HIJRAH ITU MUDAH, ISTIQOMAHNYA YANG SUSAH

8/24/2018 06:09:00 PM


HIJRAH ITU MUDAH, ISTIQOMAHNYA YANG SUSAH | MERUBAH gaya hidup dari yang buruk ke yang baik mudah dilakukan sebagian kalangan orang, seperti mengubah cara berpakaian yang lebih syar’i, sering bersedekah, dan lainnya. Akan tetapi bertahan saat sedang merubah hal-hal itu jauh lebih susah, contohnya saat seorang mengubah tampilan pakaiannya ke yang lebih syar’i, dia akan merasa kepanasan, tidak selesa dan sebagainya.

Oleh karena itu, istiqamah sangat susah ketika berhijrah. Istiqomah dalam beribadah memang tidak semudah yang dibayangkan. Tapi, seorang muslim yang baik adalah mereka yang selalu berusaha untuk istiqomah dan berada dalam jalan yang benar. Meskipun dalam ibadahnya terkadang seseorang mengalami rasa malas atau gangguan lainnya.
Setidaknya ada beberapa cara yang bisa membantu seorang muslim untuk tetap istiqomah.



1. Niat yang kuat

Niat yang kuat , menjadi point penting dalam berhijrah dan beristiqomah. Insyaa Allah jika kita mempunyai niat yang keras maka godaan apapun akan kalah.
Terus berdoa kepada Allah SWT agar kita selalu diberikan kekuatan untuk menjaga niat kita berhijrah. Allah Maha membolak-balikan hati manusia, jadi kita harus percaya.


2. Mencari lingkungan yang tepat

Ini juga salah satu hal terpenting ketika kita sudah memutuskan untuk berhijrah. Memilih teman dan lingkungan yang tepat, yang boleh membawa kita ke arah yang lebih baik bukan menjerumuskan kita ke hal yang tidak baik. Carilah teman-teman yang juga sudah atau sedang berusaha istiqomah menjaga hijrahnya.
Al-Quran salah satu penyejuk hati, dengan kita sering membacanya, secara tidak langsung otak dan hati kita menjadi lebih tenang. Selain itu di dalam Al- Qur’an kita boleh belajar banyak, mencuba membaca terjemahnya akan banyak sekali makna yang boleh kita ambil. 
Jangan lupa untuk mengamalkannya kedalam kehidupan sehari-hari.


4. Sering datang ke kelas-kelas tentang islam

Bukan hanya badan yang perlukan makan, tapi otak dan hati juga perlu didikan rohani. Ini salah satu cara untuk menguatkan iman kita. Sekarang sudah banyak  kajian-kajian tentang islam di setiap tempat.



5. Perbanyak dzikir

Dzikir itu memurnikan akidah dan menebarkan sunnah. Dzikir mampu membuat hubungan kita dengan Allah SWT lebih dekat karena dalam setiap dzikir kita memanggil nama Allah. 

Wallahu a’lam. 


Kita susah nak istiqamah sebab kita selalu riak dengan perubahan diri sendiri. Kita ujub bila kita rasa kitalah paling baik dalam dunia. Kita rasa kita bagus bila kita mempersoalkan bila orang lain nak berubah macam kita. 
Sedangkan kita sendiri belum tahu sampai tahap mana sabar kita, perubahan kita. istiqamah kita akan bertahan. Para ilmuan kata, bila kita pandang orang yang buat maksiat, kata dalam hati mungkin dia ada kesempatan nak bertaubat. 
Sedangkan kita? Bila kita pandang budak kecil, kata dalam hati diorang tu masih suci sebab tak pernah lagi buat dosa. 
Sedangkan kita? Bila kita pandang orang jahat, fikirlah mungkin satu hari nanti dia akan berubah dan menjadi lebih baik lagi daripada kita. Bila kita pandang orang kafir, fikirlah mungkin satu hari nanti mereka akan masuk Islam dengan hidayah Allah.







P/S: Now: Berada di luar kawasan, apa-apa persoalan/pertanyaa, sila email/wahtsapp ya! 
Holiday MOOD bersama Suami is ON . 


You Might Also Like

4 Comments

  1. Betul tu sis..hijrah mudah, istiqamah tu sukar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn @Sunah, kadang terlajak juga kita... :(

      Delete
  2. hmmmm,,tetiba rasa sebak pulakk baca bab istiqamah ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita sama-sama perbaiki diri kita @Farahain..

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com