Tuesday, December 30, 2014

LALA GORENG PEDAS

BY Sis Lin IN 2 comments

Assalamualaikum wbt..


Innalilahiwaiinilaihirojiun..
Malaysia masih lagi dalam keadaan bersedih dan meratapi nasib semua mangsa2 banjir. Rakyat Malaysia semua termasuk Lin, mengharapkan semuanya akan baik dan segera pulih seperti biasa dan air banjir kembali surut dan hujan berhenti turun dari langit, hanya kepadaNya kami semua berserah dan memohon, semua musibah ni ujian dariNya..
Terlebih dahulu Lin mohon maaf juga andai ada posting atau post2 entry dari blog Lin yang menyentuh hati atau menguris hati mangsa2 banjir yang terbaca dan membuatkan mereka terasa kecil hati jika ada yang Lin post menu dan entry masak2, maaf bebanyak, bukan niat tidak sensitiviti atau perihatin, tapi inilah blog Lin, penuh dengan xtvt harian Lin sebagai surirumah, sekadar ingin share menu dan resepi buat semua pembaca..
Maaf sekali lagi..
Moga dipermudahkan semua urusan mangsa2 banjir.
#PrayForMalaysia
#PrayForPantaiTimur ..




Untuk hari ini, Lin nak share menu Lala Goreng Pedas, Lin memang suka makan makanan seafood, tak kira la apa je, bagi je la depan mata, memang ada je idea nak masaknya..hehehe 'batu dengan kayu je tak telan' kakakakakakah...
Ok yang nak mencuba, sila sila... :)



Resepi Lala Goreng Pedas..

Bahan - bahannya:..
1 peket / 1 kilo lala

Bahan kisar:
3 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
1 inci halia
1 cawan cili giling
1/2 sudu besar serbuk ketumbar
3 batang serai - di potong kecil
3 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos tomato
air + gula + garam - secukup rasa

Cara - caranya:
Mulakan dengan membasuh Lala sehingga bersih...
Kemudian bolehlah dikisar bawang putih, bawang merah,  halia dan serbuk ketumbar.. 
Tumis bahan kisar dan kemudian masukkan cili giling dan masak hingga naik bau.. 
Selepas itu, masukkan semua sos dan biarkan hingga naik minyak..
Masukkan sedikit air, garam dan gula dan biarkan sehingga mendidih.. 
Masak sehingga kuah agak pekat dan kemudian barulah masukkan Lala, gaulkan hingga sebati dan selepas itu masukkan serai..
Tutup kuali dan biarkan lebih kurang 5 minit untuk Lala dan sos meresap dan Lala masak..
Siap untuk di hidang.. 

Saya suka, anda suka ?
#sislinkitchen 






P/S: Kalau tak makan Lala, bole ganti dengan kupang atau kerang..pun boleeeeeh.. 


Monday, December 29, 2014

11/12 HB JANUARI TARIKH BARU SEISI PERSEKOLAHAN 2015

BY Sis Lin IN 1 comment

Assalamualaikum wbt ..


KENYATAAN MEDIA MENGENAI PENANGGUHAN SESI PERSEKOLAH 2015 AKIBAT BANJIR

Sepertimana semua pihak sedia maklum bahawa banjir yang sedang melanda negara sekarang masih berterusan khususnya di negeri-negeri pantai timur Semenanjung Malaysia. Sehingga pada tarikh 28 Disember 2014, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) mendapati sejumlah 340 buah sekolah daripada tujuh buah negeri terlibat dengan banjir, sama ada dijadikan sebagai Pusat Pemindahan Sementara (PPS) atau sekolah tersebut ditenggelami air akibat banjir.

Sebagai Menteri Pendidikan, saya amat memahami dan mengambil berat akan kesukaran yang bakal dihadapi oleh semua pihak termasuk pengurusan sekolah, guru-guru, ibu bapa dan murid-murid sekiranya persekolahan bagi tahun 2015 dibuka seperti dijadualkan iaitu pada 4 Januari 2015 (bagi negeri Kedah, Kelantan, Terengganu dan Johor) dan pada 5 Januari 2015 bagi negeri-negeri lain.

Sehubungan itu, sukacita dimaklumkan bahawa KPM dengan ini bersetuju untuk menangguhkan permulaan sesi persekolahan di seluruh negara bagi tahun 2015 selama seminggu. Dengan penangguhan ini, tarikh baru sesi bermula persekolahan tahun 2015 bagi negeri Kedah, Kelantan, Terengganu dan Johor adalah pada 11 Januari 2015 (Ahad). Manakala bagi negeri-negeri lain akan bermula pada 12 Januari 2015 (Isnin). 
Penangguhan ini juga dibuat setelah mengambilkira;

a) Sekolah-sekolah yang terlibat sama ada sebagai PPS atau ditenggelami air akan mengambil masa untuk dipulihkan; dan

b) Keadaan guru-guru, ibu bapa dan murid yang menjadi mangsa banjir serta serba kekurangan perlu mengambil masa untuk pemulihan dan membuat persiapan persekolahan mereka.

Sekiranya keadaan banjir tersebut pulih, maka pihak pengurusan sekolah hendaklah menggunakan tempoh tersebut untuk mengadakan gotong royong pembersihan kawasan sekolah masing-masing bagi memastikan anak-anak kita dapat belajar dalam keadaan selamat, selesa dan sempurna.

Terima kasih.

Tan Sri Muhyiddin Hj Mohd Yassin
Timbalan Perdana Menteri
Merangkap Menteri Pendidikan
29 Disember 2014


Sumber dari BERITA HARIAN ONLINE 




#PrayForMalaysia 





P/S: Alhamdulilah , syukur, moga mangsa2 banjir semua di permudahkan semua urusannya dan anak2 kembali dapat bersekolah seperti biasa..aamiinn..


Sunday, December 28, 2014

PRAY FOR PANTAI TIMUR

BY Sis Lin IN , , No comments

Assalamualaikum wbt..


Petikan teks dari fb Ustaz Ahmad Dasuki Abd Rani
#SelfNote


Saat teruji dengan ujian ini, hati semakin rapuh, dirempuh dengan bilah bilah ujian yang tajam ini, di antara lelahnya jiwa, dalam resah dan airmata.. kurapatkan jari jemari ini.. menyebut namu Mu..
Ya Allah, kesempatan di saat bersimpuh kepadaMu, kami memohon dalam dakapan doa, maafkanlah kesilapan lalu kami, bila pernah terbuat dosa, menyebabkan hilangnya kasih sayangMu ya Rabb, kembalilah ketenangan dan kebahagian kami, maafkanlah kami ya Rabb, tidakkah kamu sering berjanji kepada hambaMu, berdoalah kepadaKu nescaya kan diperkenankan doamu.. kami hambaMu yang lemah.. kami mengakui kesilapan lalu.. ampunilah kami, maafkanlah kami, surutkanlah air yang bergerak deras itu 
Ya Rabb.. tangisan anak kecil itu, Ya Rabbi, orang tua yang tak bermaya itu.., suara yang tenggelam dalam arus yang deras itu.. Ya Rabbi..detik waktu yang berlalu itu.. 
Semua berada di dalam gengaman kekuasaan Mu.. untuk mengakhirinya...maafkanlah kami wahai pencipta sekelian alam ini..

Allahumma Ya Aamiinn ...



