1. salam sis lin

    aduh...penuh madah sungguh..
    nanti ayu nak gunakan eik, tq for sharing...

    hehhehehe..
    (ps: pi raya kat umah CMG jgn lupa jemput ayu sekali)

    ReplyDelete
  2. Siti Rahayu: He3x..boleh aje, shring is caring..:)

    Jomm..nnti bila Lin nak pi Lin bgtau ek..kita serbu ramai2...:)

    ReplyDelete
  3. wokey, semalam cik mat bagi ayu minta 2,3 balang kuih raya..

    janji tak amik pic kat blog dia mcm harta sendiri....

    lari--lari-- cik mat dah angin tu...

    ReplyDelete
  4. Cahaya: Thankx ..klu nak copy..amik je, kita sharing sama2 okey..:)

    ReplyDelete
  5. Siti: hahaha..ye la kuih biskut CMG tgh panass sbb belum publish kat majalah, kang silap post, mamposs kena saman dgn CMG..kekekeke

    Ampunn Mat,nnti raya aku dtg bwk air batu ek, bg sejukkk :))

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  7. sgt menarik madah2 anda ^_^

    ReplyDelete
  8. ,,,salam sis lin,,,saya baru je memiliki "Indahnya HIDUP BERSYARIAT' pada hari ini hari selasa 28feb dan buku tersebut kini di manafaatkan untuk semua ahli2 kumpulan yassin kg bt4 Kota Tinggi Johor,,, sangat menarik n akan sy jdikan pedoman hidup,,,Insaallah,,,

    ReplyDelete
  9. Natasha: Wasalam..alhamdulilah, mmg bagus sangat2 buku tu, sis mmg bt buku tu sebagai bekalan fardhu ain utk diri sendiri juga family Natasha...Moga kita sama2 dpt manfaat ye..

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Keladi .
Komen Anda Amat Sis Hargai .

Segala pertanyaan, email: linmdnoor@gmail.com
Thank You again..