ALHAMDULILAH, SEMINGGU TAK PAYAH BELI IKAN

ALHAMDULILAH, SEMINGGU TAK PAYAH BELI IKAN | KALAU anak Sis tengok, memang katanya, 'Ikan lagi dan lagi' hahahaha.. ayat tu bukan tak bersyukur tapi memang anak-anak dah tak berapa nak makan ikan dah. Nak buat macam mana, tiap minggu Ayahnya turun ke-laut memancing, ada rezeki dari laut, dapatlah bawa balik ikan, ada masa, kumpawww gakk hahahaha.. 

Bersyukurlah juga, walau anak-anak tak berapa nak makan ikan, sekurangnya pahala sedekah tu kita panjangkan bagi pada jiran. Tapi kali ni rezeki Nona, kebetulan masa Suami balik mancing tu, Nona datang kerumah hantar hadiah belated day katanya, so Sis pulak baru jerr siap nyiang ikannya, makanya dapatlah Nona bawa balik ikannya. Berapa banyak nya daaaa hahahaha.. 

Alhamdulilah, Seminggu Tak Payah Beli Ikan

Agak lama Suami takde dapat Ikan Talang ni, Sis suka ikan talang ni kalau di masak singgang, sedap isinya.. orang kata, kalau orang tu ada penyakit kulit, tak boleh makan ikan talang ni, nanti gatal-gatal kulitnya, betul ke tak, Sis pun tak tau laaa.. 

Kali ni agak lumayan hasil lautnya, dapat ikan talang dua ekor, ikan kerapu 4 ekor. tapi sizenya berbeza-beza. Sis siap potong-potong terus ikan talangnya keping-keping, sebab besar sangat nak masuk freezer. Tapi ikan kerapu Sis tak potong dulu sebab kebiasaannya nak masak baru Sis nyiang, nanti isinya jadi lembik kalau dah nyiang dulu.. tu Sis laaa.. 

Alhamdulilah, Seminggu Tak Payah Beli Ikan

Alhamdulilah, seminggu tak payah beli ikan kalau dah gini banyak kann.. rumah ni kalau kepala dan ekor memang tak laku, sebab tu Sis bagi Nona juga kepala dan ekor tu dan juga dua ekor ikan kerapu. Harap Nona sukalah yaaa makan ikan hahahaha.. 

Merah-merah darahnya masa nyiang, memang fresh betul, tengok darahnya dah macam darah manusia hahahaha.. isinya yang pejal dan baunya yang segar tak hanyir, memang sedap betul ni kalau masak singgang. Dan semalam Sis dah masak pun lauk singgang, cuma malas nak amik gambar hahahaha.. 

Alhamdulilah, Seminggu Tak Payah Beli Ikan

Dan inilah hadiah pemberian Nona untuk hadiah hari jadi yang lepas. Buat susah-susah aja laa ko Nonnn.. tapi Sis suka.. moga dimurahkan rezekinya selalu yaa Nonn, siap bagi keropok lekur juga.. lagi satu keychain durian tu kan best kalau ko bagi durian betul kakakakakakakah... 

Mood nak menaip ni sendu jerr.. hujan turun dengan lebat time menaip ni.. moga takde laa mangsa banjir lagi di Johor ni. Semalam jer hujan sekejap, habis naik air di highway Pasir Gudang sana.. now nak keluar rumah pun jadi seram, takut naik air. 

Suami pun pesan, 'kalau takde apa hal, duduk je rumah.. kang keluar sangkut dalam hujan, tolak laa sendiri kereta'.. katanya hahahahaha.. *bebel sengsorang pepagi.. 


P/S: Harini masak Sambal Sardin, Ayuam Goreng dan Asparagus goreng sama udang.. sedapnyaaa... 

8 تعليقات

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging.

  1. Tetiba terbyg makan ikan tangkapan abg sabar soh kedai dekat rumah lama ko tu masakkan.. Perghhh rindu plak #tiber haha

    ردحذف
    الردود
    1. Kann Ret, kat sini baru sekali aku hantar ikan masak kedai, kalau dulu, sebelah rumah je kan, pantang dapat ikan, terus hantar masak hehehe

      حذف
  2. dah lama suami saya tak memancing. ni lahi .. pancingnya kena curi masa orang pecah stor. memang lama la cuti mancingnya. Ikan talang selalu beli yang ikan masinnya aje. tak pernah makan yg fresh

    ردحذف
    الردود
    1. Laaa siannyaa.. nak beli bukan murah juga tu.. kena beli set.. Sedap Yan ikan talang fresh gini, Sis suka masak singgang atau goreng jerr..

      حذف
  3. lawa je potongan ikan tu sis potong...kalau ammi potong...sendu yg banyak gerigi kat isi ikan tu

    ردحذف
    الردود
    1. Kalau ikan baru naik ni, bila potong elok je Ammi, sebab isi pegal hehehehe

      حذف

إرسال تعليق

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging.

Post a Comment