Berat mata memandang berat lagi bahu memikul..
Tak tau nak kata dan komen apa, sebak, pilu dan terasa sedih sangat melihat keadaan mangsa-mangsa banjir sekarang ni. Anak yang menangis kelaparan, ibu yang sedang uzur sakit, ayah yang tak berdaya, saudara mara yang merayu dan juga sahabat handai yang perlukan semangat juga kekuatan. Tiada daya nak berkata, hanya Allah saja yang Maha mendengar lagi Maha mengetahui..
Bersabarlah wahai hati semua. Mungkin semuanya ada hikmah di sebaliknya..
*Teringin nak ikut sukarelawan mangsa banjir tapi apakan daya, tanggungjawan kepada rumahtangga lebih di utamakan..huhuhu. 
Moga semuanya di permudahkan hendaknya..InsyaAllah..
Aamiinn..
#PrayForPantaiTmur #PrayForMalaysia






P/S: Innalilahiwainnailaihirojiun..


Saturday, December 27, 2014

BERSABARLAH WAHAI HATI

BY Sis Lin IN , 1 comment

Assalamualaikum wbt..


Bersabarlah wahai hati...
Bukankah indahnya pelangi itu, baru kita rasakan setelah turunnya hujan??




Tidak ada keberanian yang sempurna tanpa kesabaran. Sebab kesabaran adalah nafas yang menentukan lama atau tidakan sesebuah keberanian bertahan dalam diri seseorang itu. Jika ada di antara kamu dua puluh orang penyabar, nescaya mereka akan mengalahkan dua ratus orang. Dan jika ada di antara kamu seratus orang (penyabar), nescaya mereka akan mengalahkan seribu orang kafir.” (QS. 8: 65).

Ada banyak orang berani yang tidak mengakhiri hidup sebagai seorang yang pemberani. Kerana mereka gagal menahan beban yang mendatang. Kesabaran adalah daya tahan psikologi yang menentukan sejauh apa kita mampu membawa beban, dan sekuat apa kita mampu survive dalam menghadapi tekanan hidup. Mereka yang memiliki sifat ini pastilah berbakat menjadi pemimpin besar. “Dan Kami jadikan di antara mereka sebagai pemimpin-pemimpin yang memberi petunjuk dengan perintah Kami ketika mereka bersabar dan mereka selalu yakin dengan ayat-ayat Kami.” (QS. 32 : 24).

Tetapi kesabaran itu pahit. Semua kita tahu begitulah rasanya kesabaran itu. Dan begitulah suatu masa Rasulullah saw mengatakan kepada seorang wanita yang sedang menangisi kematian anaknya: “Sesungguhnya kesabaran itu hanya pada ujian pertama.” (Bukhari dan Muslim).

Jadi, yang pahit dari kesabaran itu hanya permulaannya. Kesabaran pada ujian pertama menciptakan kekebalan pada ujian selanjutnya. “Mereka memanahku bertubi-tubi, sampai-sampai panah itu hanya menembus panah,” kata penyair Arab terhebat sepanjang sejarah, Al-Mutanabbi.

Mereka yang memiliki naluri keberanian, harus mengambil saham terbesar dari kesabaran. Mereka harus sabar dalam segala hal: dalam ketaatan, meninggalkan maksiat atau menghadapi cubaan. Dan dengan kesabaran tertinggi, sehingga akhirnya kesabaran itu sendiri yang gagal mengejar kesabarannya,” kata Ibnul Qayyim.

 Allah tak pernah janjikan langit selalu biru, jalan hidup tanpa batu, matahari tanpa hujan, kebahagiaan tanpa kesedihan, sukses tanpa perjuangan. Tapi Allah janjikan kemudahan bersama kesulitan, rahmat dalam ujian, ganjaran buat kesabaran, keteguhan dalam perjuangan.. 
Bukankah indahnya pelangi itu, baru kita rasakan setelah turunnya hujan?






P/S: #PrayForMalaysia #PrayForPantaiTimur :(


Monday, December 15, 2014

SELIMUT TETANGGA - REPUBLIK

BY Sis Lin IN , 1 comment

Assalamualaikum wbt..



Lirik Lagu Selimut Tetangga - Republik

Bersabarlah sayang aku akan pulang
Jangan dengarkan gosip murahan tentang aku
Berjanjilah sayang ku slalu setia
Meski ku tak selalu di sampingmu

Tak usah kau menangis meratapi aku
Tak perlu kau berfikir ku meninggalkanku

Mana mungkin selimut tetangga
Hangati tubuhku dalam kedinginan
Malam malam panjang setiap tidurku
Selalu kesepian

Mana mungkin selimut tetangga
Hangati tubuhku dalam kedinginan
Malam malam panjang setiap tidurku
Selalu kesepian

Berjanjilah sayang ku slalu setia
Meski ku tak selalu di sampingmu

Tak usah kau menangis meratapi aku
Tak perlu kau berfikir ku meninggalkanku

Tak usah kau menangis meratapi aku
Tak perlu kau berfikir ku meninggalkanku

Mana mungkin selimut tetangga
Hangati tubuhku dalam kedinginan
Malam malam panjang setiap tidurku
Selalu kesepian

Mana mungkin selimut tetangga
Hangati tubuhku dalam kedinginan
Malam malam panjang setiap tidurku
Selalu kesepian

Bersabarlah sayang aku akan pulang




Sebenarnya takde idea nak update blog ..dan tak tau nak share cite apa, mood tengah kemurungan nak menaip ni, padahal banyak bende nak share ni, produk review pun ada 3 tak post lagi, oh no! apa sudah jadi ini..tidakk i tak suka la mood macam ni..plesss pergi jauh-jauh plessss...huhuhu
So layan lagu aja la ye, sambil kita edit post draft berderet tu..hehehe






P/S: Hurmm kenapalah asyik benda yang sama je bermainan di fikran ni..aishhhh 



Saturday, December 13, 2014

CUTI UMUM 2015 (JOHOR)

BY Sis Lin IN 1 comment

Assalamualaikum wbt ..

Cuti memang seronok inilah saat dinanti untuk meluangkan masa bersama yang tersayang malah dapat melepaskan tekanan yang dihadapi di tempat kerja mahupun di sekolah bagi pelajar khususnya
Bagi sesetengah orang, pelbagai rancangan diatur dalam minda mereka terutamanya pasangan yang mahu mengadakan majlis pertunangan ataupun perkahwinan
Belum pun masuk tahun baharu pelbagai aktiviti yang dirasakan boleh dilakukan dengan keluarga ataupun rakan sepanjang cuti yang menjadi pilihan itu akan dirancang dengan teliti

Dan bagi cuti-cuti umum pun berlainan di setiap negeri, bagi Lin yang duduk di Johor tentunya cuti umum atau cuti penggal sekolah akan mula sedikit awal atau berganjak dan mungkin juga akan di ganti jika jatuh pada hari cuti Jumaat, sebabnya Ahad bekerja/sekolah..Lebih kurang sama juga dengan negeri-negeri lain juga jika cuti jatuh pada hari Ahad..
Kadang-kadang kan malas nak tengok kalender ni, nak rancang cuti ke apa ke, sebabnya, takut tak menjadi hahaha, kang dah booking tiket, tiba masa tak jadi, adeii rugi besau nooo..paling tak pun tengok hari jadi je la jatuh apa hari apa hahahaha :p


Kalendar Tahun 2015
*Ooo tahun depan harijadi aku hari Khamis la, 19.11 lalalalalaa :p


BaiKah di sini Lin sertakan link bagi hari cuti umum negeri JOHOR..
Sebabnya i orang Johor yer..hehehe




Kalendar Cuti Sekolah 2015 Malaysia
Berikut adalah jadual cuti sekolah untuk sesi persekolahan bagi tahun 2015.


