Breaking

Wednesday, August 10, 2011

Botok-botok Johor

Assalamualaikum wbt...

Turun bukit, naik bukit semua sanggup ku redah, jem ke, jauh ke semuanya sanggup ku tempuh demi kerana 'mu', tapi akan daya, mungkin takde rezki nak ketemu dengan 'mu'..


Tak ku gentar tak ku gigil untuk menempuhnya dalam keadaan lapar dan dahaga...


Ku tetap gagah dan kuat untuk meneruskan perjalaanan tanpa diri 'mu' di sisi ku. Aku pasrah dan redha dengan ketidak hadiran 'mu' dalam hidup ku walau sekali cuma untuk bertemu bersua muka.


Ohhhhh 'mu' yak ni 'Botok-botok' dimana kan ku cari dikau???? hahahahahaahaha
Adeii lawak bodoh sungguh entry ni kan...saja nak bikin gelak sikit, owang kata gimik ler :p
Cite sebenarnya, hujung minggu lepas Geng kamie datang dan kitaorang pergi ke bazar Ramadhan untuk mencari botok-botok, siankan Sodep & Izzu yang nak sangat lihat dan rasa itu botok-botok, sampaikan tersasul kata 'kotok-kotok' hahahahahaaaaa..adeiiiii
Tapi takde rezki mereka, semua tempat dan kedai kita pusing, hampeh tak jumpa, tu le bila kita nak takde pulak, bila bende kita tak nak ada pulak..huhuhuhu takpe la Sodep, nanti ada rezki mesti dapat rasa punya ok..
So untuk tatapan supaya tak ngencess kan Sodep Lin masukkan gambo dan respinya sekali yang Lin culik c&p dari SINI.

Botok-botok ikan ini adalah makanan tradisi negeri Johor, biasanya ikan tenggiri atau ikan selar dan ikan parang digunakan, dicampur dengan daun-daun ulam, baik untuk kesihatan. 

Botok-Botok
Bahan A
Lada kering
Bawang merah
Bawang putih
Halia
Rempah kari
Kerisik
Asam jawa
Bahan-bahan tersebut dikisar halus, dan masak tanpa menggunakan minyak

Bahan B
Ketumbar
Jintan manis
Jintan putih
Garam, gula secukup rasa
Masukkan bahan B ke dalam A dan masaklah sehingga terbit minyak

Ulam-ulaman
Pucuk ubi
Daun mengkudu
Daun kunyit
Daun betik
Daun pisang untuk membungkus

Bila bahan-bahan rempah itu sudah masak asingkan ke dalam mangkuk. Ulam-ulaman disusun, letakkan ikan di atasnya dan bubuh bahan rempah tersebut. Bungkus dengan daun pisang dan kukus sehingga masak.




P/S: Kalau kat Jb dijual dalam rm5..sedappppppp!


20 comments:

  1. sudah lama ngak ketemu sama kamu wahai botok - botok.

    ReplyDelete
  2. Shaizhar: Hehehe ko pun sama teringin eh? hehehehe

    ReplyDelete
  3. sis..rasanya kalau kat bazar BBU ada..dah try gi sana..

    ReplyDelete
  4. 1st time cik semut dengar botok2 tu

    ReplyDelete
  5. org johor, tp nape xpnh makan...huhu

    ReplyDelete
  6. Sharifah: Tak pernh lagi gi bazar BBU tu...hrtu terfikir kat larkin tu mmg ada, ntah kenapa hrtu xde plk....huhuh

    nnti sis try cr kat sana ye..thankx dear..

    ReplyDelete
  7. asal bukit si sodep ngan izzu lalu x tinggi ako tgk????

    ReplyDelete
  8. Semut Senyum: Laaa ye keee? ishh femes ni klu kt Johor...:)

    ReplyDelete
  9. Mizzkechique: hehehe nnti lepas ni try rasa ok..mmg sedap, elok utk kesihatan :)

    ReplyDelete
  10. Retna: haaaaaaa...masa ko lalau xde owang amik gambo..bukit tu sama je lerrrrrrr...hahahaha

    pstt minggu ni kita pi cr nak???

    ReplyDelete
  11. Ekin: hehehe mmg sedapppp..pandai makan yek..bagusss :)

    ReplyDelete
  12. adoii..lawak lah lia baca kawan sis blh t'sasul panggil "kotok" heeee....

    botok2 ni mmg sedap sgt2...klu kat kota tinggi kat restoran batu sawar ada jual...sebungkus RM5 jugak

    adik lia kat kg niaga kat bazaar ramadhan pun jual..laris mcm pisang grg...:)

    ReplyDelete
  13. psstt sempat ke? kan sabtu ako nk buka kat luar, ahad ako balik pagi daaa

    ReplyDelete
  14. Mamamya: heheh owang Johor mesti tau kesedapannya.. :)

    O adik tu jual botok2 ke?

    ReplyDelete
  15. Retna: hehehhe sudah jawab di komen yg sebelum ni..kakakakakah :p

    ReplyDelete
  16. botox2..feberet aku juga, tapi selalu yang sedap makan dedaun dia dengan rempah ratus..ngidam pulak leer..huhu

    ReplyDelete
  17. Mat Gebu: Hehehe kannnn tp skrg susahnya nak cari Mat..dulu2 kat pasar banyak...sebungkus rm5 kannn..

    Mat buat la Mat..lagi puas makan...:)

    ReplyDelete
  18. lorrr.. ikan bungkus nih namanya botok-botok.. ampunnn.. aku si Jawa tok-tok ni tak tau wakaka :D

    ReplyDelete
  19. Salam..saya pembuat dan pnjual botok botok. Jika berminat boleh hubungi saya Boleh dihntar seluruh malaysia dgn jumlah memadai. Botok botok frozen. Cal sms whatsap rauf 0127749242 atau yatie 0147755935

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Keladi .
Komen Anda Amat Sis Hargai .

Segala pertanyaan, email: linmdnoor@gmail.com
Thank You again..