TIADA KOLAGEN DALAM RUMPAI LAUT.

4/08/2013 09:00:00 AM

Assalamualaikum wbt...

Semalam terbaca satu artikel di fb yang mengatakan 'Tiada kolagen Dalam Rumpai Laut'..ermmm ye ke? mestilah terkejut jugak sebab sebelum ni aku memang amalkan dan makan kolegen ni, sepanjang makan tu, banyak jugak rasa perubahan pada kulit dan selera makan, mula2 beli dulu lagi le mahal, tapi sekarang dah ramai yang jual dah murah, antara bagus dengan yang tidak je sebab katanya ada gred..ermmm tapi kalau lepas kowang baca artikel yang aku nak share ni, kowang fahamkanlah sendiri ye..bukan tak boleh makan atau bahaya, tapi TIADA KOLAGEN dalam rumpai laut...
Aku just sharing and caring, no komen banyak2..huhuhu

Artikel dipetik dari The Scret Medicines


Apa yang anda akan baca di bawah ini mungkin akan mengejutkan. Malah mungkin ada yang tidak mahu menerima kenyataan. Realiti kadangkala sememangnya pahit untuk ditelan. Tetapi inilah pendirian TSM sejak dari dulu lagi. Meskipun kami menerima bantahan dan kecaman dari pelbagai pihak, kami tetap degan pendirian kami. Kebenaran tetap akan kami dedahkan. Contohnya dalam isu rokok, detox rendam kaki, gelang magnet, rokok elektronik dan sebagainya. Sesungguhnya kebenaran itu berada pada kedudukannya yang tersendiri dan tidak akan mampu digugat oleh apa-apapun. Dalam membongkar kebenaran, kami tidak akan menyebelahi kepentingan mana-mana pihak. Baik atau buruk, ia perlu didedahkan agar semua orang tahu. 

Kolagen adalah sejenis protein. Terdapat lebih 25 jenis kolagen yang terhasil secara semulajadi di dalam tubuh manusia. Ia membentuk 30% dari jumlah protein dalam tubuh manusia. Tidak dinafikan ia sangat penting untuk tubuh. Ia berfungsi seperti gam pelekat yang melekatkan seluruh bahagian tubuh kita. Seringkali kolagen dikaitkan dengan kesihatan kulit. Ia membantu melambatkan proses penuaan. Bukan membuatkan kulit yang berkedut kembali tegang. Kenyataan ini sepatutnya diambil perhatian. 

Bagaimanapun, apabila usia semakin meningkat, degradasi kolagen akan berlaku dan akhirnya menimbulkan kedutan. Oleh sebab itu, ramai pakar kesihatan kulit menasihatkan supaya mengambil langkah untuk merangsang pengeluaran kolagen. Ia dapat memperlahankan proses kedutan. Salah satu caranya ialah mengambil makanan yang tinggi khasiat menghasilkan kolagen di dalam tubuh. Itu tidak bermakna makanan itu 'mengandungi' kolagen.

Rumpai laut yang mendapat sambutan hangat di pasaran hari ini ialah jenis agar yang diekstrak dari spesis Eucheuma Gelidium. Ia sebenarnya sudah lama digunakan dalam masakan terutama untuk membuat kueh agar-agar. 

Hari ini, disebabkan penyebaran kononnya ia mengandungi kolagen, ia semakin mendesak orang ramai untuk mendapatkannya malah harganya kini meningkat. 

Ia mendapat sambutan di kalangan mereka yang inginkan kulit kelihatan cantik dan licin terutamanya golongan wanita. Seperti biasa masyarakat mudah tertipu dengan apa saja iklan menggunakan teori saintifik yang cuba mengelirukan pengguna. Pencarian TSM tidak menemui apa-apa maklumat tentang kandungan "kolagen" di dalam rumpai laut. Setakat ini tiada kajian saintifik yang mendapati rumpai laut mengandungi kolagen. Malah zat-zat yang membantu menghasilkan kolagen yang banyak boleh ditemui dalam vitamin C seperti buah-buahan citrus, bukan dalam rumpai laut. Buah-buahan itu sendiri tidak mengandungi kolagen. Agak pelik bagaimana mereka boleh mendakwa rumpai laut adalah sumber kolagen terbaik? 