Cuti pertengahan Penggal 1
14.03.2015 - 22.03.2015

Cuti pertengahan tahun
30.05.2015 - 14.06.2015

Cuti pertengahan Penggal 2
19.09.2015 - 27.09.2015

Cuti akhir tahun
21.11.2015 - 03.01.2016


**Cuti untuk sekolah-sekolah di negeri Kedah, Johor, Kelantan dan Terengganu bermula dan berakhir sehari lebih awal.

Sila layari Takwim Persekolahan Tahun 2015 untuk perincian hari persekolahan & cuti sekolah dan Kalendar Islam 2015 untuk kalendar Hijriah.






P/S: Sekejapnya masa berlalu kannn..ermmm ermmmm 


Thursday, December 11, 2014

CINTA DAN PENGORBANAN

BY Sis Lin IN , , , No comments

Assalamualaikum wbt..


Semua manusia pasti akan merasai nikmat bercinta, biarpun sekejap ataupun berkekalan hingga ke hayat. Tapi tak ramai yang nak faham apa itu cinta. Cinta perlukan pengorbanan, tidak ada sesuatu yang tidak memerlukan sesaorang itu tidak berkorban, termasuklah jika ingin kecapi kebahagiaan. 
Cuma ada masa cinta dan pengorbanan itu terlalu banyak dugaan dan cobaannya, kita perlu pandai bertindak dan sabar dalam menempuhnya..
Setiap pengorbanan itu pasti akan ada hikmahnya, di situ Allah dah sediakan kebahagiaan masing-masing..
*apa aku bebel ni haaaa...hahahahaha
Jom kita fahami sedikit sebanyak apa itu Cinta Dan Pengorbanan dalam pelbagai situasi..
Layannnnzzz..hehehe




Seseorang itu dimuliakan bukanlah disebabkan oleh apa yang dimilikinya, tetapi kerana pengorbanannya untuk memberikan manfaat untuk orang lain.

Sesungguhnya pengorbanan itu bermaksud, usaha seorang hamba untuk mendekatkan diri kepada penciptanya melalui amal perbuatannya yang ikhlas.

Jujur adalah sebuah pengorbanan yang tidak hanya membuat diri kita terhormat di mata orang lain tetapi lebih utama lagi, terhormat di sisi Allah.

Pejuang sejati boleh dilihat dari seberapa banyak pengorbanan yang diberikan.

Orang yang tidak mahu berkorban adalah orang yang menunjukkan kehinaan dirinya.

Ciri orang yang beriman adalah senantiasa rela berkorban untuk kepentingan umat.
Kesungguhan, kegigihan, keikhlasan dan pengorbanan adalah pilar-pilar cinta sejati.

Tunjukkan rasa cinta kita dengan berkorban kerana tidak ada cinta tanpa pengorbanan.

Allah membenci orang yang bersifat kikir kerana kekikiran itu akan menimbulkan kezaliman dan kedengkian.

Semakin orang itu mencintai apa yang dimilikinya semakin sulitlah dia berkorban untuk orang lain.

Jadilah manusia yang senantiasa mahu berkorban untuk sesama kerana itu menunjukkan kemuliaan akhlak.

Allah sangat mencintai orang-orang yang selalu ingin membahagiakan orang lain dengan apa yang dimilikinya.

Semakin seseorang itu banyak berkorban untuk orang lain, semakin mulialah dia di sisi Allah dan manusia.

Allah mencintai orang yang berkorban dengan harta dan jiwa untuk menegakkan kebenaran.

Allah sangat mencintai orang-orang yang berkorban untuk mendapatkan keredhaanNya, kerana itu menunjukkan cinta sejati pada Allah.


Firman Allah: “Dan di antara manusia ada orang-orang yang mengorbankan dirinya untuk mencari keredhaan Allah. Dan Allah Maha Penyantun pada hamba-hamba-Nya.”
- (QS. alBaqarah: 207).






P/S: Pengorbanan Lin, LIn korbankan masa zaman remaja Lin, keluarga Lin, kawan-kawan Lin untuk berkahwin dengan orang yang Lin cintai, dan kami bahagia hingga sekarang, 20tahun sudah...Alhamdulilah !


Friday, December 05, 2014

BANGUN HARIMAU BANGUN - MALIQUE

BY Sis Lin IN , No comments

Assalamualaikum wbt..


Bangun Harimau Bangun - Malique(OST Jangan Ambil Padang Kami)

Di bawah mentari ataupun purnama malam
Teruskan menerkam walau lampu limpah padam
Dalam hujan ribut walau cedera dan luka
Teruskan menghayun walau dua mata buta

(korus)
Bangun
Bangun
Bangun harimau bangun
Jangan tidur lagi
Seteru sudah datang
Bangun (bangun)
Bangun (bangun)
Bangun harimau bangun (bangun)
Padang keramat ini
Jangan digadaikan

(verse 1)
Sfera pun berpusing, musim demi musim
Di padang bertuah ini ku masih bermukim
Bumi yang ku huni ini baktinya keramat
Sakti dan keramat, ku pastikan selamat
Di sinilah duniaku tempat berhabitat
Tempat terbentuknya peribadi juga sifat
Hubungan diikat, minat ligat dipergiat
Tempat belajar memikat dan tendangan lipat
Harimau sekawan aku chill tidak porak
Pemain, penyokong tak lupa pasukan sorak
Kita mungkin tiada darjat, tapi banyak bakat
Budak flat juga mampu 'tuk berjasa pada rakyat
Jadi harimau sekalian, bulatan, perhatian
Kapitan bisikkan titipan unit perisikan
Asah kuku taring kerna sikit lepas Isyak
Musuh mahu datang rompak bumi yang dipijak
(Bangun harimau bangun)

(ulang korus)

(verse 2)
Rombongan mereka besar lengkap bomoh pawang
Datang 'tuk mencemar rumput dan meroboh gawang
Lagak bersahaja, berjenaka dan ketawa
Seolah-olah harimau malaya tidak bahaya
Ini padanag kami tiada siapa boleh ambil
Yang mencabar sedia 'tuk dicakar dan dicarik
Susun yang terbaik, sebelas, mulakan randik
Siapa menang dabik, kalah tabik, balik, tiada timbal balik
Di bawah mentari ataupun purnama malam
Teruskan menerkam walau lampu limpah padam
Dalam hujan ribut walau cedera dan luka
Kita tetap kan menghayun walau dua mata buta
Tiada wang bertaruh, bertarungnya demi maruah
Demi aspirasi warga tanah tumpah darah
Jangan ingkar titah raja, bangkit dari dengkur
Dari mati dalam tidur baik dalam tempur
(Bangun harimau bangun)

(ulang korus)

(verse 3)
Yang di hadapan pastikan terus maju
Yang di belakang pastikan terus kukuh
Mereka datang macam tamu, kita jamu
Mereka datang macam musuh kita ...

(ulang korus)

Di bawah mentari ataupun purnama malam
Teruskan menerkam walau lampu limpah padam
Dalam hujan ribut walau cedera dan luka
Teruskan menghayun walau dua mata buta

Bangun (bangun)
Bangun (bangun)
Bangun harimau bangun (bangun)
Padang keramat ini
Jangan digadaikan








P/S: Mudah-mudahan kemenangan ke Final berpihak pada MALAYSIA..!
Gud Luck Malaysia, Malaysia BOLEH !!!


