CARA DAN PANDUAN MENGERJAKAN SOLAT JENAZAH

CARA DAN PANDUAN MENGERJAKAN SOLAT JENAZAH | Sebelum tu nak tanya juga korang, dah pernah ke pergi kursus solat jenazah? Atau sendiri dah pernah ikuti solat jenazah secara realitinya, samaada ahli keluarga, saudara mara atau di mana juga yang ada orang meninggal dan kita turut sama ikuti solat jenazahnya?

Untuk Sis sendiri, secara jujurnya dah pergi 3 kali kursus jenazah ni sewaktu duduk di Bukit Indah dulu. Asal ada je kursus jenazah, mesti Sis pergi. Untuk realitinya, dah banyak kali, tak terkira. Kalangan saudara mara ada, keluarga ada, kawan-kawan ada, dan paling terkesan sekali, sewaktu ikut solat jenazah Mertua Sis. Ketika MIL Sis meninggal, ramai sekali orang penuh satu rumahnya, sampaikan nak solat berhimpit-himpit. Tu pengalaman yang sangat terkesan di hati Sis.

So hari ini Sis nak berkongsi di blog Sis mengenai Solat Jenzah ni. Walaupun ramai yang sudah tau, tapi takpe, Sis kongsikan juga sebagai panduan untuk diri sendiri dan juga bagi mereka yang belum tau dan faham lagi. Sis copy sana sini dari web, dan satukan menjadi satu artikel serba ringkas di sini supaya senang dan mudah korang nak faham. Moga memberi manfaat buat semua.


Hukum solat jenazah.

Hukum SOLAT JENAZAH adalah Fardhu Kifayah yang wajib dilaksanakan terhadap orang yang sudah meninggal. Solat jenazah adalah solat yang dilakukan oleh orang yang hidup kepada orang yang mati.

Tujuan utama ialah untuk memohon keampunan, keredhaan, serta rahmat Allah untuk si mati. Ia juga merupakan penghormatan terakhir seorang muslim terhadap saudara seagamanya.

Syarat Sah Solat Jenazah. 

Jenazah telah dimandikan
Jenazah telah dikafankan
Menghadap Kiblat
Jenazah berada dihadapan orang yang solat

Rukun sembahyang jenazah

Rukun sembahyang jenazah ada tujuh perkara, iaitu:

1. Niat

Waktu berniat bagi sembahyang jenazah ini adalah sama seperti mana sembahyang-sembahyang lain iaitu wajib niat itu beriringan dengan takbiratul ihram. Memadai niat itu dengan menyebut perkataan fardhu sahaja tanpa menyebut perkataan kifayah, contohnya:

Niat sembahyang bagi jenazah lelaki ialah,

أُصَلِّي عَلَى هَذَا الْمَيِّتِ أَرْبَعَ تَكْبِيْرَاتٍ فَرْضًا لِلَّهِ تَعَالَى.
Ertinya: “Sahaja aku sembahyang ke atas mayat lelaki ini empat takbir fardhu kerana Allah Ta‘ala.”

Niat sembahyang bagi jenazah perempuan ialah,

أُصَلِّي عَلَى هَذِهِ الْمَيِّتَةِ أَرْبَعَ تَكْبِيْرَاتٍ فَرْضًا لِلَّهِ تَعَالَى.
Ertinya: “Sahaja aku sembahyang ke atas mayat perempuan ini empat takbir fardhu kerana Allah Ta‘ala.”

Tidak wajib dalam niat itu menentukan atau menyebut nama mayat yang disembahyangkan, umpamanya Zaid atau Umar melainkan dalam niat sembahyang jenazah ghaib. Jika ditentukan nama mayat dalam sembahyang jenazah yang hadir, kemudian nama yang ditentukan itu ternyata salah, maka batal atau tidak sah sembahyang jenazah itu.

Adalah memadai bagi makmum jika berniat dalam sembahyang jenazah dengan niat sembahyang ke atas jenazah yang disembahyangkan oleh imam, contohnya:

أُصَلِّي عَلَى مَنْ صَلَّى عَلَيْهِ اْلإِمَامُ أَرْبَعَ تَكْبِيْرَاتٍ مَأْمُومًا فَرْضًا لِلَّهِ تَعَالَى.
Ertinya: “Sahaja aku sembahyang ke atas jenazah yang disembahyangkan oleh imam empat takbir fardhu menjadi makmum/ mengikut imam kerana Allah Ta‘ala.”

