Breaking

Wednesday, April 03, 2013

"ISTERI SAYA TIDAK BEKERJA".

Assalamualaikum wbt...

Berikut adalah Soalan dan Jawapan antara Suami (S) dan Pakar Psikologi (P):

P: Apa yang anda lakukan untuk hidup Encik?
S: Saya bekerja sebagai Akauntan di Bank.

P: Isteri Anda?
S: Beliau tidak berkerja. Beliau adalah Suri rumah sahaja.

P: Siapa yang membuat sarapan pagi untuk keluarga anda pada waktu pagi?
S: Isteri saya, kerana dia tidak bekerja.

P: Pada apa masa isteri anda bangun untuk membuat sarapan?
S: Dia bangun pada kira-kira 05:00 pertama kerana dia membersihkan rumah sebelum membuat sarapan.

P: Bagaimana anak-anak anda pergi ke sekolah?
S: Isteri saya membawa mereka ke sekolah, kerana dia tidak bekerja.

P: Selepas mengantarl anak-anak ke sekolah, apakah dia lakukan?
S: Dia pergi ke pasar, kemudian pulang untuk memasak dan pencucian pakaian. Anda tahukan dia tidak berkerja.

P: Pada waktu malam, selepas anda pulang dari pejabat, apa yang anda lakukan?
S: Berehat, kerana saya kepenatan kerja seharian.

P: Apakah isteri anda lakukan itu?
S: Dia menyediakan makanan, melayan anak-anak kami, menyediakan makanan untuk saya dan membersihkan pinggan mangkuk, membersihkan rumah kemudian menidurkan anak-anak.


Dari cerita di atas, yang manakah anda berfikir lebih berkerja??
Setiap hari isteri anda bermula dari awal pagi hingga lewat malam. Yang dipanggil 'TIDAK BEKERJA'?!

Hargailah isteri anda. Kerana pengorbanan mereka adalah tidak terkira nilainya. Ini harus menjadi peringatan dan renungan untuk semua bagi memahami dan menghargai setiap peranan orang lain. Memahami dan Menghargai antara satu sama lain akan membuat setiap orang berasa gembira.

Sabda Nabi Muhammad SAW:
"Tanggungjawab suami terhadap isterinya adalah apabila kamu makan, hendaklah kamu beri makanan untuk isterimu. Apabila kamu memakai pakaian, kamu berikan pakaian untuk isterimu. Jangan kamu pukul isterimu pada bahagian muka. Jangan kamu keluarkan perkataan yang jahat di hadapannya iaitu perkataan yang menyakiti hati dan dibenci. Jangan kamu tinggalkan isterimu seorang diri kecuali dalam rumah." (Hadis riwayat Abu Daud)

Satu contoh petunjuk Rasul yang menggambarkan baginda beradab sopan bersama isteri baginda ialah hadis yang diriwayat oleh Ibn Abi Dunya, Saidatina Aisyah memberitahu bahawa:

"Segala urusan dan perlakuan Baginda amat menakjubkan, sehingga ketika baginda bersama isterinya pada suatu malam dan telah bersentuhan kulit, baginda meminta izin dari isterinya Aisyah untuk beribadat menemui Tuhannya."

Demikianlah adab Rasul bersama isteri baginda, meminta izin untuk meninggalkannya meskipun untuk bertemu Tuhan.

*sharing copy paste dr fb..

*Saya bekerja sebagai PENGURUS RUMAH TANGGA...ko haderrr??? :p






P/S: Cubalah duduk rumah buat keje melayan anak dan keluar masuk urus anak sekolah, time tu baru sang suami mengeluh 'lebih baik duduk ofis' kikikikih....betul tak?


5 comments:

  1. kita takde lagi tang hantar amek anak sekolah tu sis. tahun depan baru start. huhuuu... tapi mmg btl la yg atas ni. sgt diakui, bila ms kat opis boleh gak ngulor sana sini sinun, now blm boleh lg. anak dan rmh, amanah suami utamakan dulu.

    ReplyDelete
  2. akk dh pnh rs dua kerjaya sbg pkja akaun kt office,dan juga surirumah.surirmh lg penat sbb x hlg lagi penat,x kering lagi air di tangan,ada je kerja rumah lain kena buat.

    tgk baju menimbun nk kn lipat,tgk berhabuk almari nk kena lap,tgk fan berhabuk,nk kena pjt tgga lap,tgk cuaca cerah tfikir nk bsh comforter,so mmg x ddk diamlah jd suri rumah ni he3...

    ReplyDelete
  3. besarnya pengorbanan isteri..tapi...sy xde isteri lagi, boleh tolong carikan tak mama lin?yang kat umah tu pon boleh..hahahahahaha :p :p :P

    ReplyDelete
  4. terbaikk sis . tambah-tambah kalau isteri yang bekerja kan .. satu hari di pejabat, balik rumah bekerja lagi . sis, copy hadis , nak letak kt fb ;p

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Keladi .
Komen Anda Amat Sis Hargai .

Segala pertanyaan, email: linmdnoor@gmail.com
Thank You again..