Kolagen tidak hadir begitu saja. Dakwaan yang mengatakan adanya 'kolagen mentah' dalam rumpai laut adalah salah. Apatah lagi yang mendakwa 'ibu kolagen'. Tiada kolagen yang didapati dalam bentuk mentah. Orang Jepun yang mula-mula menemui makanan rumpai laut hanya menjadikan ia sebagai sayur-sayuran dan salad dalam hidangan mereka. Jepun tidak memiliki tanah yang luas untuk penanaman, maka mereka beralih kepada sumber lautan.

Iklan-iklan di laman-laman web penjual rumpai laut yang membezakan gambar pengguna sebelum dan selepas jelas menunjukkan dua situasi yang berbeza. Gambar 'SEBELUM' diambil dengan 'cameraphone' dalam keadaan kurang cahaya (underexposure) menyebabkan wajah kelihatan gelap dan kusam manakala gambar 'SELEPAS' pula diambil dalam keadaan cahaya terang (overexposure) menjadikan wajah kelihatan cerah 'berseri'. Ia tidak memerlukan manipulasi digital menggunakan perisian Adobe Photoshop, hanya olahan cahaya sekitar. Ini jelas suatu bentuk penipuan. Bagi TSM dan mereka yang tahu teknik dalam fotografi, ia tentu mudah untuk dijelaskan. 

Penghaslilan Produk

Rumpai laut digunakan untuk menghasilkan tiga hydrocolloids iaitu agar, alginat dan carrageenan. Hydrocolloids ialah bahan yang larut dalam air untuk memberikan kelikatan, membentuk gel, untuk menstabilkan produk seperti ais krim (ia menghalang pembentukan kristal supaya ais boleh kekalkan tekstur licin). 

Produk kosmetik seperti krim dan losyen kadang-kadang melabelkan kandungan "ekstrak marin", "ekstrak alga", "ekstrak rumpai laut" malah ada yang lebih berani melabelkannya sebagai "marine collagen". Ini mungkin menunjukkan ia mengandungi salah satu hydrocolloids yang diekstrak dari rumpai laut. Alginat dan carrageenan boleh meningkatkan sifat-sifat pengekalan lembapan pada kulit. Yang jelas, ia tidak boleh membuatkan wajah anda kembali remaja setelah kulit anda berkedut. Malah kajian terhadap beberapa spesies rumpai laut kelp, wakame dan nori mendapati ia baik untuk merawat kanser dan thyroid, bukan untuk awet muda. 

Hari ini, sudah ada pengusaha produk minuman mendakwa minuman mereka mengandungi kolagen...inilah salah satu perkara yang paling melucukan yang pernah di dengar di abad ini. Ia juga mungkin penipuan terbesar abad ini. Pihak berkuasa sepatutnya lebih tegas dalam menguatkuasakan akta pelabelan produk makanan dan minuman. 

Jika anda ingin terus menggunakannya, anda boleh teruskan. Sekurang-kurangnya kulit anda sentiasa kekal lembap dan anda dapat khasiat seperti makan sayur-sayuran. Cuma anda membelanjakan wang yang lebih untuk mendapatkan khasiat sayur-sayuran sedangkan orang lain hanya membelanjakan beberapa ringgit untuk membeli sayuran di pasar. 

Dari Mana Untuk Dapatkan Kolagen

Kolagen tidak boleh didapati begitu saja. Anda tidak boleh mendakwa anda mendapat kolagen dengan memakan 'kolagen'. Ia tidak semudah itu. Jika ada orang mendakwa sedemikian, dia mungkin berjenaka atau dia tidak pernah belajar ilmu biologi. 

Dakwaan tentang kolagen mentah, kolagen asli atau ibu kolagen dari rumpai laut sebenarnya tidak berasas. Ia sesuatu yang diada-adakan.Orang yang tidak tahu apa-apa tentu mudah diperdaya. Tambahan pula terdapatnya iklan syarikat TM menunjukkan seorang pengusaha rumpai laut yang berjaya di TV. Ia mungkin sedikit sebanyak telah mempengaruhi pemikiran pengguna bahawa "rumpai laut suatu produk yang bagus dan mendapat sambutan luarbiasa sehingga ke luar negara."

Sebenarnya tiada apa yang ajaib tentang rumpai laut. Walaupun ia mengandungi nutrien dan faedah kesihatan, terdapat banyak lagi produk lain dari daratan yang sama atau dapat menandingi khasiatnya.

