Siapa KHANAZ?

11/12/2008 08:12:00 PM


Ceramah Dato Ustazah Masitah ....Kisah Syaitan bernama Khanaz pernah dengar
tak?
Cerita nya macam nie..Masa mula-mula Nabi Adam dan Hawa di Bumi.
Syaitan yang tak pernah mengenal putus asa untuk menghancur kan anak
cucu Adam, dok pikir2 cana nak kacau anak Adam dari patuh dengan suruhanAllah.
Suatu hari c Ibu Syaitan nie.tengah dok pikir "Macam mana aku nak kenakan
anak cucu Adam"....dan tiba2 dia nampak anak dia yang bernama Khanaz.

Lalu di panggilnya "Khanaz....mari sini ikut mak...". Lalu dia pun pergi menuju ke rumah Adam dan Hawa. Yang pada ketika itu Nabi Adam baru saja meninggal kan rumah untuk pergi kerja mencari nafkah. Dan tinggal lah Hawa keseorangan di rumah, tiba2,pintu rumah di ketuk, lalu dibuka oleh Hawa dan bertanya "Siapa kamu.."
Ibu Syaitan menjawab "Tolong jaga kan anak saya...nanti saya akan datang untuk ambil dia balik" Hawa yang tidak mengetahui apa memberi pertolongan.

Apabila Adam pulang, Adam terperanjat dan bertanyakan Hawa "Anak siapa nie..?", Lalu Hawa menjawab "Tak tahu lah..tadi ada seorang wanita menyuruh kita menjaga anak ini." Adam berpikir dan " Ini mesti anak Syaitan, yang mahu menganggu anak cucu kita..." ..
"Apa harus kita lakukan sekarang..?"tanya Hawa pada Adam. Setelah lama pikir-pikir...
"Kita potong-potong daging nya sehingga kecil dan gantung kan isi2
daging nya di pokok luar rumah kita...Nanti bila Ibu nya datang biar dia nampak dan tahu anak nya sudah tak de..."Idea Adam.

Keesokkan pagi harinya Ibu syaitan itu pun datang lagi ketika Adam sudah keluar pergi kerja,
"Mana anak aku..."Tanya Ibu syaitan pada Hawa,
Hawa pun menjawab dan secara tidak sengaja menerang kan apa yang telah meraka lakukan terhadap anak syaitan "Anak kamu.....,,...Semalam Adam pulang ke rumah , lalu ia mengetahui yang anak itu anak syaitan ...lalu sudah kami kerat2 anak kamu dan kami gantung kan daging nya di atas pokok luar sana..."terang Hawa."Oh...iye ker?..."jawab Ibu Syaitan dengan nada yang tidak risau.Kemudian Ibu Syaitan meneriak memanggil anak nya"Khanazzzzz....!!!"

Tiba2 daging2 khanaz yang telah dikerat bergantungan di atas pokok itu pun bercantum kembali dan menjadi hidup dan menjadi Khanaz kembali....dan Ibu Syaitan masih tidak berputus asa dan masih meminta Hawa menjagakan Khanaz dan ia berpesan akan kembali lagi esok hari nya, Apabila Adam pulang dan terlihat lah ia akan anak Syaitan yang bernama Khanaz itu lagi dan bertanya kan pada Hawa kenapa anak Syaitan itu masih berada di rumah meraka.Hawa menerang apa yang berlaku. "Kita tak boleh biar kan usaha Syaitan untuk menganggu hidup anak cucu kita.." kata Adam. "Apa harus kita laku kan lagi.."tanya Hawa.

"Begini..kita bakar anak Syaitan ini dan ..abu nya kita buangkan ke
Laut,biar abu nya di bawa arus laut dan Ibu nya tidak akan dapat mendapatkan anak nya ini lagi..." terang Adam. Keesokan pagi nya datang lah lagi Ibu Syaitan ini bertanya kan Khanaz ketika Adam sudah keluar bekerja. "Mana anak aku?" tanya Ibu Syaitan."Anak kamu sudah kamu bakar dan abunya kami buang ke Laut!" jawab Hawa. "Oh Iye ker? Kata Ibu Sayitan lalu meneriak mamanggil "Khanaz!!!"...kemudian bercantum lah kembali daging Khanaz dari
abu, dan menjadi Khanaz kembali. kemudian di serahkan kan kembali pada Hawa untuk menjaga Khanaz.

Apabila Adam pulang, mendapati anak Syaitan itu masih berada di rumah nya
"Ini tak boleh jadi, kita tak boleh biar kan mereka ganggu anak cucu kita"kata Adam."Apa harus kita laku kan ?" tanya Hawa. "Begini saja lah...kita belah dua anak dia nie ..kamu telan sebelah,aku telan sebelah. Habis cerita!" Cadang Adam.
Keesokan pagi, datanglah lagi c Ibu Syaitan bertanyakan anak nya ketika Adam sudah keluar bekerja. "Mana anak aku" tanya Ibu Syaitan."Anak kamu ...., kali ini kamu tak dapat balik anak kamu.."jawab Hawa. "Kenapa..?"tanya Ibu Syaitan."Anak kamu telah kami telan....!" Jawab Hawa dengan penuh yakin."Iye ke...? Lalu Ibu Syaitan memanggil anak nya "Khanaz" !!!
Iye Mak....jawab Khanaz dari dalam badan Hawa..Bagus anak ku..kamu duduk sana , jangan keluar2 .. Arah Ibu Syaitan pada Khanaz.

