Header Ads


SUDAH BERSEDIAKAH KORANG UNTUK HANTAR ANAK KE SEKOLAH?


SUDAH BERSEDIAKAH KORANG UNTUK HANTAR ANAK KE SEKOLAH? | Baca aje tajuk, Sis percaya ramai yang masih ragu-ragu dan was-was untuk jawab YA kan? Baik sekolah menengah, rendah, mahupun tabika dan juga IPTA/IPTS.

Yerr sama juga macam Sis. Walau anak Sis dah besar, tapi kerisauan kita sebagai ibu bapa ni memang tak di nafikan, biarlah anak ada depan mata dalam keadaan negara sedang di landa wabak Covid19 ni. Masa mula anak Sis kata nak balik ke Shah Alam untuk sambung Masternya balik tu, hati ni berdebar juga rasa. Fikir boleh ke anak tu jaga diri, selamatkah dia di sana, aishh macam-macam fikir..

Ini kan pulak bila kata sekolah tabika akan di buka, lagi lee budak kecil bawah 6 tahun, makin risau hati ibu bapa kan. Termasuk juga adik Sis MamaDD tu. Anaknya Mia akan mula naik sekolah pada 1/7/2020 ni. Risau juga dia kata, tapi dia dah siap sedia juga segala penjagaan diri buat anaknya Mia tu.

Ye laa dah nama pun budak, lama duduk rumah, bila kata sekolah boleh mula, kemain seronok laaa dia, budak mana tau apa kan..dapat jumpa kawannya dah seronok sangat dah, bukan nak sekolah sangat pun hehehe.


Pada 10 Jun yang lepas, Menteri Pendidikan, Dr Mohd Radzi Md Jidin telahpun membuat pengumuman tentang SOP sekolah yang baharu. Pengumuman ini merupakan sesuatu yang ditunggu-tunggu oleh ramai pihak lebih-lebih lagi para ibu bapa yang mempunyai anak yang sedang bersekolah.

Sebagai permulaan, hanya pelajar yang menghadapi peperiksaan penting seperti SPM, STPM, SMV dan STAM sahaja yang dibenarkan untuk hadir ke sekolah bermula 24 Jun 2020 lalu. Terbaru pula, kerajaan membenarkan prasekolah dan tadika dibuka sepenuhnya bermula 1 Julai ini. Oleh itu, bukan pelajar sahaja perlu bersedia, malah ibu bapa juga!

So lengkapkan anak korang dengan semangat kembali ke sekolah, dan juga hand sanitiser serta pelitup muka.

SOP sekolah dirangka hasil perbincangan pelbagai pihak

Sebuah garis panduan telahpun dirangka bersama-sama dengan Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sebagai rujukan semua sekolah sebelum dibuka. SOP ini bertujuan untuk memastikan keselamatan murid, guru dan warga sekolah ketika berada di kawasan sekolah.

Sebagai ibu bapa, pasti korang rasa bimbang akan keselamatan anak korang ketika di sekolah. Oleh itu, kerjasama semua pihak amat penting untuk memastikan SOP ini dapat direalisasikan. Penting untuk korang ambil tahu persediaan yang patut dilakukan sebelum anak-anak kembali ke sekolah.

SOP di sekolah, apa yang perlu anda tahu

1. Jika tidak sihat, duduk sahaja di rumah!

Pemeriksaan suhu akan dijalankan di pintu masuk sekolah. Pelajar atau guru yang bergejala ataupun mempunyai suhu badan lebih daripada 37.5°C tidak dibenarkan masuk ke dalam kawasan sekolah

Oleh itu, ibu bapa haruslah memastikan anak-anak berada dalam keadaan sihat sebelum menghantar mereka ke sekolah. Ingatkan anak korang untuk sentiasa menjaga kebersihan diri dan amalkan penjarakan sosial.

2. Susunan meja berjarak 1 meter antara satu sama lain.

SOP sekolah telah menetapkan kapasiti maksimum mungkin bergantung kepada keluasan kawasan kelas. Namun, untuk kelas bersaiz biasa, hanya 20 orang murid sahaja yang dibenarkan pada satu-satu masa.


