Resepi Serawa Durian

4/22/2011 02:17:00 PM

Assalamualaikum wbt..

Hehehe suspen je kan tengok tajuk tu, tetiba Lin rajin bebenar nak memasak bende alah ni..huhuhuhu
Kowang mesti sukakan kalau durian? Siapa yang tak suka durian tu weii, enak di makan begitu saja atau di buat 'lempok' ke, buat talam ke, ataupun 'serawa' ni..perghhh sedapnyaaaaa..
Tapi Lin tak le serajin kowang dan ngidam sangat nak makan ni, cumanya rezki di hari Jumaat, owang bagi kita amik le, padahal haritu baru je mulut ni sebut nak makan serawa durian..hehehhee
Tapi pelik ek, kalau yang free tu le yang sedap..hahahahhaha. Sebenarnya respi serawa durian ni bukannya susah mana pun, rajin tak rajin je nak membuatnya. Kalau rumah Lin ni baik tak payah buat le, Lin sorang je yang makan, hubby takde, anak2 memang tak reti makan, kalau bubur durian tu diaorang makan le..
Jadi kalau kowang rajin nak mencuba respi ni, kat bawah ni Lin salinkan respinya ok..:)
Psttt kalau dah buat tu, hantar le kat rumah yek..lalalalalala



bahan2:
2 cawan pulut
1 cawan santan cair
secubit garam
4 ulas isi durian
2 sudu gula merah
2 sudu gula putih
1 cawan santan pekat

Cara2:
-Rendam pulut sekurang2nyer 4 jam.Kukus mcm biasa.. Bubuh santan dgn garam secukup rasa.
-Untuk serawa: rebus durian tu dgn 2 cawan air...rebus sampai kembang.pastu masukkan santan pekat, gula merah & gula putih.kacau sehingga sebati dan pekat.



P/S: Dah habis pun dah..sedap lemak manis berkrim..ermmmmm jilat sudu lagik!


With Love

2 Comments

  1. lovely dessert but cannot eat too much, then jelak.

    ReplyDelete
  2. Nava Kishnan: Yup...kalau byk sangat makan dessert..nnti kena kencing manis..hehehehhe

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com