Kolagen dihasilkan dari dalam tubuh kita. Ia tidak boleh didapati dari luar. Untuk memastikan tubuh kita menghasilkan kolagen, kita perlu mengambil makanan-makanan yang boleh membantu penghasilan kolagen secara semulajadi. Makanan yang boleh membantu penghasilan kolagen ialah sumber vitamin C seperti buah-buahan citrus, sayur-sayuran, tomato, keju, soya, asid amino, ikan dan telur. 
Ingat Cantik, ingat vitamin C.

*Artikel telah dikemaskini.





P/S: Anda baca anda faham dan sendiri mau ingat..huhuhuhu

9 Comments

  1. UMS .. kajian rumpai laut
    http://eprints.ums.edu.my/4185/

    ReplyDelete
  2. sbb tu yg mengambil kolagen tu dinasihatkan skali mnm air masak byk2. khasiat sbnr nya daripada air masak tu la.

    ReplyDelete
  3. bgus info ini...
    Tak derla nnt tertipu nnt....

    Tq

    ReplyDelete
  4. dah pernah baca info ni..mcm mcm dorang ni kan..

    ReplyDelete
  5. Meh baca info pasal seaweed ni...kalu research yg di buat oleh doc UPM pun tipu xtau la....
    healing power of malaysian seaweed
    http://www.tncpi.upm.edu.my/synthesis_pdf/synthesis_32-33.pdf

    ReplyDelete
  6. Sume aku makan hahhaha... janji kenyang. Eh tetibakan hahha

    ReplyDelete
  7. As TSM said:
    Kolagen adalah sejenis protein. Terdapat lebih 25 jenis kolagen yang terhasil secara semulajadi di dalam tubuh manusia. Ia membentuk 30% dari jumlah protein dalam tubuh manusia.

    If refer to the link given.. they is a protien... which is call crude protien...

    http://www.tncpi.upm.edu.my/synthesis_pdf/synthesis_32-33.pdf

    "The crude protein contents of
    E. cottoni (9.76% DW) and C. lentillifera
    (10.41% DW) were higher than that of S. polycystum (5.4%
    DW), and the protein chemical scores were between 20-67%
    which are common for plant proteins. The PUFA content of E.
    cottonii was 51.55%; C. lentillifera, 16.76% and S. polycystum,
    20.34%. Eicosapentaenoic acid (EPA), accounted for 24.98%
    of all fatty acids in E. cottonii. These seaweeds have significant
    vitamin C (~35mg/100g) and α-tocopherol (5.85-11.29
    mg/100g) contents. They are also potential health ingredient
    for use in human and animal nutrition

    ReplyDelete
  8. saya bukan lah nak menindas orang lain berniaga, tapi pada saya baik berniaga tu cara kita jujur.. bukan dengan offer mcam mcam dan tertipu dengan kata-kata.. dari situ sy belajar sesuatu.. bebaru ni, sy ada terbaca article dimana rumpai laut ni juga ada khasiat tersendiri, akan tetapi ia membuatkan badan senang dapat kanser.. based on my experience la, org offer mcam2 dekat sy.. aritu kulit sy sunburn habis, then dia offer sy pakai sabun susu beras kolagen made in Siam tu.. sy tk percayakan kata2 dia tp dia kasi sy free je masa beli Aura White aritu.. now takde kesan ape, kulit pun makin kusam.. plus 2 hari penggunaan sabun tu kulit saya perdih dan terbakar.. nak amik wusduk pun terasa pedih dan seksa ya Amat.. tak percaya ble bukak entry sy http://ceritaalak.blogspot.com/

    ReplyDelete
  9. ISU HOT DIPASARAN SEKERANG!!!!

    ADAKAH RUMPAI LAUT MENGANDUNGI KOLEGEN???

    JAWAPANYA PALING TEPAT

    isu Satu blog buat kenyataan mengenai rumpai laut yg tidak mengandungi protien kolagen),hanyalah satu teknk buruk dalam perniagaan . kehadiran rumpai laut mentah dalam pasaran menyebabkan byk produk collagen tidak jalan

    Bukti yg menyatakan Rumpai Laut membantu mengekalkan kolagen dlm kulit-Dr Muta Harah Zakaria.. Pensyarah Jabatan Akuakultur Fakulti Pertanian, UPM

    Sumber:Berita Harian.
    Isnin, 15hb April 2013

    ingin info lanjut layari blog man http://myraumpailaut.blogspot.com/p/info.html

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com