2. Berdiri

Hendaklah berdiri ketika melakukan sembahyang jenazah bagi yang mampu berdiri.

3. Mengangkat empat kali takbir

Hendaklah dilakukan sembahyang jenazah itu dengan empat kali takbir termasuk takbiratul ihram.

4. Membaca surah Al-Fatihah

Selepas takbir pertama iaitu takbiratul ihram hendaklah dibaca surah al-Fatihah sebagaimana disebutkan dalam sebuah hadits:

لاَ صَلاَةَ لِمَنْ لَمْ يَقْرَأْ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ.
(رواه البخاري )
Maksudnya: “Tidak (sah) sembahyang bagi sesiapa yang tidak membaca Fatihah al-Kitab (surah al-Fatihah).” (Hadits riwayat al-Bukhari)

5. Membaca Salawat ke atas Rasullullah Shallallahu ‘alaihi wasallam.

Selepas takbir kedua hendaklah dibaca salawat ke atas Rasullullah Shallallahu ‘alaihi wasallam. Sekurang-kurang bacaan salawat itu ialah:

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ.
Ertinya: “Ya Allah, limpahkanlah salawat kepada Nabi Muhammad.”Adapun mengucapkan salawat ke atas kaum kerabat Baginda seperti bacaan dalam tahiyyyat akhir adalah tidak wajib akan tetapi disunatkan sahaja.

6. Doa bagi jenazah

(i) Doa selepas takbir ketiga.

Selepas takbir ketiga hendaklah dibaca doa khusus untuk jenazah itu. Tidak memadai dengan hanya mendoakan mayat orang-orang yang beriman. Berdoa inilah sebenarnya tujuan utama dalam sembahyang jenazah, sebagaimana sabda Baginda Shallallahu ‘alaihi wasallam yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu:

إِذَا صَلَّيْتُمْ عَلَى الْمَيِّتِ فَأَخْلِصُوا لَهُ الدُّعَاءَ.
(رواه ابو داود)
Bermaksud: “Apabila kamu sembahyang ke atas jenazah maka berdoalah untuknya dengan ikhlas.”
(Hadits riwayat Abu Daud)

Sekurang-kurang doa bagi jenazah lelaki selepas takbir ketiga ialah:

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ.

Jika jenazah itu perempuan:

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهَا وَارْحَمْهَا.
Ertinya: “Ya Allah, ampunkanlah dia dan rahmatilah dia.”

Sunat memperbanyakkan doa untuk mayat selepas mengangkat takbir ketiga ini. Antara doa-doa yang ma’tsur yang pernah dibaca oleh Rasullullah Shallallahu ‘alaihi wasallam ialah seperti:

- Doa bagi jenazah lelaki:

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ، وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ، وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ، وَوَسِّعْ مُدْخَلَهُ، وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ، وَنَقِّهِ مِنَ الْخَطَايَا، كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ اْلأَبْيَضَ مِنَ الدَّنَسِ، وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ، وَأَهْلاً خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ، وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ، وَأَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ، وَأَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ، وَمِنْ عَذَابِ النَّارِ.

Ertinya: “Ya Allah, ampunkanlah dia dan rahmatilah dia, selamatkanlah dia, maafkanlah dia, muliakanlah tempat tinggalnya, luaskanlah tempat masuknya, mandikanlah dia dengan air salji dan air embun, bersihkanlah dia dari dosa-dosa sebagaimana engkau bersihkan pakaian putih dari kotoran. Gantikanlah baginya rumah yang lebih baik dari rumahnya, keluarga yang lebih baik dari keluarganya, isteri/ suami yang lebih baik dari isterinya/ suaminya, masukkanlah dia ke dalam syurga, lindungilah dia dari seksa kubur dan seksa (api) neraka.”

Boleh juga ditambah dengan doa berikut:

اَللَّهُمَّ هَذَا عَبْدُكَ، وَابْنُ عَبْدَيْكَ، خَرَجَ مِنْ رَوْحِ الدُّنْيَا وَسَعَتِهَا، وَمَحْبُوبِهِ وَأَحِبَّائِهِ فِيْهَا، إِلَى ظُلْمَةِ الْقَبْرِ، وَمَا هُوَ لاَقِيْهِ، كَانَ يَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ، وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُكَ وَرَسُولُكَ، وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ، اَللَّهُمَّ إِنَّهُ نَزَلَ بِكَ، وَأَنْتَ خَيْرُ مَنْزُوْلٍ بِهِ، وَأَصْبَحَ فَقِيْراً إِلَى رَحْمَتِكَ، وَأَنْتَ غَنِيٌّ عَنْ عَذَابِهِ، وَقَدْ جِئْنَاكَ رَاغِبِيْنَ إِلَيْكَ، شُفَعَاءَ لَهُ، اَللَّهُمَّ إِنْ كَانَ مُحْسِناً فَزِدْ فِي إِحْسَانِهِ، وَإِنْ كَانَ مُسِيئاً فَتَجَاوَزْ عَنْهُ، وَلَقِّهِ بِرَحْمَتِكَ رِضَاكَ، وَقِهِ فِتْنَةَ الْقَبْرِ وَعَذَابَهُ، وَأَفْسِحْ لَهُ فِي قَبْرِهِ، وَجَافِ اْلأَرْضَ عَنْ جَنْبَيْهِ، وَلَقِّهِ بِرَحْمَتِكَ اْلأَمْنَ مِنْ عَذَابِكَ، حَتىَّ تَبْعَثَهُ إِلَى جَنَّتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ.

Maksudnya: “Ya Allah, inilah hambaMu, anak kedua orang hambaMu, yang telah keluar dari kesenangan dunia, keluasannya, semua yang disukainya di dunia, dan orang-orang yang dikasihinya di dunia, menuju kegelapan alam kubur dan semua apa yang akan dia jumpai di dalamnya. Dia telah bersaksi bahawa tidak ada Tuhan selain Engkau, dan bahawa Muhammad adalah hamba dan RasulMu. Engkau lebih mengetahui tentangnya. Ya Allah, sesungguhnya dia beristirehat di sisiMu, dan Engkaulah sebaik-baik tempat untuk beristirehat baginya. Kini dia sangat memerlukan rahmatMu, dan Engkau Maha Kaya dari mengazabnya. Sesungguhnya kami datang kepadaMu dengan penuh harapan kepadaMu, (memohon) syafaat baginya. Ya Allah, jika dia adalah orang yang baik, maka tambahkanlah pada kebaikannya, jika dia bukan orang yang baik-baik, maka maafkanlah dia, berikan dia dengan rahmatMu keredhaanMu, peliharalah dia dari fitnah kubur dan siksanya, lapangkanlah dia di dalam kuburnya, renggangkanlah tanah dari kedua sisi tubuhnya, serta limpahkanlah dengan berkatMu rasa aman kepadanya dari siksaMu, sehingga Engkau mengirimkannya ke SyurgaMu, wahai Yang Maha Pengasih di antara yang mengasihi.”

Boleh juga ditambah lagi dengan doa berikut:

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِحَيِّنَا وَمَيِّتِنَا، وَصَغِيْرِنَا وَكَبِيْرِنَا، وَذَكَرِنَا وَأُنْثَانَا، وَشَاهِدِنَا وَغَائِبِنَا، اَللَّهُمَّ مَنْ أَحْيَيْتَهُ مِنَّا فَأَحْيِهِ عَلَى اْلإِسْلاَمِ، وَمَنْ تَوَفَّيْتَهُ مِنَّا فَتَوَفَّهُ عَلَى اْلإِيْمَانِ.

Ertinya: “Ya Allah, ampunkanlah bagi orang-orang yang hidup dan bagi orang-orang yang mati dari kalangan kami, kanak-anak, orang-orang dewasa, kaum lelaki, kaum wanita, orang-orang yang hadir, orang-orang yang ghaib (tidak hadir bersama-sama kami), Ya Allah, siapa yang Engkau hidupkan dari kalangan kami, maka hidupkanlah dia di jalan Islam, dan siapa yang Engkau matikan dari kalangan kami, maka matikanlah dia dalam iman.”

- Doa bagi jenazah perempuan:

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهَا وَارْحَمْهَا، وَعَافِهَا وَاعْفُ عَنْهَا، وَأَكْرِمْ نُزُلَهَا، وَوَسِّعْ مُدْخَلَهَا، وَاغْسِلْهَا بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ، وَنَقِّهَا مِنَ الْخَطَايَا، كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ اْلأَبْيَضَ مِنَ الدَّنَسِ، وَأَبْدِلْهَا دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهَا، وَأَهْلاً خَيْرًا مِنْ أَهْلِهَا، وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهَا، وَأَدْخِلْهَا الْجَنَّةَ، وَأَعِذْهَا مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ، وَمِنْ عَذَابِ النَّارِ.