Tuesday, December 02, 2014

PUDING SAGO

BY Sis Lin IN 1 comment

Assalamualaikum wbt.


Salam pagi semua..Moga semuanya sihat-sihat hendaknya. Lin alhamdulilah baik-baik aja di sini.
Hari ini nak kongsi resepi pulak, ye la maklum cuti sekolah, asyik le kejenya ke dapur je, tak kering tangan di buatnya, lagi pulak anak dara sorang yang di KUIM tu masih ada kat uma, belum balik Kolej lagi, macam-macam menu yang dia mintak, itu la, ini lah, yang Mak nya tak sampai hati pulak, layankan aje laaa..
Rasanya dah dua kali buat Puding Sago ni dalam tempoh sebulan, sekali dulu, sagonya color pink, kali ni kita buat color hijau, hehehe yee ada macam-macam color sago jual, meriah sikit kann..Kowang suka tak ? Lin gan anak-anak juga hubby suka, lagi-lagi makan bila sago dan kuahnya sejuk, sedappp nikmatt!
Resepi senang, caranya pun mudah, Lin ikut resepi dar Buku 1 Hari 1 Resipi Kak Hanieliza. Memang mabelesss...




Ok yang nak mencuba, bole cuba ye, ni Lin kongsikan resipinya yer..

Puding Sagu..

2 cawan sagu biji
5 cawan air 
*cuci & tos biji sagu, kemudian masak sagu dgn air hingga kental. Masukkn ke dlm loyang, biarkan suam dan simpan dlm pt ais.

1 cawan gula melaka (ikut kemanisan masing2)
1 cawan air
1 tin susu cair
*didihkan gula melaka bersama air hingga cair
*keluarkan sagu tadi, masuk ke dalam bekas hidang, tuang susu cair & gula melaka.
Sedia utk di makan. Makan sejuk2 sedap !

Selamat mencuba!..






P/S: Kalau belek buku resipi tu, macam-macam nak cuba, gerammm pun ada selagi tak cuba..huhuhu


Monday, December 01, 2014

1 DECEMBER: HARI AIDS SEDUNIA

BY Sis Lin IN , No comments

Assalamualaikum wbt..


Hari AIDS Sedunia disambut pada 1 Disember setiap tahun untuk memupuk kesedaran mengenai wabak AIDS yang disebabkan oleh jangkitan HIV. Pada hari inilah menjadi kebiasaan untuk memperingati mangsa-mangsa yang terkorban akibat HIV/AIDS. Pegawai kerajaan dan kesihatan turut menyambut hari ini dengan berucap atau berforum mengenai AIDS. Sejak tahun 1995, Presiden Amerika Syarikat melakukan perisytiharan rasmi pada Hari AIDS Sedunia. Kerajaan negara-negara lain turut mengadakan ucapan yang seumpamanya.




Siapa yang tahu 1 Disember setiap tahun adalah tarikh yang penting kerana inilah hari AIDS sedunia. Mengapa perlu kita kisahkan tentang perkara ini? 
Kerana kebanyakan mereka yang menghidap HIV memerlukan bantuan. Peratus penghidap HIV/AIDS adalah mereka yang berekonomi rendah di negara-negara mundur.
Satu kisah benar yang perlu diketaui semua. Ibu-ibu di negara-negara Afrika yang menghidap HIV terpaksa memberikan susu ibu kepada bayi-bayi mereka agar anak mereka tidak mati kebuluran. Akibatnya bayi-bayi kecil ini mendapat HIV. Mengapa? Kerana mereka tidak mampu memberikan susu formula akibat kemiskinan. Lebih baik mereka mati kerana AIDS daripada mati kebuluran.


Apa itu HIV/AIDS?
– HIV adalah ‘human immunodeficiency virus’
– AIDS adalah ‘Acquired immunodeficiency syndrome’
– HIV adalah virus yang menyebabkan AIDS.
– Tidak semua orang yang mendapat HIV akan mendapat AIDS.
– Semua orang yang mendapat AIDS adalah disebabkan oleh HIV.


– Cara HIV disebarkan adalah melalui darah, air mani, susu ibu. Bukan melalui air liur atau bersentuhan.
– Aktiviti yang boleh mnyebarkan HIV adalah termasuk seks dengan mereka yang mempunya HIV, pemindahan darah, luka, perkongsian jarum, dari ibu kepada anak dalam kandungan.
– Bermakna bukan semua yang mendapat HIV adalah kerana mereka melakukan perkara yang tidak elok.
– Berkongsi makanan tidak menjangkitkan HIV.
– Bersalam, berpeluk, mencium, tidak menjangkitkan HIV.

Hentikan DISKRIMINASI terhadap penghidap HIV. Jangan menjadi orang yang suka menilai orang lain sehingga terlupa emnilai diri sendiri.



Sumber : Hari AIDS Sedunia – 1 Disember 





P/S: Pantasnyaaa masa berlalu...#muhasabah diri...



Saturday, November 29, 2014

PIL UBAH KENTUT JADI HARUM

BY Sis Lin IN , 1 comment

Assalamualaikum wbt..


Tajuk je dah bikin aku gelak ternganga2 molot hahahaha. Ada juga ye orang cipta pil untuk kentut bau wangi ni..hahahaha...adeiii *memasing dah mula nak kentut dan bau tu hahahahahaha
Ada ke orang kentut wangi ? Ada ? Kalau ada cer bagitau sini, nak gak tau wangi camne bau kentut dia tu, kalau kentut takde bunyi tu ada le, tapi diam2 sekali kentut makk aiii bauuu bole kasi muntah ijo.! wekkkk
Biar kentut bunyi orang keliling gelakkan tapi kekadang takde bau, jangan kentut diam2 , sekali bau, memasing taknak ngaku kan ! hahahahaha

Kalau kowang tak percaya, meh sini baca artikel ni, aku share kat sini sebab sendiri rasa pelik hahahaha, mana tau kot2 satu hari teringin nak beli, senang aku rujuk link ni balik nak cari dan beli mana hahahahahaa...


Saintis Perancis, Christian Poincheval menghasilkan pil yang boleh mengubah kentut menjadi wangi. – AGENSI 


LONDON 27 Nov. – Seorang saintis dan pereka cipta yang berasal dari Perancis, berjaya mencipta sejenis pil yang mampu meng­ubah bau kentut manusia menjadi wangi.
Portal berita mirror.com melaporkan, Christian Poincheval, 65, mendakwa pil tersebut bukan sahaja memudahkan penghadam­an, tetapi mampu membuatkan kentut berbau seperti coklat atau bunga ros.
Jelas beliau, pil itu sangat sesuai untuk hadiah Hari Krismas.
Sebelum ini Poincheval telah menjual pil kentut dengan bauan mawar, tetapi kali ini dia mengeluarkan versi coklat hanya untuk perayaan itu.
Katanya, sebotol pil kentut itu dijual pada harga 7.90 hingga 9.99 pound (RM52.14-RM89.50) dan menawarkan beberapa manfaat lain seperti mengurangkan angin dan baik untuk perut kembung.
Poincheval berkata, dia mula menjual pil itu yang diperbuat daripada bahan-bahan semula jadi melalui laman webnya, pilulepet.com pada tahun 2006 dan mendakwa jualan pil tersebut sa­ngat menggalakkan.
“Ada yang membelinya kerana masalah perut kembung dan ada juga sebahagian mereka membelinya sebagai jenaka untuk dihantar kepada rakan-rakan. Setiap kali Hari Krismas, jumlah jualan sentiasa meningkat.
“Pil ini diperbuat daripada campuran sayur-sayuran, arang, Adas, lithothamne (rumpai laut), propolis (resin tumbuhan) dan blue­berry,” katanya.

