APAKAH HUKUM MAKAN DAKWAT HITAM SOTONG?


APAKAH HUKUM MAKAN DAKWAT HITAM SOTONG? | Terpanggil untuk menulis mengenai hukum makan dakwat hitam atau pasi sotong ni dek sebab ramai yang kata dan ada juga yang komen di posting Resepi Masak Sotong Hitam Sis sebelum ni dan mengatakan haram memakannya. 

Yaa jujurnya Sis memang pernah dengar dan tau mengenai isu ini. Tapi sebelum Sis amik kira apa orang cakap, Sis sudah pun membaca dan memastikan samaada benar atau tidak haram memakan dakwat hitam sotong tu. 

Korang pula ada membacanya?.

Jika ramai antara kita belum lagi tau dan membaca mengenai isu ini. Sis kongsikan persoalan dan jawaban kepada Hukum Makan Dakwat Sotong Hitam tu yang Sis copy dari laman website muftiwp.com ini. 

Jom kita tambah ilmu.. 

Sotong Masak Hitam


Soalan: Saya berasal dari Terengganu, setelah berhijrah ke Kuala Lumpur saya dapati kelainan yang terdapat pada masakan sotong di sini apabila mereka memasaknya bersama-sama dakwat/pasi sotong tersebut. Maka apakah hukum memakan sotong bersama-sama sotong tersebut? Mohon pandangan SS. Mufti.

Jawapan: Sebelum kami mengemukakan pandangan hukum bagi permasalahan tersebut, dibentangkan terlebih dahulu definisi dan habitat sotong.

Pengertian Sotong

Sotong ialah sejenis haiwan laut dalam keluarga Teuthida, yang mengandungi kira-kira 300 spesies. Sotong bertulang satu dan mempunyai lapan lengan serta dua tentakel yang biasanya lebih panjang. Sotong dikelaskan di dalam kumpulan cephalopoda, subclass coleoidea, order teuthida. 

Terdapat dua suborders yang utama iaitu myopsina dan oegopsina. Oegopsina merupakan kumpulan sotong gergasi (giant squid). Teuthidia merupakan order cephalopod terbesar iaitu sekitar 300 spesies di dalam 29 families. Pengkaji meramalkan terdapat lebih kurang 200 spesies sotong yang masih belum dikenal pasti.

Ciri-ciri dan Habitat Sotong

Habitat sotong berada di wilayah yang berupa laut terbuka atau teluk. Sotong tinggal di habitat sekitar karang, batuan di dasar perairan, dan paparan laut. Sotong adalah haiwan yang banyak hidup dan aktif bergerak jika bertemukan cahaya, oleh itu sangat mudah bagi nelayan untuk menangkap sotong. Secara umumnya sotong mempunyai lapan lengan dan dua tentakel. Ada juga jenis sotong yang mempunyai 10 lengan. 

Tantakelnya berfungsi untuk menangkap mangsa dan pegangannya dikukuhkan lagi dengan bantuan lengan. Setiap lengan dan tentakelnya mempunyai tiup penyedut bulat yang bertindak sebagai penyedut yang menguatkan pegangan. Lengannya akan membantu menghalakan mangsa ke arah mulut. Kesemua lengannya bersambung terus ke bahagian kepala sotong.

Di kepalanya terdapat sepasang mata yang besar. Mata besarnya memudahkan ia untuk mencari makanan dan mengesan musuh. Sotong agak menyerupai ikan berdasarkan bentuk badannya serta mempunyai sepasang sirip renang dihujung badan. Gabungan tiub tubuh dan siripnya yang aktif memberikan kelebihan kepada sotong untuk memecut dan berhenti secara tiba-tiba.

Salah satu keistimewaan sotong adalah simpanan dakwat hitamnya. Selalunya sotong memancutkan dakwatnya apabila ia rasa terancam. Jika pancutan dakwatnya terkena mata, ia akan mengakibatkan pandangan kita menjadi kabur dalam beberapa minit. Dalam tempoh berkenaan sotong sudah mampu untuk melarikan dari dari musuhnya. Ada spesies sotong yang mampu mengawal pancutan dakwatnya untuk dilepaskan sedikit demi sedikit secara berulang-ulang.

