Seloka raya.

Salam semua..

Hehehe asyik dok cite cite raya je, jom ar kita gelak ketawa dgn seloka raya plk, saje bt suka2 utk yg berduka, hilangkan stress kepala bt sapa2 yg masih dok kat ofis lg tuh..hehehe *ada ka yg terasa* muahaha :p
Yg kena keje tu jgn masam muka, tggungjawab beb, esok2 owang dh blk raya, haa ko cuti le berderet2 sampai abs raya..hahahaha
Dah jom layan Seloka Raya yg Lin amik dr en.google sana sini..hehehe mintk halalkan yek en.google..maaf zahir batin :D




Kelantan
Make ikke cicoh budu
Jange lupo tamboh satar
Kelik rayo taksir laju
Nanti rayo dale sepita

Terengganu
Makang ubi jamang jepong
Makang kepok cicah cuke
Bulang pose mung bengong
Bulang raye mung gile

Pahang…
Sepadan Pahang ada kasino
Nasi dagang ikan patin
Jange mu masam muko
Raya makan rendang sadin

Johor…
Cegitu cegini awak suke
Awak suke kite tak suke
Esok luse hari raye
Sama-sama bersuke rie

Melaka…
Hawau kau berak merate
Kaki bengkak ulau patok
Kalu balik naik kerete
Jangan pandu kalau ngantok

N. Sembilan…
Masak lomak cili api
Campo dongan daun turi
Hari rayo kolumpo sopi
Tinggal penyamun dongan pencuri (org kolumpo jgn kocik ati!!)

Selangor/K.Lumpur…
Wa cakap lu wa tak tau
Tapi wa tipu sama lu
Raya jangan buat tak tau
Angpau ada bagi gua dulu

Perak…
Gulai tempoyak ikan mayong
Deroyan busok tebok tupai
Pandu hemat ingat kampong
Asal teman selamat sampai

Kedah…
Aloq Staq terketaq-ketaq
Lapaq perut makan pau
Macam mana tak ketaq
Kena paksa bagi angpau

Penang…
Nasi kandaq kedai mamak
Anak mami juai pesemboq
Lepas raya usah dok triak
Kalu ceti mai ikut dapoq

Perlis…
Padang besaq kecik aja
Tempat siam lalu lalang
Hari raya kita berbelanja
Jangan sampai menambah utang






P/S: Hehehe apa jenis pun seloka, tetap ada lemang dan ketupat yek..ermm dah terbau2 dah terasa2 mau makan menu hari raya..hurmmm :)


With Love

2 comments:

  1. malam2 pergi terawih, best lah pantun tu wehh...

    ReplyDelete
  2. Fndrocka: hahha esok last terawih..tima kaseh..hahahahaha

    ReplyDelete

Terima Kasih Daun Keladi .
Komen Anda Amat Sis Hargai .

Segala pertanyaan, email: linmdnoor@gmail.com
Thank You again..