Sunday, September 07, 2014

BOTOK-BOTOK IKAN TENGGIRI

Assalamualaikum wbt..

Salam Ahad buat semua, dah makan belum? Makan apa tu? Masak ke beli? Ye la mana tau kan hari minggu gini nak rehat2 so jalan2 ke luar makan luar bersama family kan. Sama juga macam Lin, tapi sebab hubby pun OS, anak2 pun semua takde, tinggal berdua, so masak aje mana yang sempat.
Tapi harini lepas hantar anak sekolah Lin ke rumah Mak, sebab Mak dah bagitau awal2 suruh singgah rumah, dia nak buat botok2 dan sayur betik bening..hehehe kita suka aje sebab tumpang makan aje la kan heheh
Sampai rumah Mak dia dah siap dah semua ulam2 daun2 untuk buat botok2 tu, daun2 tu petik je belakang rumah, ada juga yang tak cukup daun tu tapi ok lah buat makan sendiri je kan.

Yang bestnya, Mak Lin kata dia siap gugel nak cari resepi botok2 ni, katanya dia gugel, terjumpa resepi paling atas kat gugel tu, resepi blog Mat Gebu, ooo Mak Lin memang kenal itu Mat Gebu, siap cakap lagi blog Dapur Tanpa Sempadan hahahaha..kelasss ko Mak aku...padahal gugel guna handpong kecik je tu..bukan tab ke ipad ke laptop ke ...kelass x?
*nasib baik Mak aku takde minta nak buat FB hahahahaha



Haa nampak tu, segala daun2 penuh satu bungkus tu, alaaa nampak je banyak, bila dah kukus kang, kecut semua daun tu..lagi banyak daun lagi sedap, tambah plak memang banyak khasiatnya..Yang tak suka makan sayur, rasanya memang tak makan le botok2 ni...eeeee rugi rugiiii...



Tadaaaa...ikannya memang ada 4 ketul, jadi dapat 4 bungkus aje laaa...tu pun dah kira banyak dah tu setakat nak makan sendiri. Kalau jual tu biasa harga dalam rm5-7 tu..tapi isinya..ermmmmm banyak daun dari ikannyaaa....huhuhu
Tadi makan dengan nasi panas, perghhhh nasib baik daun pisang tu tak bole makan, kalau tak, licin aku bedal hahahahahaha

Ok lah kalau kowang nak try resepinya boleh klik SINI .
Rasanya pasti kowang tak nyesal, memang sedap...percayalahhhh...





P/S: Dah kata kan...semuanya di hujung jari anda aje..nak taknak je masaknya heheheh


1 comment:

  1. tq share resepi

    Feel free to visit
    http://vitalicious2u.blogspot.com/

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Keladi .
Komen Anda Amat Sis Hargai .

Segala pertanyaan, email: linmdnoor@gmail.com
Thank You again..