- See more at: Utusan





P/S: Aku pun sejujurnya kentut pun  berbau, kekadang kalau anak marah tak bagi signal, aku jawab je, kentut tak bole tahan dan simpan, asid! hahahahaha :p


Friday, November 21, 2014

SUAMI CURANG ! SALAH SIAPA ?

BY Sis Lin IN , , 2 comments

Assalamualaikum wbt..


Perkongsian bersama dari penulisan Ustaz Pahrol Mohamas Juoi.
Baca dan renung-renungkan dan selamat beramal hehehe




MENCARI KECANTIKAN ISTERI BUKAN ISTERI YANG MASIH CANTIK…

”Mengapa dia tidak faham rintihan hati aku?”  keluh seorang sahabat rapat kepada saya.

”Bukan aku tidak cinta, tetapi tolonglah berhias diri,” tambahnya lagi.

”Mengapa? Teruji sangatkah?”

”Apa tidaknya… di pejabat aku berdepan dengan berbagai-bagai wanita. Semuanya berhias dan berwangi-wangian.”

“Kau menjaga pandangan?”

“Bukan sahaja pandangan tetapi penciuman. Dunia akhir zaman, kau bukan tidak tahu.”

”Ya, iman kita sering teruji,” balas saya, seaakan-akan menumpang keluhannya.

”Yang aku hairan tu, isteri aku ni bukan tidak cantik… cantik. Tapi entahlah, sekarang ni semakin hilang moodnya untuk menjaga diri.”

”Kita akan dah semakin berusia. Apa lagi yang kita cari dalam hidup ini,” pujuk saya untuk meredakannya.

”Tetapi itu bukan alasan untuk dia tidak menjaga diri. Kita sebagai suami sering diuji, setidak-tidaknya berilah sedikit bantuan untuk kita hadapi ujian itu.”

Saya senyum. ’Bantuan’ yang dimaksudkannya membawa pelbagai tafsiran.

”Kau yang mesti mulakan dulu, insy-Allah isteri akan mengikut nanti,” cadang saya.

”Ya, aku dah mulakan. Mudah-mudahan dia dapat ’signal’ tu…”

”Amin.”

Saya termenung memikirkan ’masalah kecil’ yang kekadang boleh mencetuskan masalah besar itu. Sepanjang pergaulan saya telah ramai suami yang saya temui mengeluh tentang sikap isteri yang malas berhias. ”Apa guna, kita dah tua.” ”Alah, awak ni tumpu ibadat lah.” ”Dah tua buat cara tua.” Itulah antara alasan yang kerap kita dengar daripada para isteri.

Ramai suami yang baik, tidak memilih jalan singkat dan jahat untuk menyelesaikan masalah seperti menyimpan perempuan simpanan, pelacuran dan sebagainya. Ada juga yang ingin mencari jalan baik… (eh, seperti poligami) tetapi tidak berapa berani berdepan dengan isteri. Ada juga yang terus memendam rasa seperti sahabat rapat saya itu.

”Tak berani poligami?”

Dia menggeleng kepala.

”Tak ada calon ke?” saya mengusik lagi.

”Ramai…”

Memang saya lihat pada usia awal 40’an dia tambah segak dan bergaya.

“Habis kenapa?”

Dia diam. Saya renung wajah sahabat saya yang begitu akrab sejak dahulu. Dia memang lelaki baik, berakhlak dan begitu rapi menjaga ibadah-ibadah khusus dan sunat.

“Aku sayang isteri aku. Sangat sayang. Aku tidak mahu hatinya terguris atau tercalar. Aku kenal dia… Walaupun mungkin dia tidak memberontak, tetapi kalau aku berpoligami dia pasti terluka.”

” Kau sudah berterus terang dengannya?”

“Tentang apa tentang poligami?”

“Bukanlah. Tapi tentang sikapnya yang malas berhias dan bersolek tu?”

“Aku takut melukakannya.”

“Tak palah kalau begitu, biar kau terluka, jangan dia terluka,” saya berkata dengan nada sinis.

Dia faham maksud saya.

”Aku sedang mencari jalan berterus-terang,” dia mengaku juga akhirnya.

”Tak payah susah-susah. Katakan padanya dia cantik, tetapi kalau berhias lebih cantik…”

”Lagi?”

”Katakan kepadanya, berhias itu ibadah bagi seorang isteri. Jadi, bila kita yakin berhias itu ibadah, tak kiralah dia telah tua ke atau masih muda, cantik atau buruk… dia kena berhias. Dapat pahala, walaupun tak jadi cantik, atau tak jadi muda semua,” saya senyum. Kemudian ketawa. Pada masa yang sama saya teringat apa yang dipaparkan oleh media massa bagaimana ’ayam-ayam’ tua (pelacur-pelacur tua) yang terus cuba menghias diri untuk menarik pelanggan-pelanggan mereka. Mereka ini berhias untuk membuat dosa… Lalu apa salahnya isteri-isteri yang sudah berusia terus berhias bagi menarik hati suami mereka – berhias untuk mendapat pahala? Salahkah?.

”Kita para suamipun banyak juga salahnya,” kata saya.

”Kita tak berhias?”

”Itu satu daripadanya. Tapi ada yang lebih salah daripada itu,” tambah saya lagi.

”Salah bagaimana?”

”Salah kita kerana kita masih mencari isteri yang cantik bukan kecantikan isteri!”

”Dalam makna kata-kata kau tu…”

”Tak juga. Sepatutnya, pada usia-usia begini fokus kita lebih kepada kecantikan isteri… Di mana kecantikan sejati mereka selama ini.”

”Pada aku tak susah. Pada hati mereka. Pada jasa dan budi yang selama ini dicurahkan untuk kita demi membina sebuah keluarga.”

”Ya, jangan tengok pada kulit wajah yang luntur tetapi lihat pada jasa yang ditabur. Bukan pada matanya yang sudah kehilangan sinar, tetapi lihat pada kesetiaan yang tidak pernah pudar. Itulah kecantikan seorang isteri walaupun mungkin dia bukan isteri yang cantik.”

”Kau telah luahkan apa yang sebenarnya aku rasakan. Itulah yang aku maksudkan tadi… aku tak sanggup berpoligami kerana terlalu kasihkannya.”

”Kasih ke kasihan?” saya menguji.

”Kasihan tak bertahan lama. Tetapi aku bertahan bertahun-tahun. Aku kasih, bukan kasihan.”

”Relaks, aku bergurau. Tetapi ada benarnya kalau isteri katakan bahawa kita telah tua.”

”Maksud kau?”

”Bila kita sedar kita telah tua… kita akan lebih serius dan lajukan pecutan hati menuju Allah! Bukan masanya untuk berlalai-lalai lagi.”

” Ya, aku teringat kisah Imam Safie. Ketika usianya mencecah 40 tahun, dia terus memakai tongkat. Ketika muridnya bertanya kenapa? Kau tahu apa jawabnya?”

Saya diam.

