BAGAIMANA MENGENALPASTI KANSER SERVIKS (PANGKAL RAHIM)


BAGAIMANA MENGENALPASTI KANSER SERVIKS (PANGKAL RAHIM) | Korang seorang wanita? Pernah tak amik tau bagaimana mengenalpasti kanser serviks ni? Yaa kita terlalu amik berat pasal kanser payudara sampaikan kita kadang lupa mengenai kanser serviks. Sedangkan keduanya juga adalah pembunuh senyap wanita yang utama sekarang. Sangat menakutkan kan. 

Sejak-sejak ni memang banyak Sis membaca mengenai bab kesihatan kanser. Satunya sebab arwah Emak Sis sendiri meninggal dunia akibat kanser payudara, dari situlah Sis memang banyak membaca mengenai kesemua kanser yang mudah dan senang kita (wanita) nak dapat, tapi ramai antara kita tak amik peduli, terutamanya di bahagian serviks. Sebab apa tau, kita tak nampak. Kalau payudara tu kita nampak, tu pun kadang tak dapat kesan awal jugakan. 

Kang ada pulak yang tanya, apa itu servik dan apa fungsi servik?

Servik atau pangkal rahim, adalah bahagian sempit yang terletak di bawah rahim. Rahim pula bertindak sebagai ruang tumbesaran janin. Pangkal rahim adalah bahagian yang menyambungkan rahim dengan faraj dan ianya membentuk saluran kelahiran. Fungsi servik adalah menghasilkan kelembapan untuk melincirkan faraj, menghasilkan mukus untuk membantu pergerakan sperma, menampung bayi di dalam rahim semasa tempoh kehamilan dan membolehkan darah haid mengalir dari rahim ke faraj. Faham tak tu? Tak faham sila gugel. 

Bagaimana Mengenalpasti Kanser Serviks (Panngkal Rahim)

Apakah jenis kanser pangkal rahim?
Keabnormalan sel pangkal rahim sebelum menjadi kanser
  • Atypia – merujuk kepada sedikit perubahan pada sel. Boleh dikesan melalui ujian pap smear. Perubahan pada sel ini mungkin menjadi bertambah teruk atau pulih seperti biasa. Jika keputusan ujian pap smear menunjukkan perubahan atipikal, wanita itu akan dinasihatkan supaya mengulangi ujian “pap smear” dalam masa enam bulan lagi untuk melihat samada perubahan sel atipikal tiada.
  • Dysplasia – sejenis perubahan luar biasa dalam sel di pangkal rahim. Juga dikenali sebagai Cervical Intraepithelial Neoplasia (CIN) dan Squamous Intraepithelial Lesion (SIL).

Terdapat dua jenis utama barah pangkal rahim iaitu;
    Squamous cell carcinoma
  • Squamous cell carcinoma adalah barah pangkal rahim sering berlaku. Ianya bermula dari dalam sel skuamus atau kulit seperti sel di pangkal rahim.
  • Adenocarcinoma.
  • Adenocarcinoma adalah jenis barah pangkal rahim yang jarang berlaku; ia bermula dari dalam sel glandular. Selain itu, barah pangkal rahim boleh dibahagikan kepada microinvasive atau invasive.

Apa faktor risiko kanser pangkal rahim?

Risiko kebarangkalian seseorang wanita menghidapi barah pangkal rahim boleh dibahagikan kepada risiko yang boleh dikawal seperti merokok dan faktor risiko tidak boleh dikawal seperti umur dan sejarah keluarga. Faktor-faktor berikut boleh meningkatkan risiko wanita mendapat barah pangkal rahim;

  • Jangkitan Human Papilloma Virus (HPV) – faktor risiko utama mendapat barah pangkal rahim ialah jangkitan HPV. HPV dibawa dari individu ke individu yang lain melalui hubungan seks. Faktor yang meningkatkan risiko tercemar dengan HPV adalah aktif dalam aktiviti seksual pada usia yang muda, mempunyai ramai pasangan seks (atau hubungan seksual dengan lelaki yang mempunyai ramai pasangan seks) dan/atau hubungan seksual dengan lelaki yang ada ketuat di penis.
  • Jangkitan Human Immunodeficiciency Virus (HIV) -wanita yang dijangkiti dengan HIV berisiko untuk mendapat barah pangkal rahim.
  • Herpes – wanita yang mendapat jangkitan virus herpes pada bahagian kemaluan berisiko tinggi mendapat barah pangkal rahim
  • Ubatan – anak perempuan kepada ibu yang mengambil ubat Diethylstilboestrol (DES) semasa hamil untuk mengelakkan keguguran kandungan berisiko mendapat barah pangkal rahim
  • Merokok – meningkatkan risiko barah pangkal rahim sebanyak empat kali ganda.

Apakah gejala kanser pangkal rahim?