Menurut saintis, sotong merupakan satu spesies yang boleh digunakan sebagai penunjuk kepada kualiti air laut. Sotong dikatakan tidak boleh hidup di kawasan yang tercemar. Kawasan yang mengandungi sotong menunjukkan kualiti air di kawasan berkenaan adalah baik. Sotong hidup secara berkumpulan dan berpindah randah. Sotong akan mengikuti pola pergerakan makanannya. Ia akan berhenti di kawasan yang selamat dan mempunyai makanan yang cukup. Sotong juga berhenti di sesuatu lokasi untuk bertelur tetapi tempoh persinggahan berkenaan tidak lama.

Perubahan cuaca terutamanya pemasanan global boleh merencat pertumbuhan dan pembiakan sotong. Sotong dapat mencerna makanannya dengan baik di kawasan sederhana panas. Pertambahan suhu akan merendahkan kemandirian sotong untuk hidup dan membiak. Pemanasan global juga akan menghadkan kewujudan makanannya seperti anak-anak ikan, udang dan ketam.

Hukum Memakan Sotong dan Pasinya

Para ulama telah berbeza pandangan dalam permasalahan ini seperti yang berikut:

Menurut sesetengah ulama mazhab Hanafi, hukum memakan sotong adalah haram kerana sotong bukan tergolongan daripada jenis ikan. Mereka telah berhujah dengan alasan berikut:

Diqiyaskan habitat sotong sama seperti habitat tikus. Ini kerana habitat sotong memakan segala jenis makanan sama ada yang baik dan kotor di dalam laut sertab kadang-kala dijumpai pasir dan kotoran di dalam badan sotong. Oleh itu, apabila tikus darat diharamkan maka tikus laut (sotong) juga diharamkan.
Selain itu, sotong juga mempunyai dakwat hitam yang kotor dan memakan benda kotor jugak adalah haram.

Namun begitu, ia bukan pandangan majoriti mazhab ini, bahkan terdapat sebahagian ulama mazhab Hanafi yang mengharuskan makan sotong. Dalam mazhab al-Syafie pula, hukum memakan sotong adalah harus dan ia merupakan sebahagian daripada haiwan laut yang diharuskan untuk dimakan sebagaimana firman Allah SWT:

أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ
Maksudnya: “Dihalalkan bagi kamu buruan (haiwan) laut”

Sabda Nabi SAW:

أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ، يَقُولُ: سَأَلَ رَجُلٌ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنَّا نَرْكَبُ البَحْرَ، وَنَحْمِلُ مَعَنَا القَلِيلَ مِنَ المَاءِ، فَإِنْ تَوَضَّأْنَا بِهِ عَطِشْنَا، أَفَنَتَوَضَّأُ مِنَ الْبَحْرِ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «هُوَ الطَّهُورُ مَاؤُهُ، الحِلُّ مَيْتَتُهُ»
Maksudnya: “Dari Abu Hurairah berkata; seorang lelaki telah bertanya Rasulullah SAW, katanya: Kami naik kapal laut dan kami bawa air darat sikit sahaja. Jika kami berwudu', kami akan dahaga, apakah boleh kami berwudu guna air laut? Jawab nabi: airnya suci dan bangkainya pun halal” (Riwayat Tirmizi, no. 69)

Bagi menjawab persoalan tentang hukum memakan pasi sotong, Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Terengganu Kali Ke Lima Penggal Ke Sembilan yang bersidang pada 7 Disember 2011 bersetuju untuk mengekalkan keputusan fatwa yang telah dibuat oleh Allahyarham Syed Yusuf bin Ali Az-Zawawi (Mufti pada tahun 1953 hingga 1975 ) iaitu pasi sotong adalah najis kerana cecair tersebut kotor dan berbau busuk jika dibiarkan lama. Cecair ini juga termasuk dalam kategori bahan kumuhan binatang dan orang yang mempunyai selera yang normal tidak akan memakan cecair (pasi) tersebut.