”Beliau berkata, aku ingatkan diriku dengan tongkat ini bahawa usiaku sudah di penghujung, bukan masanya lagi untuk berlengah, tetapi untuk menambah pecutan dalam ibadah menuju Allah.”

Saya diam. Terus termenung. Imam Safie, tak silap saya wafat pada usia awal 50’an. Tepat sungguh firasatnya. Insya-Allah, jalannya menuju Allah sentiasa diredhai.

“Kalau kita seserius Imam Safie, insya-Allah, kita boleh hadapi masalah isteri tidak berhias ini. Kita akan cari kecantikannya yang abadi untuk sama-sama memecut jalan menuju Ilahi…” tegas sahabat saya itu.

”Kita tidak akan lagi diganggu-gugat oleh godaan kecantikan dari luar yang menguji iman. Kita juga tidak akan dikecewakan oleh pudarnya satu kecantikan dari dalam yang mengganggu kesetiaan.”

”Ya, kalau kita baik, isteripun akan baik. Bila hati baik, kita akan cantik selama-lamanya!”

Ironinya, ramai suami yang telah berusia masih belum sedar hakikat ini. Di tahap begini tidak salah mengharap isteri yang masih cantik, tetapi yang lebih utama carilah di mana kecantikan isteri kita, yang selama ini telah puluhan tahun hidup senang dan susah bersama kita. Perjalanan kita semakin dekat ke alam akhirat. Sepatutnya, kita semakin menjadi pencari kecantikan yang sejati.  Seperti imam Safie … pada usianya mencapai 40 tahun sudah memakai tongkat. Ketika ditanya mengapa? Dia menyatakan bahawa telah nekad untuk melajukan lagi langkahnyamenuju akhirat. Malangnya, pada usia-usia begini ramai suami yang mula juga mencari tongkat… sayangnya, bukan ’tongkat muhasabah diri’ tetapi tongkat Ali!


Sumber copy and paste dari SINI 





P/S: Hidup selalu di uji..sabar dan tabah dengan segala macam yang bakal datang..


Wednesday, November 19, 2014

HAPPY BIRTHDAY TO ME !

BY Sis Lin IN , , 3 comments

Assalamualaikum wbt..


Alhamdulilah ! Alhamdulilah ! Alhamdulilah !
Syukur padaMu Ya Allah, harini 19.11.2014, maka genaplah umur ku 38thn. Ye tiada rahasia dalam umur ku, apalah ada pada angka itu kan, semua orang pasti akan tua..huhuhu
Pertamanya Lin nak ucapkan terima kasih jutaan banyak2 buat Mak Lin, Puan Rosnah Bt Abdullah, yang telah melahirkan Lin pada 19.11.1976, dan juga pada arwah ayah Lin, Md Noor Bin Md Hasshim, yang telah mengawini Mak, ye la, kalau takde ayah, takde la dapat Mak melahirkan anaknya..huhuhu




Terima kasih Allah, sehingga kini aku dapat bernafas, sihat, dan dapat melalui kehidupan yang serba sempurna ini, bersyukur sangat di apit insan2 tersayang dan juga teman2 dan keluarga yang tersayang. Sudah cukup sempurna rasanya hidup ini, tapi banyak lagi yang perlu aku perbaiki dan muhasabah diri dalam mengharungi liku2 hidup yang masih panjang ini itupun jika di izinkan olehNya jika panjang umur ku..
Terma kasih Allah,.!

Selamat hari jadi Puan Marlin Md Noor...
Senyum selalu, be happy dan muda sokmo..hehehehe







P/S: Terima kasih juga pada yang wish dan komen ucapan besday kat Lin..love u all !! muaachhs ...
Yang takde wish tu mungkin dia lupe agaknya hahahahaha :p


Wednesday, November 12, 2014

BUBUR PULUT HITAM

BY Sis Lin IN 1 comment

Assalamualaikum wbt..


Haaa lagi sekali post entri pasal masak masak, ermm gini le kalau mood rajin datang, bila tekak teringin je, mood pun ada rajin, korek2 bahan, terus buat terus menjadi, tapi kalau mood maleh, ermm ada bahan pun tak menjadi punya, betul tak ?
Dari kelmarin dan kelmarin dah rasa nak makan bubur pulut hitam, nak beli ? Semua beli tak kena kat tekak, ada tawar le, tak lemak le, masin pun pernah kena, so kala ni, baik le buat sendiri aje, puashati !
Memang senang je buatnya, sambil rebus beras hitam tu, bole sambil godeh facebook hahahaha. Kalau jenis yang memang tak tau, senang macam mana pun, memang susah le, yang senangnya makan free je hahahahaha...
Walaupun ramai yang tau resepi dan cara membuatnya, Lin nak gak share kat sini, lain orang suka makan santannya letak kemudian, tapi Lin santan campur sekali, sonang lagi kan. Nak sedap lagi, masa makan kowang letak eskrem vanilla, perghh lagi sedap ! tu kowang buat sendiri yer..hehehehe
Aku suka, kowang suka ??




BUBUR PULUT HITAM 

Bahan :
1 cawan pulut hitam 
Air 5 cawan mug (ikut masing2 nak pekat atau cair)
3 sudu besar gula (ikut kemanisan masing2)
Secubit garam
1 kotak santan kotak (santan perah pun bole juga)
Daun pandan (masa nak masak takde pulak daun pandan, kalau ada kowang letak, bagi harum kuahnya)


Cara:
Masak pulut hitam bersama air dan daun pandan (jika ada) hingga empuk (sampai pulut hitam tu pecah2).
Masukkan gula dan secubit garam. 
Kemudian masukkan santan dan masak seketika lagi.
Padamkan api.
Siap untuk di hidang..


Senang kan ? Selamat mencuba yer...






P/S: Ni dah mula teringin nak makan kuih kaswi adeiii tolong !!


Tuesday, November 11, 2014

RESEPI APAM KAMPUNG @ APONG

BY Sis Lin IN No comments

Assalamualaikum wbt..


Apam banyak apam, kalau sebut je apam mesti semua tau, sejenis makanan yang orang dolu2 buat menu minuman petang atau sarapan. Cuma sekarang dah macam2 pelbagai apam ada, termasuk yang terbaru apam polka dot, haaa yang tu lain yer..hehehe
Semalam Lin ngajin terlebih, kekeke tekak rasa nak makan apam, belek2 buku resepi ada pulak resepi apam kampung yang bahannya sangat mudah. Tengok stok dalam lemari, semua bahan ada, kebetulan yis mauripan pun ada juga, so apalagi, projek dapur berjalan dengan baik..hehehehe lagi satu yang buat Lin suka, sebab kukus, tak perlu bakar2..
Tak susah pun nak buatnya, adun, perap, kukus, siap...makan sejuk2 pun sodap, makan panas2 pun sedap, bilas dengan air kopi..perghh terangkat kening..hehehe
Tapi dalam banyak apam, memang apam kampong juga lah yang sedap, tak sempat makan dengan kelapa, makan begitu saja dah sedap...betul tak? ..
Kowang nak cuba ? Ok Lin bagi resepinya ye..




Bahan-bahannya:

- 3 cawan tepung gandum
- 1 cawan gula pasir
- sepeket yis segera (mauripan)
- 1 1/2 cawan air suam.
**Sebiji kelapa parut putih di gaul dgn garam.