Kebanyakan wanita tidak mempunyai sebarang tanda atau gejala pada peringkat awal barah pangkal rahim. Gejala barah selalunya tidak dirasai oleh pesakit sehinggalah barah telah merebak ke tisu dan organ lain. Berikut kemungkinan tanda atau gejala cervical dysplasia atau barah;
  • Tompokan darah atau sedikit pendarahan antara tempoh kering haid atau selepas haid
  • Pendarahan haid berpanjangan dan banyak daripada biasa.
  • Pendarahan selepas putus haid
  • Sakit semasa hubungan seksual
  • Penambahan lelehan dari faraj

Jika korang mengalami gejala ini, sila berjumpa doktor dengan segera.

Bagaimana Mengenalpasti Kanser Serviks (Panngkal Rahim)

Bagaimana korang diagnosakan kanser pangkal rahim?

Ujian pap
Dilakukan untuk mengesan perubahan sel yang luar biasa dalam pangkal rahim sebelum barah terbentuk. Contoh sel dari permukaan pangkal rahim dihantar untuk analisa patologi di bawah mikroskop. Keputusan selalunya boleh diperolehi dalam masa seminggu selepas ujian. Doktor akan memasukkan sejenis alat iaitu spekulum ke dalam faraj di mana ia membuka ruang faraj bagi membolehkan pangkal rahim dilihat. Doktor akan menggunakan alat seperti spatula untuk mengambil sel dari pangkal rahim. Wanita disarankan menjalani ujian pap sekali setiap dua tahun.

Colposcopy
Doktor mungkin melakukan prosedur colposcopy untuk memeriksa kawasan pangkal rahim yang luar biasa. Alat khas yang dipanggil colposcopy (alat membesarkan imej sel pangkal rahim dan faraj, sama seperti mikroskop) digunakan. Ia memberikan cahaya serta pembesaran imej tisu faraj dan pangkal rahim. Colposcopy adalah selamat digunakan pada wanita yang hamil. Walau bagaimanapun pesakit perlu memberitahu doktor jika dia berkemungkinan hamil kerana pesakit ini mungkin memerlukan rawatan yang berlainan.

Biopsi
Biopsi ialah pengambilan sedikit tisu untuk pemeriksaan di bawah mikroskop. Hanya dengan cara diagnosa dapat dibuat dengan tepat. Semasa prosedur, doktor mengambil sedikit sampel tisu dan dihantar ke makmal untuk analisa.

Cystoscopy dan proctosigmoidoscopy
Pesakit diberi ubat pelali/ bius sebelum prosedur dilakukan. Pemeriksaan ini dilakukan untuk mengesan samada barah telah merebak ke organ lain dalam abdomen.

Imbasan Computed Tomography (CT atau CAT)
Imbasan CT membentuk gambar tiga dimensi dalam badan dengan menggunakan sinar-X

Magnetic Resonance Imaging
Ujian ini sama dengan imbasan CT tetapi ia menggunakan kuasa magnet bukannya sinar-X untuk membentuk imej bersiri yang jelas dan lengkap.

Apakah rawatan untuk kanser pangkal rahim?

Rawatan untuk dysplasia.
Jika pangkal rahim wanita disahkan menghidapi dysplasia, wanita tersebut mungkin perlu rawatan untuk pembuangan sel yang tidak normal dari pangkal rahim. Dalam kes yang ringan, hanya ujian pap berkala diperlukan. Manakala dalam kes yang teruk, sel yang tidak normal mungkin dibuang menggunakan kaedah cryosurgery (pembekuan), cauterization (pembakaran) atau laser.

Rawatan untuk barah pangkal rahim.
Rawatan barah pangkal rahim bergantung kepada saiz dan lokasi ketumbuhan, tahap rebakan barah dan tahap kesihatan wanita tersebut. Rawatan utama untuk barah adalah pembedahan, terapi radiasi dan kemoterapi.

1. Pembedahan
Dalam pembedahan, doktor membuang barah tisu. Untuk barah pangkal rahim yang tidak merebak melepasi pangkal rahim, prosedur ini kerap digunakan;
  • Conization menggunakan teknik yang serupa seperti cone biopsy untuk membuang tisu yang luar biasa. Ia boleh digunakan untuk membuang microinvasive barah pangkal rahim
  • LEEP menggunakan elektrik melalui cangkuk dawai yang halus. Tisu dibuang menggunakan cangkuk, ia boleh digunakan untuk membuang microinvasive barah pangkal rahim.
  • Hysterectomy – pembedahan untuk membuang rahim dan pangkal rahim. Hysterectomy boleh jadi simple hysterectomy, di mana pembuangan rahim dan pangkal rahim atau radical hysterectomy yang mana pembedahan melibatkan pembuangan rahim, pangkal rahim, bahagian atas faraj dan tisu di sekeliling pangkal rahim. Radical hysterectomy turut termasuk pembuangan kelenjar di pelvis. Jika perlu, bilateral salpingo-oophorectomy (pembuangan kedua-dua salor falopian dan kedua-dua ovari) dilakukan pada masa yang sama.

