Sunday, August 19, 2012

SALAM AIDILFITRI 2012

BY Sis Lin IN , 8 comments

Assalamualaikum wbt...

Selamat Hari Raya Aidilfitri kawan . 

Jika ini Syawal yg terakhir.....
Andai sepanjang kita mengenali di sini sambil berborak, bergurau atau tutur kata dan kelakuan yg mengguris hati, MAAFKAN saya dr hujung rambut hingga ke hujung kaki. Halalkan makan dan minum sepanjang bersama.
Semoga Aidilfitri kali ini memberi seribu makna dan kecerian untuk kita semua . Amin...
*jemput dtg beraya ke rumah ye...

SELAMAT HARI RAYA , MAAF ZAHIR DAN BATIN

Dari ,
Sis Lin sekeluarga...







P/S: Al-Fatihah buat insan tersayang yg tiada...


Thursday, August 02, 2012

BERPUASA SAMBIL DIET!

BY Sis Lin IN , 11 comments

Assalamualaikum wbt..

Selamat pagi semua, anda puasa? saya juga puasa..hehehe *apa punya soklan daaa*
Kalau kata puasa mesti semua akan kata 'kurus le aku'.kan? tapi tak kurus2 juga..hahahaha *sama jugak dengan aku*..;p
Mana nak kurus, sahur bangun makan tak lalu, teguk air makan kurma terus sambung tido, tapi bila time buka, masya'Allah, nafsu mengalahkan peniaga kat bazar ramadhan! *termasuk juga aku* ..kakakakah!
Jadi senang cite, aku nak KURUS wei!, so kena fikir fikir camne nak kurus, takde usaha macam mana nak berjaya, kan kannnnn...tak kesah le cara apa janji cara yang halal dan sihat, tak payah nak control2 makan tu, nak makan apa, amik dan telan!.cuma cara advance aje supaya kurus dalam diam..hehehe
Terbaca pulak yang sekarang ni ramai orang tengah minum susu ALPHA LIPID S2 ni..ermmmm ada sapa2 yang dah cuba? Harga memang mahal woooo, tapi seminggu boleh turun 2-5kg, itu yang menarik tu..
Tapi sebelum apa2 kita baca dulu dan fahamkan dulu tentang Diet Alpha Lipid S2 ni dulu ye..
Yang dah memang kurus tu untunglaaa, so baca diam2 ye!!!


Cara pengambilan sd2 semasa berpuasa... pesanan dari En.Kamarul Nordin... 
Sila baca dan fahamkan ye... 

Sejak kebelakangan ini saya kerap menerima soalan tentang cara-cara mengambil SD2 semasa menjalani puasa disiang hari. Walaupun belum masuk bulan Ramadhan, maka telah ramai memulakan kewajipan berpuasa samada berpuasa sunat, puasa ganti atau puasa Rejab, Syaaban dan terus puasa Ramadhan.

Apabila kita berpuasa, maka ada beberapa pantang semasa berdiet SD2 yang perlu kita perhatikan. Pantang SD2 yang pertama adalah jangan berlapar atau tidak mengambil apa-apa makanan lebih dari 6 jam sewaktu kita jaga. Namun begitu kita masih boleh berdiet dan mengambil SD2 sambil berpuasa kerana kewajipan berpuasa adalah lebih penting cumanya metabolisma kita menjadi perlahan sedikit dari biasa tetapi berat kita masih boleh turun. Apabila kita sudah berbuka nanti makanlah dengan kenyang tetapi tetap tidak mengambil karbohidrat dan gula serta minumlah air yang banyak untuk menggantikan air yang hilang sewaktu siang.