Cara membuatnya:

*Gaul tepung, gula dan mauripan sebati. 
*Masukkan air perlahan-lahan sambil kacau adunan.
*Perap selama 3 jam.
*Kukus selama 20-30 minit (panaskan kukus dahulu).
*Siap dan hidang dgn kelapa parut yg telah di gaul bersama sedikit garam.


*Sori ye apam dah potong takde gambo, tadi panas2 keluar kukus, terus amik gambo, dah sejuk dah potong nak amik gambo, dah tinggal setengah dan cuaca pun mendung, amik gambo pakai hengpong ada kang gulap je..hahahahah...






P/S: Kalau dah rajin, memang macam2 la menu menjadi, ni tekak dah rasa nak buat onde-onde dan bu bur pulut hitam hehehe...


Monday, November 10, 2014

SESAL SEPARUH NYAWA - ALYAH

BY Sis Lin IN , 2 comments

Assalamualaikum wbt..


Lirik Lagu Sesal Separuh Nyawa – Alyah

Andai pastinya ku tahu
Takkan aku tinggalkanmu
Namun masih keliru teringat masa lalu

Tetap tiada kulupakan
Indah setiap sentuhan
Cinta yang kau tinggalkan
Kekalnya berdampingan

Mana harusku hamparkan
Rindu tiada kesudahan
Sesal biar separuh nyawa
Takkan hilang

Masih terasa nafasmu
Lembut menusuk jiwaku
Dengan dihembus bayu
Membawa khabar rindu

Tapi sulit kuteruskan
Engkau jauh kehadapan
Aku, tabah berjalan sembunyikan harapn

Mana harusku hamparkan
Rindu tiada kesudahan
Sesal biar separuh nyawa
Takkan hilang

Separuh nyawamu dihati
Separuh lagi kau bawa pergi
Tiada arah jodoh kita
Tuhan tentu… kannya

Mana harusku hamparkan
Rindu tiada kesudahan
Sesal biar separuh nyawa
Takkan hilang




Tiba2 TERsuka pulak lagu ni hehehehe...kowang suka? 






P/S: Punya panjang tadi aku tulis nak update satu entri, tup2 TERdelete..arghhh tension !!! Dengar lagu Alyah dulu ah !! !@#$%^&*


Friday, November 07, 2014

INNALLAHA MA'AS SOBIRIN

BY Sis Lin IN No comments

Assalamualaikum wbt..


"Manusia comel bijak pandai dan bergaya, uruskan fitrah kemarahan, melalui istighfar dan kesabaran. Astaghfirullah, astaghfirullah, astaghfirullah."
Kemarahan, kesedihan, kegembiraan, keterujaan, kecintaan, kasih sayang dan perasaan lain-lain adalah fitrah hati dan perasaan yang memang Allah kurniakan untuk kita 'mengambil' ia sebagai 'simpanan akhirat'.

Yes, mungkin ramai akan mengeluarkan fatwa hati dengan mengatakan: 
"Alah, cakap senanglah. Semua orang pun boleh cakap."
"Hurm, tak kena batang hidung sendiri, mana tau perasaan orang."

Ini biasa. Tapi percayalah, apabila hati kita mula bertenang, kita pasti akan terfikir semula, "Lahh, kenapalah aku cakap macam tu, dugaan kan Allah beri lain-lain pada setiap seseorang." (Ini bagi yang berfikir, yang mahu perbaiki diri dan positifkan minda.).

Marah?
Aku pun pernah marah, eh tersangat tipulah kalau aku kata aku tak pernah marah.
But yes, bila teringat semula, jadi malu sendiri tau.
Bukankah peribadi seseorang itu dapat kita lihat ketika seseorang itu sedang marah, dan bagaimana dia mengawal kemarahannya.

Assobbru minal iman (Sabar itu sebahagian iman)
Assobru jamil (Sabar itu indah, cantik)
Innallaha ma'as sobirin (Sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang sabar)

Sabar itu sebahagian iman, indah dan cantik, paling best ialah Allah akan sentiasa bersama dengan orang-orang yang sabar. Subhanallah! 


Jadi mengapa sukar menguruskan kemarahan?
Kemarahan itu untuk siapa? 
Perlu ke untuk di war-warkan sehingga terkadang kita akan mengaibkan orang lain tanpa sedar. Naudzubillahi min zalik. 

Jangan sampai kita mendedahkan aib orang, Allah sedang jaga aib kita, Allah selalu menjaga keaiban diri kita. Mengapa dan kenapa kita memilih untuk mendedahkan aib orang?

Ya, tahu sedang marah. Sedang sakit hati. Sedang begini dan begitu sehingga hati panas membara. Tapi jangan sampai mendedahkan aib orang. Dan kita kena jaga aib diri kita sendiri. Apabila marah, sebenarnya akan menampakkan aib diri kita yang sebenar. 

Orang akan memberi persepsi yang berbagai-bagai. Kita rasa kita di pihak yang betul, tapi kita pastikah semua orang akan setuju dengan kita bahawa kita di pihak yang betul? Tak. Tak akan ada semua orang yang akan membenarkan semua yang kita katakan. Jadi untuk apa kita dedahkan aib orang? Di samping aib diri kita juga terdedah tanpa kita sedari? 

"Dan sesungguhnya apabila kita membiarkan perasaan marah menguasai diri, maka kita juga sedang membiarkan syaitan menguasai diri kita." Syaitan bertepuk suka, kita berkepuk dosa. Mahu kah?
Perasaan marah ini sukar dikawal, sangat sukar dikawal tapi boleh dikawal jika kita bijak.
Kita telah dianjurkan jika sedang marah, seharusnya basahi lidah kita dengan istighfar. Astagfirullah, astagfirullah, astagfirullah. Sebutlah banyak mana, dalam pada itu, mohon doa dari Allah, supaya Allah berikan kita SABAR yang tinggi.


Yakin, Allah akan beri pertolongan kepada kita.
Andai dihati masih berdenyut-denyut sedang menahan perasaan marah, basuhlah tanganmu sebagai terapi untuk menyejukkan diri, dan lebih elok mengambil wuduk. Perasaan marah itu bukan akan hilang serta merta. 
Sebaliknya, tujuan wuduk itu, kita boleh klasifikasikan sebagai bahan "penyejuk" untuk hati yang sedang panas. Ditambah pula dengan lidah yang sentiasa dibasahi dengan istighfar dan zikir-zikir lain, yakinlah hati dan perasaan kita akan beransur pulih.

Aku pernah marah.
Siapa aku yang tak pernah marah? Aku hanya manusia biasa. Allah berikan juga rasa itu.
Ingat ya. Jangan risau. Andai kata selepas reda perasaan marah, adalah kebiasaan kita akan teringat-ingat dan sedih. Terkilan pun ada sikit berbekas-bekas.

Tak apa. Anggap itu ujian kecil untuk kita.
Kalau kita perasan, sebenarnya tiap-tiap hari pun Allah sedang menguji kita.
Ujian yang Dia beri itu, bukan semestinya yang besar-besar dan yang kita dapat lihat saja.
Ujian hati adalah ujian kecil daripada Allah untuk kita, yang Dia akan beri setiap hari.

Sebab pada pandangan aku, setiap hari sudah tentu kita akan berfikir melalui akal fikiran, dengan bantuan hati. Bayangkan ya, setiap hari kita akan berdepan dengan sesuatu perkara, yang kita suka dan yang kita tak suka. So, apabila ia melibatkan suka dengan tak suka, mesti ia mempengaruhi hati kita dan juga akal kita.
Jadi itu kita boleh anggap sebagai ujian, tentang bagaimana kita mengurus fitrah, seterusnya mengambil impak yang baik, belajar dari kesilapan terdahulu.