2. Radioterapi
Menggunakan radiasi untuk memusnahkan sel barah. Radioterapi mungkin disarankan sekiranya pesakit tidak sesuai untuk pembedahan. Ia mungkin juga untuk ketumbuhan yang telah merebak ke dalam tisu sekeliling pangkal rahim yang menyukarkannya untuk dibedah. Radioterapi mungkin juga digunakan selepas pembedahan atau digabung dengan kemoterapi. Kesan sampingan daripada terapi radiasi bergantung kepada dos dan bahagian badan yang dirawat. 

Kesan sampingan yang kerap terjadi termasuk letih dan lesu, reaksi pada kulit (kering atau kemerahan pada kawasan rawatan radiasi), hilang selera makan, loya, muntah, ketidakselesaan semasa buang air kecil dan cirit birit. Antara kesan sampingan radiasi terapi dalaman (internal radiation therapy) adalah termasuk sakit perut dan usus tersumbat. Kebanyakan kesan sampingan akan hilang selepas rawatan tamat.

3. Kimoterapi
Rawatan barah menggunakan ubat anti-barah. Tujuannya adalah untuk membunuh sel barah dengan menghalang sel barah daripada bertambah. Kesan sampingan yang kerap berlaku loya dan muntah, hilang selera makan, cirit birit, letih lesu, bilangan sel darah rendah, perdarahan atau lebam selepas luka kecil atau cedera, kebas dan rasa mencucuk-cucuk di tangan atau kaki, sakit kepala, rambut gugur dan kehitaman pada kulit dan kuku. Kesan sampingan selalunya hilang selepas rawatan lengkap.

4. Rawatan paliatif
Rawatan mengurangkan sakit dan gejala penyakit yang lain. Penjagaan paliatif boleh diperolehi oleh semua pesakit barah yang mengalami kesakitan dan tekanan tanpa mengira tahap rawatan. Ia amat penting bagi penghidap barah di peringkat akhir yang mengharapkan kehidupan yang selesa tanpa kesakitan dan tekanan.

Vaksin HPV (Human Papillomavirus)

Vaksin ini boleh mengurangkan risiko mendapat kanser pangkal rahim sehingga 70%. Ada 2 jenis vaksin pada masa ini, iaitu Gardasil dan Cervarix. Vaksin ini menghalang seseorang wanita itu dari dijangkiti kuman HPV isitu penyebab utama kanser pangkal rahim. Walaubagaimanapun, vaksin ini tidak berkesan untuk wanita yang telah dijangkiti virus ini. 

Sebaiknya vaksin ini di beri ke wanita remaja dari umur 13 tahun atau wanita yang belum pernah mengadakan hubungan seks. Ia kurang berkesan untuk wanita yang berumur lebuh dari 26 tahun.

Sumber : myHealth 

Bagaimana Mengenalpasti Kanser Serviks (Panngkal Rahim)

Menjelang nak masuk tahun 2021 dan kita akan melangkah ke bulan Januari, jom sesama kita amik langkah pencegahan, penjagaan dan juga pendedahan mengenai kaser serviks ni, sebabnya bulan Januari adalah Cervical Cancer Awareness Month atau Bulan kesedaran Kanser Serviks. 

Jom kita sama-sama menjaga diri kita. Siapa lagi nak jaga dan amik berat diri kita kalau bukan diri kita sendiri kan.. Moga kita terhindar dari segala penyakit yang merbahaya, aamiinn.. 


P/S: Korang dah buat pemeriksaan? Sis last masa Sis admit bedah Fibroid, masa tu Doktor buat semua ujian kanser serviks tu, alhamdulilah. 

11 comments:

  1. nice sharing sis.. utk remind diri sendiri spy x lupa buat paps smear tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaa Sis update pun untuk di jadikan info buat diri sendiri juga ni.. boleh rujuk sini aje kann...

      Delete
  2. nice sharing kak... untuk ingatan kita wanita nih kadang amik mudah je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Dana, kadang kalau tak buat gini, ramai taknak amik tau dan baca, so kita share aje kat sini..

      Delete
  3. Moga kita kaum wanita terhindar daripada segala jenis kanser.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aaamiinn, takutkan PC tapi kita kena amik langkah berjaga-jaga ...

      Delete
  4. thanks sis sharing pasal kanser...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama, moga bermanfaat buat kita semua...

      Delete
  5. Replies
    1. Alhamdulilah, moga bermanfaat untuk kita amik tau sama-sama..

      Delete
  6. Terima kasih sis Lin atas perkongsian. Sangat bermanfaat. Pembunuh senyap ni sangat bahaya tanpa kita sedar boleh membunuh. Semoga Allah berikan kesihatan yang baik. Aaminn

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.