TRAGEDI NAHAS LION AIR JT610 - SALAM TAKZIAH BUAT INDONESIA

10/30/2018 03:50:00 PM

TRAGEDI NAHAS LION AIR JT610  - SALAM TAKZIAH BUAT INDONESIA | Indonesia sekali lagi menjadi perhatian dunia apabila pagi semalam, sebuah pesawat Lion Air JT 610 laluan Jakarta-Pangkalpinang dilaporkan hilang 13 minit selepas ia berlepas dari lapangan terbang Jakarta pada 6.20 pagi.
Pihak berkuasa Indonesia mengesahkan, setakat ini, sejumlah 189 penumpang, juruterbang dan anak kapal yang menaiki pesawat itu dilaporkan terkorban. Mereka terdiri daripada dua bayi, seorang kanak-kanak, 178 dewasa, dua juruterbang, lima pramugari serta seorang juruteknik.

Innalilahiwainnailaihirojiun..

Sis ingin mengambil kesempatan mengucapkan takziah kepada ahli keluarga mangsa. Semoga tabah dan sabar menghadapi ujian ini, pastinya ada hikmah di sebalik tragedi ini buat hamba Allah yang beriman.

Sesungguhnya Allah mengajar hamba-Nya ketika menerima musibah:

وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155) الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (156) أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157(

“Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar (155) Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata: “Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un” (sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nyalah kami kembali) (156) Mereka itulah yang memperoleh ampunan dan rahmat dari Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk (157)” (Surah Al-Baqarah: 155-157)









P/S: Jadi ngeri dan jadi fobia pulak bila dengar kapal terbang terhempas ni. Memang ajal tak kira siapa dan tak kira di mana, yang penting, sudah bersediakan kita? Allahuakbar ..


You Might Also Like

6 Comments

  1. Salam Takziah untuk keluarga mangsa.. sedih kan Lin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedih sangat Kak @Sue..masa baca je tragedi ni, Lin dalam bas, terdiam sekejap. tak dapat bayangkan saat genting di ujung nyawa mereka dalam kapal tu huhuhu

      Delete
  2. Innalillahi wa inna ilaihi rajiuun..

    ReplyDelete
  3. Da tukar balik keeee banner..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunjuk kat Suami Sis @Sunah, seali dia kata 'Apalah letak muka kat situ, tak payahlah' hahahaha jadinya berhuhuhu laaa kita..

      Delete

Penafian .
Semua penulisan dalam blog AKU Sis Lin ini TIADA kena mengena dengan yang hidup atau pun yang telah tiada.

Sis izinkan jika ada yang ingin copy dan share untuk kebaikkan bersama, AKAN TETAPI jika terdapat gambar atau teks Sis di salah gunakan, Awas! TINDAKAN BOLEH DIAMBIL MENGIKUT AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1988 .
Komen anda, tanggungjawab anda.

Segala pertanyaan, email: linmdnoor@gmail.com