Breaking

Monday, October 31, 2011

Makin lama kahwin makin ‘senyap’.

Assalamualaikum wbt..

Fakta atau auta? Fikir2kan dan renung2kan...



Satu kajian dijalankan sebuah laman web di Britain mendapati, pasangan yang sudah berkahwin selama 50 tahun atau lebih, hanya bercakap satu sama lain selama tiga minit bagi setiap sejam. 
Percakapan mereka biasanya pada waktu makan tidak melebihi 150 perkataan.

Kajian turut mendapati pasangan kekasih menghabiskan 50 minit sejam untuk bercakap, pasangan berkahwin 10 tahun, 29 minit.
“Jelas sekali perkahwinan yang panjang ‘membunuh’ minat untuk bercakap,” kata laman web itu. – Agensi




P/S: Tapi saya banyak bebel (cakap + nasihat + tegur) dari bercakap...ok la tu kannn :p


7 comments:

  1. kita kuat membebel, dia kuat menyakat... mat saleh jer kot mcm tu.. kajian pun di Britain, kan.. hihi

    ReplyDelete
  2. takyah tggu 50 tahun kak...yang 9 tahun ni pun rasa mcm mood ke laut je dah...hehehe...
    kuat sgt kerja kot...hahaha...
    kena holiday ke maldives kehkehkeh

    ReplyDelete
  3. Sari Yusa: Tu le..sis lagi la kuat membebel...hehehe
    Mat Saleh mereka suka cr hiburan luar sbb tu dgn isteri kurang berckp kot...agaknya la kannnn :)

    ReplyDelete
  4. Si Manis: Tp tgk keadaan juga, ada yg sibuk bekerja cr rezki, ada yg sibuk utamakan anak2 sampai suami terasa sepi..
    kita kena pandai mengorak dan mewarnai hidup rumahtangga kita aje agar 'colourful' :)

    sesekali pi bercuti pun ok jgk kann :)

    ReplyDelete
  5. ye ke? ade gak saya tengok atok ngan nenek yang masih mesra bercakap sampai tua...err...aha kan, ni kat britain... :p

    ReplyDelete
  6. Sunah: Ye sunah, arwah abah sis pun sampai hayat terakhir dia pun masih lagi jalan pimpin tangan...
    tu le omputih ni lbh cr hiburan kat luar sampai lupa anak bini kat uma..huhuh

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Keladi .
Komen Anda Amat Sis Hargai .

Segala pertanyaan, email: linmdnoor@gmail.com
Thank You again..