 3. Bersihkan permukaan kerap disentuh 2 kali sehari.

Permukaan yang kerap disentuh seperti suis lampu dan kipas, tombol pintu, penutup tandas, pengepam tandas dan sebagainya akan dibersihkan dengan rapi sekurang-kurangnya 2 kali sehari.

4. Penjarakan sosial di kantin sekolah.

Murid masih perlu mematuhi penjarakan sosial sejauh 1 meter dari satu sama lain ketika berada di kantin sekolah. Murid juga tidak dibenarkan makan di kantin sekolah. Hanya makanan berbungkus sahaja yang akan dijual dan murid akan makan di bawah seliaan guru dalam kelas pada waktu rehat.

5. Pastikan ada bilik isolasi untuk murid bergejala. Bilik ini perlu dilengkapkan dengan pelitup muka dan juga hand sanitiser.

6. Aktiviti sukan dan kokurikulum tidak dibenarkan sehingga tarikh yang akan diumumkan nanti.

7. Penggunaan pita pelekat sebagai tanda penjarakan sosial.

Penjarakan akan ditanda pada lokasi yang bersesuaian. Sebagai contoh, tanda penjarakan akan diletakkan di kantin untuk tujuan berbaris. Tanda yang sama juga akan diletakkan pada kerusi, meja dan tempat mengimbas kehadiran untuk memastikan semua orang dapat mematuhi SOP di sekolah.

8. Katil asrama juga akan disusun pada jarak 1 meter.

Hanya pelajar yang berada dalam kelas peperiksaan sahaja dibenarkan untuk pulang ke asrama. Katil pelajar juga perlu dijarakkan sejauh 1 meter daripada satu sama lain.

9. Menyediakan laluan pergerakan sehala.

10. Menyediakan tong sampah berpenutup.

11. Menyediakan sabun dan hand sanitiser yang mencukupi di lokasi yang bersesuaian seperti di surau, kantin, tandas dan bilik guru.

12. Meletakkan tanda peringatan COVID-19 di pintu masuk dan juga sekitar sekolah.


Kesimpulannya : 

Perlaksanaan SOP di sekolah ini adalah penting untuk memastikan keselamatan semua pihak. Oleh itu, para guru, pelajar dan juga ibu bapa haruslah memainkan peranan demi mematuhi peraturan yang telah ditetapkan. Kita masih lagi belum menang dari melawan virus korona. Malah, jika kita tidak berjaga-jaga, ada kemungkinan untuk kita dilanda gelombang ke-3 COVID-19 pada masa akan datang.

Kepada ibu bapa yang mempunyai anak yang bukan daripada kelas peperiksaan awam, sekolah akan dibuka secara peringkat demi peringkat. KPM akan memaklumkan mengenai hal ini mengikut perkembangan semasa. Pasti yang paling teruja untuk pulang ke sekolah ialah pelajar sendiri.

Jangan lupa untuk jaga penjarakan sosial, amalkan tabiat membasuh tangan dan pakai pelitup muka ya!

Fakta Perubatan Disemak oleh  
Oleh 


P/S: Sama-sama kita berdoa moga semuanya dalam keadaan terkawal dan selamat.. aamiinn..

28 comments:

  1. Amalkan SOP Inshaa Allah dilindungi. Stay Safe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup..ikut peraturan dan arahan, insyaAllah anak-anak akan selamat terjaga..

      Delete
  2. Anak buah PC teruja dah nak pergi sekolah.Kita ni yang risau.Moga semuanya baik-baik sahajalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn, samalah anak buah saya PC...pun gitu, rindu cikgu katanya..

