Kursus Pengurusan Jenazah..

8/10/2009 11:26:00 AM

Salam smua...

Alhamdulilah sampai jugak hajat Lin nak menghadiri dn mempelajari urusan menguruskan jenazah yg di adakan di Mesjid Bukit Indah ni, semuanya berjalan lancar...Amin..
Dr jam 9am membawa ke jam 1pm bru semuanya selesai, bermula dr ceramah pengenalan, di terangkan bagaimana adab dan tatertib menziarahi/melawat org yg sakit hgga la meninggal dunia, semuanya di beri taklimat dn di terangkan, terus terang Lin bgtau, bila kita dh dengar dn fahami rupanya byk jgk kesalahan2 yg kita lakukan sewaktu menziarahi org sakit dn seterusnya hgga lah melawat org meninggal.
Selesai seisi penerangan, baru la seisi praktikal pulak, di mana di tunjukkan cara mandi jenazah dan hgga lah cara mengafankan mayat, ermm tang ni mmg segala jiwa dn raga bagai meronta meminta ampun kepadanya, subhanallah...mgkin begini lah tiba masanya kita akan pulang dan pergi dgn hanya berbalutkan kain putih saja...
Yg penting, kesedaran dn keinsafan masing2 ye, semua ni di jadikan pengajaran dan ilmu yg akan kita praktikkan satu hari nnti..
*nasib kelibat kain bati lepas tidak kelihatan, pheww fobia mmg le..hehehe





P/S: Arghhh balik je uma, macam tongkang tggu pecah je, adeiii kenapa? tgguu la en3 seterusnya...


12 Comments

  1. bagusnyer kariah kat sana yer...
    yus ni bila arr nak mula belajar benda2 tu sume..
    insaf2..

    ReplyDelete
  2. hmm mnarik kursus mcm ni.. fardu kifayah..

    ReplyDelete
  3. salam sis lin...mase mandikan kafankan tu mmg insaf sgt rasenye kan.sy haritu mase arwah mak meninggal,kami adik beradik perempaun buat same2 dgn mak cik2 yg mmg ditugaskan utk buat semua tu...sayu sungguh hati ni kerana yang kite mandikan dan kafankan bukan orang lain yakni mak sendiri...

    ReplyDelete
  4. rumah macam tongkang pecah tak pa la..jgn rumah kena pecah udah la....

    ReplyDelete
  5. good on you sis!..This is definitely one agenda on my TO DO LIST...thanks for the inspiration.

    Have a good Monday and week ahead!

    PearL @ VU

    ReplyDelete
  6. Sis Lin ... tak sangka pegi kursus mcm ni ...

    sapa yang kena balut tu sure meremang ...

    tahniahla ...

    ReplyDelete
  7. bagus la sis lin ...tahniah diucapkan...bertambah lg ilmu didada ye...

    ReplyDelete
  8. kat sini pun ade buat hari minggu tu dari jam 8am sampai 4pm :)

    mama dah pernah ikut 2 kali.alhamdulilah.

    ReplyDelete
  9. kak, kongsilah dengan readers apa yang akak belajar kat kursus tu.

    apa yang boleh do and don't :D

    ReplyDelete
  10. Kursus yang bagus ni Lin...ct x pernah lagi pergi kat KL ni..dulu kat JB pernah gak ikut.sampai arwah mak pun ct ikut mandi kan. memang terasa insafnya kita bila lihat macam ni kan....terasa meremang x tgk orang tu kena kafan.

    ReplyDelete
  11. salam lin..
    sape jadi model tu?? Makcik Maznah ke? rugi..rugi.. as x dpt joint..

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com