Perkara atau syarat yang lebih penting untuk kita perhatikan sewaktu berpuasa adalah kita mestilah memakan cukup protien semasa berdiet. Cukup protien disini bermaksud kita masih perlu memakan 2 skup sebanyak 4 kali sehari apabila kita telah berbuka. Maka bolehlah buat penyesuaian pada waktu malam tentang jarak memakan SD2 sebanyak 4 kali itu mengikut jadual masing-masing. 
Contohnya: 1 kali waktu sahur, 1 kali waktu berbuka, 1 kali selepas makan malam dan 1 kali lagi sebelum tidur. Namun begitu jika anda merasakan 4 kali adalah terlalu mencabar pada waktu malam, boleh juga mengambil 3 kali pada waktu malam dengan jumlah keseluruhannya 8 skup juga. Sebagai contoh: 1 kali waktu sahur (3 skup), 1 kali waktu buka (3 skup) dan 1 kali lagi sebelum tidur (2 skup).

Saya sangat menekankan perkara ini kerana sekiranya anda berdiet dan berat badan anda masih turun tetapi anda tidak memakan cukup protien maka ini akan meninggalkan kesan yang tidak elok pada badan anda. Kesan yang pertama adalah apabila anda turun berat badan nanti maka kulit ada tidak cukup tegang, kendur dan nampak cengkung. Sekiranya cukup memakan protien maka kulit anda akan nampak lebih tegang, tidak kendur, sihat serta warna kulit sepatutnya nampak lebih cantik. Kesan kedua adalah apabila tidak cukup memakan protien maka apabila anda turun berat badan, tisu badan atau lean mass anda tidak dilindungi dan jika anda berhenti berdiet nanti maka lemak akan lebih cepat terkumpul dan anda akan mengalami kesan berat naik mendadak seperti program diet yang memakan ubat-ubat diet yang ada dipasaran. Sekiranya tisu badan atau lean mass anda dilindungi dengan memakan protien yang cukup maka anda tidak akan mengalami masalah berat naik mendadak ini.

Itu sebabnya saya tidak menggalakkan samada alasan anda berpuasa atau malas atau akal terlalu bijak hendak menjimatkan duit maka anda tidak mengambil SD2 seperti yang sepatutnya iaitu 2 skup 4 kali sehari. Sekiranya anda hanya ingin menjalani fasa pengekalan atau maintenance, maka tidak perlu mengambil SD2 tetapi cuma menjaga kadar karbohidrat yang anda boleh ambil atau dipanggil Critical Carbohydrate Level of Maintainence (CCLM) yang selalunya lebihkurang 100g sehari. Tetapi apabila anda masih mengambil SD2, maka makanlah cara yang betul supaya anda tidak mengalami kesan sampingan yang tidak baik yang saya ceritakan sebelum ini.



Berani cuba, berani tanggung, kalau tak kurus juga, memang masaalah mencangkung kot! (tak buang air besar)..





P/S: Harini mau masak ikan caru terutup serai..yummmmmy.


Wednesday, August 01, 2012

PUASA TAPI SAKIT.

BY Sis Lin IN 3 comments

Assalamualaikum wbt..

Huhuhuhu baca tajuk je dah kesiankan, dah la puasa pastu sakit pulak, badan rasa tak sihat, tekak kering dan perit, hidung berair dan kepala bagai dihantuk ke dinding, kesian kesian...
Memang musim penyakit sekarang ni, tambah2 lagi kat JB ni panas terik sangat cuacanya, mendung tu kadang2 je singgah tapi setitis hujan pun tak turun, huhuhuhu..
Tapi jangan merungut dan kesal, sakit itu penghapus dosa2 kecil, lagi pulak time bulan puasa ni, Allah nak uji tahap kesabaran kita, samaada kita bertahan menjalankan kewajibannya atau kita tewas dengan tindak balas hati dan hawa nafsu kita. Apa yang kita buat kalau ikhlas pasti akan dibalas..
Yang sakit tu, banyak2 rehat ok, time sahur tu minum air masak banyak2, dan makan ubat sebagai ketahanan badan seharian, kalau bawa mudarat barulah gi klinik dan bolelah batal puasa tapi kena ganti ok..


Jika kamu demam, batuk atau sakit di bulan ramadhan yang mulia ini maka bersyukurlah kamu kepada Allah banyak2.
Kerana Allah ingin memberi pahala ganjaran yang lebih kepadamu asal saja kamu bersyukur...





P/S: Fikir dan fikir nak masak apa menu untuk harini..waduh!