Itu lah cerita dia kawan2...duduk lah Khanaz dalam tubuh badan manusia sehingga hari ini dan hingga hari kiamat.Syaitan Khanaz nie tugas dia

- Bila kita makan ia pun makan, kita minum ia pun minum.Apa jer aktiviti kita buat dia kan menyertai JIKA KITA TAK BACA BISMILLAH.
- Bila kita solat dia akan berusaha supaya kita was-was, tulah mana yang tengah solat tu tiba2 tak ingat berapa rakaat dah kita solat.
- Buat kerja kita keliru dan ingat2 lupa "Eh dah buat ke Belum yer.."
ubatnya banyak kan dengan BERISTAGAFAR...
- Khanaz akan berlari / bermain dalam darah kita...Ubatnya...banyakkan Zikir...

Sahabat Rasulullah pernah bertanya bagaimana hendak mengelak dari Khanaz ini.
Pesan Rasulullah, setiap apa yang hendak kita laku kan mula kan lah dengan baca BISMILLAH dan Doa.sekurang2nya BISMILLAH.

Khanaz akan berasa kelaparan bila kita berpuasa dan akan menjadi bertambah kurus bila kita makan mulakan dengan baca Bismillah.
Tengok bagaiman Syaitan yang tak pernah putus asa untuk memperdaya anak cucu Adam..
Surah An Nas jua mencerita kan hal Syaitan bernama Khanaz yang sentiasa buat kita was-was.

Walllahualam....
Apa-apa pun mulakan setiap kerja aktiviti dengan nama Allah BISMILLAH.
:minimo_18:

P/S:Persoalan nye siapa "KHANAZ"...berada dlm diri kita?

38 Comments

  1. kak lin....
    alhamdulillah
    terimakasih atas ilmu yang sungguh bernilai ini
    :p :p

    ReplyDelete
  2. kak lin cerita mcm mama cerita kat anak2 sebelom masuk tido...
    hik hik hik
    beshhh!!!

    ReplyDelete
  3. oh...saya mkn kdg2 lpe nak bce bismillah.
    ....=)

    ReplyDelete
  4. tazkirah yang bagus... terima kasih kerana saling mengingati...

    ReplyDelete
  5. Tzkirah yg bgus dikongsi bersama.
    thanks kak!
    =)

    ReplyDelete
  6. kisah pengajaran yang mengarut.. takde langsung kebenarannya.. diharap agar kita dapat mengelakkan dari cerita-cerita sebsgini..
    cakap saja terus yang di sunahkan untuk membaca bismillah untuk setiap pekerjaan yang kita buat tanpa menyeleweng..

    maaf jika tersinggung

    ReplyDelete
  7. ambien for sale buy ambien online no prescription needed - ambien sleep pill

    ReplyDelete
  8. buy xanax online without rx xanax online no prescription - best way to buy xanax online

    ReplyDelete
  9. diazepam 5mg valium side effects sleep - valium effects webmd

    ReplyDelete
  10. buy zolpidem online zolpidem er 12.5 cost - buy zolpidem 10mg no prescription

    ReplyDelete
  11. buy diazepam online diazepam side effects men - diazepam 10 mg laboratorio chile

    ReplyDelete
  12. zolpidem 10 mg zolpidem 10 mg somit - zolpidem 10mg reviews

    ReplyDelete
  13. buy diazepam generic valium cost of valium at cvs - buy valium online fast delivery

    ReplyDelete
  14. order ambien online overdose amount of ambien - generic substitute ambien cr

    ReplyDelete
  15. buy diazepam diazepam valium cheap - diazepam dosage public speaking

    ReplyDelete
  16. valium 10mg buy valium without no prescription - valium klonopin anxiety

    ReplyDelete
  17. buy lorazepam ativan dosage wikipedia - ativan white round pill

    ReplyDelete
  18. generic lorazepam considered overdose ativan - ativan withdrawal back pain

    ReplyDelete
  19. can you really buy xanax online xanax and alcohol memory - xanax overdose yahoo

    ReplyDelete
  20. discount ativan ativan 2.5 mg online - 1 mg ativan and alcohol

    ReplyDelete
  21. buy diazepam diazepam 10 mg efectos colaterales - diazepam high altitude

    ReplyDelete
  22. buy ativan online ativan overdose lethal - buy lorazepam mexico

    ReplyDelete
  23. xanax 1mg order prescription xanax online - best xanax generic brand

    ReplyDelete
  24. how to buy xanax online legally xanax bars extended release - xanax side effects weight gain

    ReplyDelete
  25. buy ativan online high on ativan - ativan withdrawal muscle twitches

    ReplyDelete
  26. buy diazepam online daz diazepam buy - diazepam rectal gel uses

    ReplyDelete
  27. buy xanax xanax side effects in cats - buy xanax topix

    ReplyDelete
  28. ativan medication ativan vs xanax potency - ativan toxicity

    ReplyDelete
  29. alprazolam no prescription xanax withdrawal elderly - xanax pills prescribed

    ReplyDelete
  30. buy ambien online sleep medication better than ambien - what is ambien high like

    ReplyDelete
  31. buy soma online carisoprodol 350 mg withdrawal - buy soma online with paypal

    ReplyDelete
  32. buy ambien online ambien and alcohol consumption - ambien withdrawal how to

    ReplyDelete
  33. ambien without a rx buy ambien from canada - ambien side effects anxiety

    ReplyDelete
  34. valium for anxiety normal dosage valium anxiety - buy valium online no membership

    ReplyDelete
  35. carisoprodol no prescription somanabolic muscle maximizer work - buy soma canada

    ReplyDelete
  36. cheap ambien online ambien half dosage - difference between ambien 10 mg ambien cr

    ReplyDelete
  37. order diazepam valium effects metabolism - valium 93 832

    ReplyDelete
  38. valium no prescription needed what is valium given for - valium 10 rosario castellanos

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com