Boleh juga ditambah lagi dengan doa berikut:

اَللَّهُمَّ هَذِهِ أَمَتُكَ، وَابْنَةُُ عَبْدَيْكَ، خَرَجَتْ مِنْ رَوْحِ الدُّنْيَا وَسَعَتِهَا، وَمَحْبُوبِهَا وَأَحِبَّائِهَا فِيْهَا، إِلَى ظُلْمَةِ الْقَبْرِ، وَمَا هِيَ لاَقِيَتُهُ، كَانَتْ تَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ، وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُكَ وَرَسُولُكَ، وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِهَا، اَللَّهُمَّ إِنَّهَا نَزَلَتْ بِكَ، وَأَنْتَ خَيْرُ مَنْزُوْلٍ بِهِ، وَأَصْبَحَتْ فَقِيْرَةً إِلَى رَحْمَتِكَ، وَأَنْتَ غَنِيٌّ عَنْ عَذَابِهَا، وَقَدْ جِئْنَاكَ رَاغِبِيْنَ إِلَيْكَ، شُفَعَاءَ لَهَا، اَللَّهُمَّ إِنْ كَانَتْ مُحْسِنَةً فَزِدْ فِي إِحْسَانِهَا، وَإِنْ كَانَتْ مُسِيئَةً فَتَجَاوَزْ عَنْهَا، وَلَقِّهَا بِرَحْمَتِكَ رِضَاكَ، وَقِهَا فِتْنَةَ الْقَبْرِ وَعَذَابَهُ، وَأَفْسِحْ لَهَا فِي قَبْرِهَا، وَجَافِ اْلأَرْضَ عَنْ جَنْبَيْهَا، وَلَقِّهَا بِرَحْمَتِكَ اْلأَمْنَ مِنْ عَذَابِكَ، حَتىَّ تَبْعَثَهَا إِلَى جَنَّتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ.

Boleh juga ditambah lagi dengan doa berikut:

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِحَيِّنَا وَمَيِّتِنَا، وَصَغِيْرِنَا وَكَبِيْرِنَا، وَذَكَرِنَا وَأُنْثَانَا، وَشَاهِدِنَا وَغَائِبِنَا، اَللَّهُمَّ مَنْ أَحْيَيْتَهَا مِنَّا فَأَحْيِهَا عَلَى اْلإِسْلاَمِ، وَمَنْ تَوَفَّيْتَهَا مِنَّا فَتَوَفَّهَا عَلَى اْلإِيْمَانِ.

- Doa bagi jenazah kanak-kanak lelaki:

Selain doa di atas untuk jenazah orang dewasa sama ada lelaki dan perempuan ia juga boleh dibacakan untuk jenazah kanak-kanak lelaki dan perempuan dan boleh ditambah lagi dengan doa berikut:

اَللَّهُمَّ اجْعَلْهُ فَرَطاً لأَبْوَيْهِ، وَسَلَفاً وَذُخْراً، وَثَقِّلْ بِهِ مَوَازِيْنَهُمَا، وَأَفْرِغِ الْصَبْرَ عَلَى قُلُوبِهِمَا، وَلاَ تَفْتِنْهُمَا بَعْدَهُ، وَلاَ تَحْرِمْهُمَا أَجْرَهُ.

Ertinya: “Ya Allah, jadikan dia mayat kanak-kanak ini sebagai suatu pendahuluan bagi kedua ibu bapanya, pertaruhan dan simpanan (pahala), beratkanlah dengannya timbangan (amal baik) kedua (ibu bapanya), curahkanlah kesabaran pada hati kedua (ibu bapanya), janganlah Engkau menguji kedua (ibu bapanya) selepasnya, dan janganlah Engkau menghalangi kedua (ibu bapanya) daripada mendapat pahalanya.”

- Doa bagi jenazah kanak-kanak perempuan:

اَللَّهُمَّ اجْعَلْهَا فَرَطاً لِأَبْوَيْهَا، وَسَلَفاً وَذُخْراً، وَثَقِّلْ بِهَا مَوَازِيْنَهُمَا، وَأَفْرِغِ الْصَبْرَ عَلَى قُلُوبِهِمَا، وَلاَ تَفْتِنْهُمَا بَعْدَهَا، وَلاَ تَحْرِمْهُمَا أَجْرَهَا.

(ii) Doa selepas takbir keempat.

Selepas takbir keempat sunat pula dibaca doa, sekurang-kurang doa bagi jenazah lelaki ialah:

اَللَّهُمَّ لاَ تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلاَ تَفْتِنَّا بَعْدَهُ.

