AKADEMI NIK RASHIDDIN : SEBUAH INSTITUSI SENI UKIR KAYU YANG CEMERLANG DI PERSADA DUNIA

Sis Lin
2
AKADEMI NIK RASHIDDIN : SENI UKIR KAYU YANG CEMERLANG DI PERSADA DUNIA | Akademi Nik Rashiddin juga dikenali sebagai Pusat Sumber Kandis, ditubuhkan pada tahun 2000. Ia merupakan pusat untuk pengetahuan tradisional dan pemeliharaan warisan Melayu. Sebuah institusi dan juga pusat rujukan ukiran kayu yang cemerlang di persada dunia yang mengekalkan, mendidik dan mengembangkan warisan seni ukir kayu

Ditubuhkan oleh Nik Rashiddin Hj Nik Hussein, yang dilahirkan dan dibesarkan di Kota Baharu dalam semangat seni dan kraf tradisional Melayu Timur Laut. Keris Tajong, sebagai simbol dan identiti orang Melayu adalah sinonim dengan karyanya. Indah diukir, keris secara fizikalnya unik dengan nilai-nilai intrinsik tersembunyi.




Terletak berhampiran pantai di Kg Kandis di atas tanah seluas 6 ekar, ia dikelilingi oleh rizab semulajadi pantai dan seni bina di dalam kampung petani dan nelayan. Aroma dan tumbuh-tumbuhan terapeutik meningkatkan landskap, yang direka kondusif untuk tempat perlindungan Woodcarvers.
Pusat ini menawarkan pakej pelancongan, aktiviti penyelidikan dan perundingan mengenai seni ukiran kayu untuk semua lapisan kehidupan termasuk pelajar dari peringkat rendah, menengah dan tinggi, sarjana, artis, artis, penyelidik dan pencinta seni




Rumah Tradisi Terengganu dari Kampung Ladang, Kuala Terengganu ke Kampung Kandis. Di kawasan seluas enam ekar terletaknya sebuah kompleks yang terdiri daripada tiga buah rumah tradisi yang mana dua daripadanya adalah dari struktur rumah tradisional Terengganu lama. Ianya dibeli oleh Allayarham Nik Rashiddin Nik Hussein dari Kg. Ladang Kuala Terengganu bagi melengkapkan impian beliau untuk menempatkan karya senibina budaya bangsa Melayu supaya dapat dikongsi bersama sebagai warisan bangsa. 




Rumah Tradisi ini kini berusia 190 tahun dan menjadi seakan muzium untuk kunjungan orang ramai untuk melihat sejarah ukiran kayu lama dan pameran keris-keris ukiran dan sejarah lama yang ada di sebaliknya. Rumah tersebut juga sentiasa di baik pulih bagi mengekalkan senibina yang sedia ada dan untuk di jauhkan dari serangga perosak. Modal atau dana untuk membina dan memperbaiki adalah sumbangan dari orang ramai, badan NGO dan juga pihak-pihak berkenaan. Ini adalah supaya, rumah tradisi ini dapat di kekalkan dan senibinanya tetap sama sehingga boleh di lihat dan di kongsi untuk semua lapisan bangsa. 



Terima kasih kepada Tourism Malaysia dan juga pihak Akademi Nik Rashiddin. 

Maklumat baru berkenaan yuran masuk dan yuran kuliah Akademi Nik Rashiddin. 

Akademi Nik Rashiddin.

Waktu Buka :
Ahad - Khamis (10.00 pagi - 6.00 petang)
Jumaat - Sabtu (Tutup - Kecuali dengan temujanji)

Bayaran Masuk :
Dewasa : RM 35.00
Pelajar IPT : 25.00
Pelajar Sekolah : 10.00
Kanak-kanak bawah 6 tahun : Percuma

Jika terdapat permintaan untuk sesi kuliah/lecture, bayaran tembahan sebanyak RM 250/tajuk untuk jangkamasa 1 jam akan dikenakan. 

Untuk sebarang pertanyaan dan program sila hubungi Puan Rosnawati Othman di talian 012 - 684 7350 atau email di rosnawatiothman@gmail.com .






P/S: Kalau korang ada pergi ke Kelantan, singgahlah ke sini, bawa anak-anak, di sini banyak sejarah yang tersembunyi yang kita tidak tau. Ini juga pengalaman pertama bagi Sis mendengar dan mengetahui sejarah-sejarah ukiran kayu dan juga keris-keris warisan. 


Post a Comment

2Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging.

  1. moga terus terpelihara rumah kayu lama ni sampai bila-bila...ameen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah..mudah-mudahan @Sunah...sangat terpesona kann...

      Delete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!