Tuesday, June 25, 2013

PUDING MILO ROTI

BY Sis Lin IN 5 comments

Assalamualaikum wbt..

Jeng jeng jeng, dan bila penyakit 'R' tu datang, mulalah macam2 nak di buatnya, kena plak musim jerebu ni, nak keluar pun malas, jadi untuk buat basah2 anak tekak, kita merajinkan diri buat puding aje.
Yang ni pun 1st try juga, memang tak puasa hati juga, tak menjadi marblenya..huhuhu tapi takpe, kalau tak cuba mana nak tau apa kurangnya kan..?
Resepinya hampir sama dengan puding tembikai tu, cuma yang ni Lin tanbah milo dalam adunan lapisan marblenya..respi cincai boncai tapi senang dan mudah.. :)



Bahan-bahannya:
1 paket agar2 tali tanpa warna
4 keping roti gardenia *di buang kulit
8 cawan air 
1/2 cawan gula 
1 cawan susu pekat 
1 cawan susu cair 
1 sudu kecil esen vanila
1 biji telur
1 cawan milo.

Cara-Cara:
Masak agar2 bersama gula dan air.Hingga agar2 dan gula hancur.
Sementara itu, rendam roti dalam susu cair dan carik-carikkan.Masukkan susu cair, roti, telur, esen vanilla dan susu pekat manis. Blend halus
Setelah agar2 dan gula hancur, masukkan bahan blend ke dalam periuk. Kacau hingga mendidih dan pekat sedikit.Tutup api.
Ambil sedikit adunan dan asingkan, sementara selebih adunan tadi di masukkan milo dan kacau perlahan dengan api yang sederhana sehingga milo hancur.
Setelah itu, tuangkan berselang seli kedua-dua adunan ke dalam loyang sehingga habis dan biar sejuk. 
Simpan ke dalam peti sejuk.





P/S: Anak2 suke, mr.hubby makan bersuap2, aku gembira tersenyum puas!.. :)


Monday, June 24, 2013

JADUAL WAKTU IMSAK DAN BERBUKA PUASA 1434H/2013M

BY Sis Lin IN , 2 comments

Assalamualaikum wbt..

Jadual waktu imsak dan berbuka puasa 1434H/2013M bg negeri Johor dan kawasan2 yg sama waktu dengannya..






P/S: Moga Allah sihatkan tubuh badan dan panjangkan usia moga di pertemukan kita dengan Ramadhan..InsyaAllah...



Sunday, June 23, 2013

DOA NISFU SYAABAN

BY Sis Lin IN No comments

Assalamualaikum wbt...




Doa Nisfu Syaaban:

Ya Allah …Yang Maha Pengurnia…tanpa dikuniai
Wahai Yang Empunya segala kebesaran dan kemuliaan
Wahai Yang Empunya segalah kemurahan dan pemberian
Tiada Tuhan melainkan Engkau

Engkaulah Pelindung bagi sekalian pelarian
Engkaulah jua Penaung bagi yang mencari pelindungan
Engkaulah Penenteram bagi mereka yang berada di dalam ketakutan

Ya Allah kiranya aku ini tersurat pada sisi Mu
Sebagai penjahat lagi terkutuk
Sebagai terhindar dari yang jauh lagi sempit tanpa rezki dariMu

Dengan segala kebajikan yang ada pada Mu
Ya Allah Hapuskanlah dari suratanMu itu Kejahatan yang tersurat tadi
Juga kutukan yang jauh dari kebahagiaan
Termasuk penghindaranku dari sisiMu dan kesempitan hidupku

Ya Allah tetapkanlah dalam suratan Mu
Sebagai orang yang berbahagia ….sentiasa beroleh rezeki
Menerima aneka kurnia dan kebajikan

Sebenarnya Engkau Ya Tuhan telah bertitah
Titahmu adalah Hak dan Benar
Tersurat dalam kitabMu yang diturunkan
Menerusi lisan Nabi Mu yang terutus
Yang bermaksud
Allah sesukaNya Menghapus dan Menentukan Sesuatu
DisisNya sahaja terdapat IBU KITAB suratan takdir

Tuhanku dengan penyerlahan Zat Mu Yang Maha Agung
Pada malam pertengahan bulan Syaaban yang Mulia Ini
Di mana berlakunya pembahagian dan penentuan dalam setiap perkara

Hindarkanlah dariku segala petaka
Yang aku ketahuinya ataupun tidak
Bahkan apa jua yang Engkau lebih mengetahuinya dariku
Kerana Engkau jua Yang Mengetahui tentang segala-galanya

Aku mohon Rahmat Mu Duhai Tuhan Yang Maha Pengasih
Dari sekalian Yang Mengasihani
Kiranya Engkau sampaikan selawat dan salam
Pada Penghulu kami Nabi Muhammad shallalahu ’alaihi wasallam
Serta kepada para keluarga dan sekalian sahabatnya

Aamiin...




P/S: Alhamdulilah...SubhanaAllah...AstaughfiruAllah..


RESEPI PUDING ROTI TEMBIKAI

BY Sis Lin IN 2 comments

Assalamualaikum wbt..

Puding penuh kontroversi penuh di lema dan penuh kesabaran menguji minda dan akal waktu nak memotongnya..hahahaha tak padan dengan percubaan pertama tapi seboleh2 degil nak juga potong ala potongan tembikai..hehehe
Apa2 pun terima kasih buat Mat gebu, Che Ct, Sue Joshua dan juga Najeed Abdullah yang banyak membantu..hehehe. Masih tak puas hati, nanti akan cuba lagi dan lagi...





Bahan-bahannya:
1 paket agar2 tali tanpa warna
4 keping roti gardenia *di buang kulit
8 cawan air 
 1/2 cawan gula 
1 cawan susu pekat 
1 cawan susu cair 
1 sudu kecil esen vanila
1 biji telur
cincau dipotong kecil atau bijan hitam
sedikit pewarna hijau /merah

Cara-Cara:
Masak agar2 bersama gula dan air.Hingga agar2 dan gula hancur.
Sementara itu, rendam roti dalam susu cair dan carik-carikkan.Masukkan susu cair, roti, telur, esen vanilla dan susu pekat manis. Blend halus
Setelah agar2 dan gula hancur, masukkan bahan blend ke dalam periuk. Kacau hingga mendidih dan pekat sedikit.Tutup api.
Ambil sedikit adunan dan warnakan hijau (sebagai kulit tembikai). Dan tuang ke dalam loyang. Biar keras sedikit.
Pastu amik sedikit lagi warna asal, curahkan di atas lapisan hijau tadi. Biar keras sedikit.
Adunan selebihnya diwarnakan merah, curahkan diatas lapisan putih/warna asal tadi. Taburkan potongan cincau/bijan hitam tadi sebagai biji tembikai. Biar sejuk.Simpan ke dalam peti sejuk.





P/S: Banyak resepi dalam blog kawan2 tapi Lin ubah sikit je, sebab ikut mana yang ada bahan kat uma, dan ikut sedap anak tekak..heheheh