Setelah melihat kepada pandangan ulama, kami lebih cenderung berpandangan memakan sotong adalah diharuskan begitu juga dengan pasinya memandangkan ia sebahagian hidupan laut sebagaimana umum nas yang dinyatakan tadi. 

Dalam konteks pasi sotong, ia didapati sebahagian daripada anggota sotong yang boleh dimakan dan diambil manfaat daripadanya. Ini kerana tiada sebarang nas syarak yang jelas melarang memakannya, maka ia tertakluk kepada asal sebagaimana kaedah Fiqh yang menyebut:

 الأصل في الأشياء الإباحة حتى يقوم الدليل على تحريمه
Maksudnya: “Asal pada sesuatu adalah harus sehingglah terdapatnya dalil yang mengharamkannya”.

Justeru, masakan sotong berserta pasinya juga merupakan sejenis masakan yang telah sedia maklum menjadi uruf setempat. Oleh itu, ia dikira sebahagian daripada uruf yang diiktiraf pada kaca mata syarak sebagaimana kaedah yang menyebut:

العادة محكمة
Maksudnya: “Adat setempat yang dijadikan sebagai hukum”

Oleh itu, dengan mengambilkira faktor ini, memakan pasi sotong bukanlah merupakan sesuatu yang kotor dan menjijikan, malah ia telah menjadi uruf setempat sesebuah masyarakat meskipun tidak diterima oleh masyarakat yang lain. 


#SisSharing ..sekian..


P/S: Sotong Masak Hitam ni memang kegemaran kami sekeluarga sejak Sis masih kecil lagi.. dapnya..

20 comments:

  1. Selalu ada isu pasal Sotong Masak Hitam ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iye Kak, kadang nak up menu ni, tu lee takut kena bahan hahaha

      Delete
  2. SA tak pernah makan sotong masak hitam ni Sis....sedap ye..nanti nak cuba la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaaa SA sedap, boleh cuba, sekali cuba takut nak makan lagi hehehe

      Delete
  3. hehehe pape pun ako memang buang dakwat itam sotong tu...
    Kat rumah ko je yg ako pernah makan :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kekeke yang tak pernah makan memang tak pandai nak masak Ret..
      Aku sebab dari arwah Atuk dah makan sotong hitam ni..

      Delete
  4. Haa kadang kite pun terbuang hitam dia tu. Ramai cakap sedap masak sekali. Lepas ni nak cuba buat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kekeke kann, Sis pun sama, kekadang tu terlupa juga Faizzah, padahal nak masak sotong hotam.. terpaksa laa tukar masak sambal hahaha

      Delete
  5. dana suka masak kicap tp tak buang dakwat sotong tu, rasa lagi lemak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi sedap ekkk.. tak pernah masak kicap sotong, kecuali sotong dalam tin tu jeee

      Delete
  6. Replies
    1. Ooo Sis pun suka juga, tapi peberet anak-anak sotong hitam ni laaa

      Delete
  7. Tak pernah tahu pulak isu ni kak, tapi dah biasa memang buang dakwat dia tu. Lagi satu, sebab selalu masak sambal je. Bagus share ni bagi orang faham dan hadam :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yerr Fizah, lama dah bangkit isu ni tiap kali ada yang masak sotong hitam hehehe..

      Delete
  8. Saya masak sotong dakwat ni tapi saya tak makan dia sebab nampak hitam sangat. Bangkas pun sama. Saya masak tapi tak makan dia. Tak tau la kot ke depan nanti tetiba mengidam nak makan.. Jenuh cari.. Hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha Saya kalau buat, tak amik semua hitamnya Mama Cella, amik separuh aje, kalau amik semua, mau hitam legamm hahahaa

      Delete
  9. good sharing sis.. sblm kita percaya cakap org... baik kita kaji dulu betul ke tak kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn, Sis tau dah isu ni, cuma malas nak jelaskan, so kali ni up aje kat blog sebagai manfaat buat semua..

      Delete
  10. saya kalau siang sotong...buang gigi..plastik kat belakang...dan kantung dakwat...memang tiga step tu selalu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama laa, tapi kalau masak hitam je saya tak buang dakwat tu, kalau masak menu lain semua saya buang..

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.