Wanita dan Tulang Rusuk.

7/21/2011 12:00:00 PM

Assalamualaikum wbt...

Harini sarapan dapat tajaan free dari kawan Geng Sekampung, kenyang sudah, biasa le kalau makan free ni kenyang aje kan..hahahahaha. Ala bukan apa pun, teringin mau makan capati, jadi ada pulak owang nak belanja, jom aje ler..hehehehe...
Bak kata owang tua2, reszki jangan ditolak, musuh jangan di cari, tapi kalau dah namanya musuh, tak cari pun mana2 ada je, selagi nyawa ni hidup, rezki + musuh mesti jalan seiring...kan kan kan..
Untuk entri kali ni, Lin kongsi bersama apa yang Lin baca untuk kita share sama2 ok...


“Berbuat baiklah kepada wanita, kerana sesungguhnya mereka diciptakan dari tulang rusuk, dan sesungguhnya tulang rusuk yang paling bengkok adalah yang paling atas. Maka bersikaplah para wanita dengan baik.” (HR al-Bukhari Kitab an-Nikah no 5186)

Ini adalah perintah untuk para suami, para ayah, saudara saudara lelaki dan lainnya untuk menghendaki kebaikan untuk kaum wanita, berbuat baik terhadap mereka , tidak menzalimi mereka dan senantiasa memberikan hak-hak mereka serta mengarahkan mereka kepada kebaikan.

Ini yang diwajibkan atas semua orang berdasarkan sabda Nabi, “Berbuat baiklah kepada wanita.”

Hal ini janganlah sampai dihalangi oleh perilaku mereka yang adakalanya bersikap buruk terhadap suaminya dan keluarganya, baik berupa perkataan mahupun perbuatan kerana para wanita itu diciptakan dari tulang rusuk, sebagaimana dikatakan oleh Nabi bahawa tulang rusuk yang paling bengkok adalah yang paling atas.

Sebagaimana diketahui, bahawa yang paling atas itu adalah pangkal tulang rusuk, itulah tulang rusuk yang paling bengkok, itu jelas. Maknanya, pasti dalam kenyataannya ada kebengkokkan dan kekurangan. Kerana itulah disebutkan dalam hadis lain dalam ash-Shahihain.

“Aku tidak melihat orang orang yang kurang akal dan kurang agama yang lebih dapat menghilangkan akal lelaki yang teguh daripada salah seorang diantara kalian (para wanita).” (HR. Al Bukhari no 304 dan Muslim no. 80)

Makna “kurang akal” dalam sabda Nabi S.W.T adalah bahawa persaksian dua wanita sebanding dengan persaksian seorang lelaki. Sedangkan makna “kurang agama” dalam sabda Baginda adalah bahawa wanita itu kadangkala selama beberapa hari dan beberapa malam tidak solat, iaitu ketika sedang haid dan nifas. Kekurangan ini merupakan ketetapan Allah pada kaum wanita sehingga wanita tidak berdosa dalam hal ini.

Nabi Muhamad S.A.W tidak berbicara berdasarkan hawa nafsu, tapi berdasar wahyu yang Allah berikan kepadanya, lalu baginda sampaikan kepada ummatnya, sebagaimana firman Allah:

“Demi bintang ketika terbenam, kawanmu (Muhammad) tidak sesat dan tidak keliru, dan tiadalah yang diucapkannya itu menurut kemahuan hawa nafsunya. Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya).” (Qs. An-Najm:4)


kredit: Andhika Al-Banjari & Tok Wan





P/S: Kowang tengok tak cite Annisa? takut kalau fikirkan jika betul2 berlaku dalam persahabatan macam tu..'kawan makan kawan' tapi alasannya nak 'jaga hati kawan'..huhuhuhuhu


4 Comments

  1. Maner capati nye Lin?!! Lorrr.. heheh..

    'Aku Wanita' tulen :)

    ReplyDelete
  2. saya wanita, saya ok... eh, salah salah... :p akak, header akak...adoiii..nanti eks~

    ReplyDelete
  3. Oh Oeya: Hahaha sbb Geng sekampung tu bkn blogger, so xde le gambo capati..hahahaha :p

    Aku juga 'tulen' hahahahhaa

    ReplyDelete
  4. Sunah: dari nama mu sudah asli lor kewanitaannya..hehehehe...

    Ala take ur time ok... :)

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com