Ujian yang Allah beri, sangat luas konsep dan maknanya.
Terpulang pada akal dan hati kita, bagaimana untuk mentafsirkan.

Kesimpulannya, sifat marah itu kita boleh atasi. Lakukan dengan kesabaran yang tinggi, walau sesukar mana, walau hati kita sedang berdenyut dengan kelajuan yang paling tinggi di saat mengawal kemarahan,kena sabar jugak. Kerana sesungguhnya, apabila kita berjaya mengatasi perasaan marah itu dengan sikap sabar, Allah pasti akan memberikan imbuhan kepada kita, sama ada di dunia, mahupun di akhirat.




Bersabar ketika marah itu satu perjuangan!
Jangan marah tak tentu hala, sebaliknya marahlah pada tempat yang betul, contohnya jika ada yang mempersendakan agama Islam. Bukan marah kerana orang dapat begini dan begitu, tak beri begini dan begitu. Wallahua'lam.






P/S: Marah itu Mudah, Sabar itu Indah ... :)


Thursday, November 06, 2014

RESEPI APAM SUSU BELANG

BY Sis Lin IN 5 comments

Assalamualaikum wbt..

Sebelum ni dah cuba respi Kek Minyak , kali ni rasa nak mencuba pulak Kek Apam Susu Belang ni, ternampak kat FB dari pages Sheila Rusly tu, bahannya pun mudah, buatnya pun senang, tak bakar2, guna kukus, tu yang buat aku nak cuba, maklum oven masih tak bole nak kawal suhu, so agak sukar nak tahu kepanasannya, huhuhu tunggulah ada rezki esok nak beli yang baru aje la!
Cuma aku punya kali ni agak kalut colornya huhuhu, lupe nak check stok warna dan perisa, sekali nak buat, tengok yang ada perisa pandan, kuning telur dan vanilla aje, ermmm. Di sebabkan semangat tu masih berkobar2, tak kisahlah, janji ada warnan dan perisa, kita buat ajalah, janji ado. Not bad juga, dah buat lapisan dan lorekkan, menarik juga kombinasi warna tu hehehe hentam aje laa labu...
Yang penting nak tahu rasanya dulu, warna belakang kira..betul tak?
Ok lah, aku kongsikan resepinya di sini ye..kowang bole cuba kalau mahu ok!




Bahan-bahannya:

1) 4 biji telur.
2) 1 sudu teh esen vanilla
3) 1 sudu besar ovalate
4) 1 cawan gula pasir
5) 4 sudu besar susu pekat
6) 2 cawan tepung gandum
7) Pewarna ikut suka

Cara-caranya:

- No 1 hingga 5 di blend hingga halus dan kembang.
- Selepas itu masukkan tepung dan gaul sebati di dalam mangkuk adunan.
- Bahagikan kepada beberapa bahagian dan warnakan kut suka
- Selang selikan tuang masuk ke dalam acuan loyang. *acuan di sapu mentega atau minyak
- Panaskan kukus dan kukus selama 45 minit hingga masak..




Selamat mencuba..





P/S: Memang sedap, gebu dan lembut teksturnya, anak2 suka, Maknya lagi hepi... :)


Wednesday, November 05, 2014

PRODUCT REVIEW: OLAY TOTAL EFFECTS

BY Sis Lin IN No comments

Assalamualaikum wbt..


Hari ni rasa nak share produk muka yang aku pakai setakat ni, sebab ada la beberapa orang yang tegur dan menegur perubahan kulit muka ni, dan ini bukan rahsia, semua orang perlu share untuk tau sejauh mana keberkesanannya setelah mencuba, alaaa tak kisah le, kalau aku share orang lain pakai tapi orang lain lagi cun dari aku, hahahah i tak kesah okay!
Bila umur dah semakin tua meningkat, penjagaan wajah bagi kaum wanita bukan setakat untuk pencerahan tau..kena amik kisah gak tentang penuaan proses penuaan..bila umur dh masuk 40 tahun, setakat yang aku tau kita kena alert tentang penjagaan kulit muka kita..kena jaga takut muncul wrinkles yang tak diundang, sangat takut ok!, jeragat, jerawat, kulit kusam bagai..haa nak cantik memang agak menyusahkan tapi bila kita rajin hasilnya berbaloi2..tak rugi pun..pompuan mana tak mau cantik mai habaq mai kat aku..
So dengan penggunaan Olay Total Effects ni secara teratur aku yakin korang aku puas hati punya dengan perubahan kulit korang..lagi pun tak yah nak beli 4,5 jenis cream utk tepek kat muka tu cukup dengan 1 botol krim ni you all bleh dapat 7 manfaat antaranya meminimumkan kemunculan garis-garis halus & kedutan, melembapkan & mengatasi masalah kulit kering, mengimbangi warna kulit disamping mengurangkan tanda penuaan, melicinkan tekstur kulit melalui pengelupasan yang lembut, mengecilkan liang-liang roma, melindungi permukaan kulit wajah dengan anti oksida serta menganjalkan kulit wajah. 




Aku cuma guna produk olay tu 2 barang tu aje, satu krim satu lagi pencuci muka, dan alhamdulilah ternampak keberkesanannya. Nak jadikan cerita, dulu pernah pakai, pastu gatei pi stop, tukarlah produk lain, haaa rasakan, bila dah rasa muka makin kusam dan dah mula naik2 jeragat kecil baru tu le gedik2 nak cari balik olay ni..huhuhu sadis!
Setakat ini aku tersangat berpuas hati dengan Olay Total Effects & aku selalu suggest kepada sesapa yang tanya skin care products apa yang aku selalu guna.. Murah je ok..RM39.90 ja sebotol kalau tak silap, kalau pencuci tu harga ikut saiz..boleh guna sampai 2 bulan tau..selalunya aku beli kat Watson or Guardian..normally, aku akan pakai Total Effects ni sebagai moisturiser before aku pakai bedak kat muka..aku dot dot kan kat 2-2 belah pipi, dahi, dagu & hidung then terus sapu rata ke seluruh muka..kat sini aku nak bagitau gak,bahagian leher pun mesti sapu gak ok..yala..muka ja eh nk jaga,leher tak nak..oo tak boleh tak boleh..sapuan pula harusla dari dalam ke bahagian luar bukan luar ke bahagian dalam..ini akan mempengaruhi proses penyerapan krim ke kulit muka ya puan2..heeehehe..kalau bahagian leher pulak, sapuan perlu lah dilakukan dari bahagian bawah leher & ke atas..kalau tak silap aku dengan cara ni dapat mengelakkan kekenduran kulit di bahagian leher..ermm tak nak la aku dh tua nanti kulit kat bahagian leher kendur..hahaha..
Jangan gelak, kalau korang rasa tak percaya, cubalah, yang penting kena banyak sabo ye, bukan harini pakai harini cantik ok!

Ooo yang sebelah hujung kiri tu, produk serum muka brand CASHMERE, yang tu nanti Lin review lain entri ya! Kalau kowang rajin, korang search la google cari dan baca dulu ya..hehehekalau malas tunguuu entri seterusnya, nanti aku cite..hehehe







P/S: Macam2 je kan orang pompuan ni, nak jaga kecantikkan jadi satu masaalah, tak cantik kang, laki komplen, dah cantik kang, susah plak nak kuar rumah..hahahahhaha