      Delete
  3. Kalau budak2 sekolah rendah dah start sekolah entah cemana la nanti ye. sebab jangkanya sampai tahun depan covid ni masih ada. Rasanya anak2 kena bawak bekal masing2 la ke sekolah. Budak2 ni kalau dah ke kantin tak de nya nak jaga jarak. semua ingat nak makan je. waktu rehat pun kena panjang kan sikit la. rehat pun kena duduk dalam kelas je. itu lebih baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, memang risau.. rata-rata memang ramai Sis dengar keluhan kebimbangan ni, tapi tu laa, kita kena juga cuba keluar dan sesuaikan diri dalam norma baharu ni...mudah-mudahan, anak-anak pun patuh pada arahan SOP..

      Delete
  4. yang lain pun kene bersedia untuk hadap jalan jem depan area sekolah hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Begitulah..tapi tidaklah seperti kebiasaannya..

      Delete
  5. no komen...

    sebab belum ada anak....hahahhaha!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha...anak kucing ko tak sekolah ek hahahaha

      Delete
  6. Rawlins percaya ramai berbelah bagi. Ada yang nervous nak hantar anak ke sekolah sebab bimbangkan keselamatan. Ada yang tak sabar nak hantar anak ke sekolah - takde la ramai kat rumah dah hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaa Rawlins, adik Sis pun sama, tapi nak buat macam mana kan..

      Delete
  7. Semoga anak anak yang dah dihantar ke tadika dipelihara kesihatan mereka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aaamiinn...itulah yang semua ibubapa harapkan...

      Delete
  8. memang banyak benda nak kena jaga. Kalau macam ni parents kena main peranan besar jugak lah tak boleh mengharapkan cikgu semata

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat Farhana...sebelum dan selepas pergi sekolah, kena kerja lebih sikit le mak pak ni kann...

      Delete
  9. yer, sebagai ibu bapa haruslah risau. tambah2 bila anak2 masih kecil dan belum matang. pasti susah utk mereka behave utk jaga penjarakkan sosial tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betil Zharif, golongan yang berisiko tinggi orang kata, tapi tu lee, kena biasakan juga dengan situasi norma baharu kan..

      Delete
  10. Fariza sekolah esok ni.. Memng siap sedia utk dia semua.. Pinggan mangkuk makan semua bawk sendiri.. Memg tak boleh main2.. Dia mmg jenis dgr cakap.. Ehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama dengan Mia juga Nad, esok start sekolah gak, tak sabar katanya..semua dah siap sedia emaknya tu..

      Delete
  11. Mula2 ridau jugak tapi cikgu dah Pecahkan group. Sekolah smggu 2@3kali je. Selang seli cuti. Jadi ena rasa lega sikit tak ramai cuma 6 orang. Hehe. Bukan apa riso dia paham ke suruh jarak2 ni. �� Mesti nak main sama2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaa betul, sama macam Mia, tak semua hari dia akan ke sekolah, ada pecahan hari, sebab tabika dia kira ramai juga muridnya..

      Delete
  12. parents pula yang nervous untuk anak anak mula sekolah balik. maklumlah, dah lama tak hantar anak ke sekolah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaaa semua rasa hati ibu bapa begitu, tapi itulah, kita kena biasakan kehidupan kita dengan norma baharu kan...

      Delete
  13. Anak sis mmg seronok bila dpt tahu 15hb start sek. Tak sabar dia nak gi..kita mak ni mmg le risau..sape tak risau kan..tp kita berdoa aje lah segalanya dipermudahkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaaa Kak, bebudak gitu laaa, bosan sangat lama duduk rumah kann, semua bersemangat nak naik sekolah..

      Delete
  14. Anak anak buah dah sekolah dah sekarang... rasa macam tak selamat juga la kalau difikir fikirkan. Apatah lagi kalau mak mak...haaa confirm la risau sangat2... Semoga semuanya baik baik sahaja la kan sis...follow SOP...sebab kesian juga budak2 tu bosan tak jumpa kawan kawan dan duduk rumah sepanjang masa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yerr Finah, sebab kita ni dewasa duduk rumah tapi anak-anak kiya biarkan di luar , macam nit fair kan..kalau boleh mak pun nak duduk kat sekolah sama...

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.