- Jika jenazah itu perempuan:

اَللَّهُمَّ لاَ تَحْرِمْنَا أَجْرَهَا وَلاَ تَفْتِنَّا بَعْدَهَا.

Ertinya: Ya Allah, janganlah Engkau menghalangi kami dari mendapat pahalanya dan janganlah Engkau menguji kami selepasnya.”

7. Mengucapkan salam

Setelah selesai dari semua takbir dan zikir-zikir dalam sembahyang jenazah hendaklah mengucapkan salam.

Orang yang lebih utama menjadi imam dalam sembahyang jenazah

Orang yang paling utama menjadi imam dalam sembahyang jenazah ialah ayah jenazah dan kemudian datuknya. Kemudian baharulah anaknya, kemudian cucu lelakinya, kemudian adik beradik lelakinya yang seibu-sebapa, kemudian adik beradik lelakinya yang sebapa, kemudian anak adik beradiknya lelaki yang seibu sebapa, kemudian anak adik beradiknya lelaki yang sebapa, kemudian ‘ashabah iaitu keluarga sebelah bapa mengikut urutan ahli waris seperti adik beradik bapanya, anak dari adik beradik bapanya dan seterusnya ahli keluarga yang terdekat seperti adik beradik neneknya sebelah emak, kemudian adik beradik neneknya sebelah bapa dan seterusnya.

Walaupun sembahyang jenazah ini hukumnya fardhu kifayah dan tuntutan melakukannya memadai dengan dilakukan oleh  sebahagian orang Islam sahaja, akan tetapi mereka yang datang menziarahi saudaranya yang meninggal dunia tidak seharusnya hanya memerhatikan dan membiarkan hanya sebahagian daripada mereka yang melakukan sembahyang jenazah.

Mereka yang hadir wajar ikut serta melakukannya sebagai salah satu amalan untuk memohonkan rahmat buat saudara kita yang telah meninggalkan kita. Janganlah sampai perkara kurang pandai untuk melakukan sembahyang jenazah itu menjadi alasan untuk tidak menyertai melakukan sembahyang jenazah kerana sembahyang jenazah itu bukanlah suatu perkara yang susah dan mudah dipelajari dalam masa yang singkat. Bukankah elok dan lebih baik jika sembahyang jenazah itu dilakukan dengan lebih ramai jemaahnya.

Kelebihan sembahyang jenazah dengan beramai-ramai itu, disamping mendapat pahala bagi orang yang melakukannya ia juga boleh meringankan azab jenazah di alam kubur dengan permohonan rahmat dan keampunan daripada doa yang kita baca dalam sembahyang jenazah itu.

Rasullullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda dalam sebuah hadits:

مَا مِنْ رَجُلٍ مُسْلِمٍ يَمُوتُ فَيَقُومُ عَلَى جَنَازَتِهِ أَرْبَعُونَ رَجُلاً لاَ يُشْرِكُونَ بِاللَّهِ شَيْئًا إِلاَّ شَفَّعَهُمُ اللَّهُ فِيهِ.
(رواه ابو داود)

Maksudnya: “Tidak dari seorang lelaki Islam mati, lalu didirikan sembahyang jenazah ke atas mayatnya itu oleh empat puluh orang lelaki yang tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu (yang lain) melainkan Allah memberikan ke atas mereka itu syafaat baginya (simati).”
(Hadits riwayat Abu Daud)

#SisSharing


P/S: Tak tau belajar, dah tau kita kongsi-kongsikan. Moga menjadi panduan buat kita semua. 

8 comments:

  1. masa degree dulu da pernah jugak la join kursus solat jenazah ni...yang sebenar, masa arwah nenek dulu kot...huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpe janji ada juga ilmu bab solat jenazah ni @Sunah..

      Delete
  2. perlu tahu khasnya kepada anak-anak lelaki dari peringkat usia muda lagi, kadang2 sedih tengok ada juga anak-anak lelaki yang tak pun nak solat jenazah buat ayah bonda mereka ni kan, SL :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yee sangat betul Kak @Ana, kena amik tau, sebab semua orang akan merasainya nanti..

      Delete
  3. Belum berkesempatan lagi nak join kelas. Terima kasih kongsikan kak Lin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama @Azhafizah, tak apa, banyakkan membaca aje dulu, nanti ada kelas, boleh join..

      Delete
  4. alhamdulillah ilmu yang bermanfaat.

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.