Tuesday, October 20, 2015

KEBAIKAN SUSU IBU

BY Sis Lin IN , No comments

Assalamualaikum wbt..


Hi ! Ok harini aku nak cite dan kongsi sikit pasal susu ibu. Bukan sebab aku tengah menyusu tapi sebab duk seronok tengok iklan nuffnang kempen penyusuan ibu tu menari nari kat iklan blog aku ni, atas bawah tepi semua ada hehehe..
Tak salahkan kalau aku nak share kat sini. Walaupun aku gugel dan copy sikit sana sini tapi aku share untuk rujukan sesiapa yang sudi nak baca. Kot mana tau kan berguna juga kat korang.
Macam aku dah melahirkan 3 orang anak, Allah bagi peluang juga dapat menyusukan anak anak aku walaupun tak sampai hingga 2 tahun, At least ada juga pengalaman menyusukan anak. Mula mula memang lah kekok dan geli heheh, tapi lama kelamaan bila banyak membaca baru aku tau banyak kebaikan bila kita menyusukan badan anak kita, kebaikannya juga bukan pada anak tapi buat si ibu juga.
Yang bestnya menyusu anak bagi aku, waktu tengah malam dan berjalan jauh, korang tak payah bangun nak buat susu dan juga hangkut segala termos dan pelbagai keperluan susu botol, just selak terus masuk molot anak hehehe. Tapi ada juga Allah tak kurniakan rezki buat ibu ibu untuk menyusu. Ada yang payudara besar tapi puting payudara takde so anak susah nak menyusu, ada pulak susu banyak tapi sebab bekerja dan kerana sibuk dan penat, susu kering begitu saja, macam macamlah ada, ikut rezki masing masing.
Apa pun dari start awal mengandung kita kena NIAT nak menyusu anak, doa banyak banyak dan makan makanan yang berkhasiat, barulah ada susunya, kalau tak memang susah jugalah nak adanya susu tu..

Oklah meh sini aku share serba sikit kebaikan susu ibu..




Kebaikan / kelebihan susu ibu kepada ibu : 
- membantu mengecutkan rahim selepas bersalin dan mengurangkan pendarahan
- menjarakkan kehamilan secara semulajadi
- mengurangkan risoko kanser payudara, ovary dan uterine
- mengurangkan risiko osteoporosis
- membantu ibu kembali kepada berat badan asal sebelum bersalin


Kebaikan / kelebihan susu ibu kepada bayi: 
- sumber imunisasi pertama bayi
- mengurangkan masalah elergi dan masalah system penghadaman
   - membekalkan zat zat dan sumber nutrisi untuk bayi


Bagaimana susu ibu terhasil / terjadi / terbentuk ?
Dari darah merah yang mengalir dalam pembuluh darah ibu bercampur dengan zat zat makanan dari usus, kemudian diproses di kilang yang amayt kecil iaitu kelenjar-kelenjar di payu dara ibu , seterusnya berupaya menghasilkan nutrisi yang sangat hebat sekali.
Secara ringkasnya , Susu ibu terjadi adalah terjadi dengan kuasa ALLAH yang memproses darah merah bersama sama zat zat makanan . Hebat bukan ? 


Islam menggalakkan supaya setiap bayi diberikan susu ibu sejak bayi dilahirkan lagi, Allah menjelaskan dalam surah al-Baqarah ayat 233 yang bermaksud ,
"Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap,iaitu bagi mereka yang hendak menyempurnakan penyusuan itu",

Banyak kajian membuktikan kelebihan susu ibu berbanding susu sintetik akan susu buatan dari lembu, walaupun kajian demi kajian dilakukan untuk menyakan khasiat dengan susu ibu sendiri, tapi susu sintetik ini tidak dapat menandingi kehebatan dan manfaat yang terdapat dalam susu ibu. Susu ibu adalah makanan yang terbaik sekali bagi pembesaran baik semenjak ianya dilahirkan lagi.
Begitu Agung nya Allah, sebaik bayi dilahirkan proses pengeluaran susu ibu juga bermula..SubhanaAllah.Susu ibu mengandungi khasiat yang diperlukan sebaik bayi dilahirkan, susu pertama berwarna kekuningan, ia dikenali sebagai KOLOSTRUM dan mempunyai 3 kali lebih khasiat dan antibodi serta sel darah putih yang tinggi.
KOLOSTRUM mampu melawan penyakit dan amatlah rugi bagi ibu-ibu yang tidak menyusukan anak-anak mereka di awal waktu kelahiran Susu ibu bersih dan dapat menghapuskan bakteria, tambahan pula susu ibu menganduing DHA dan AA(yang seperti kita biasa dengar dalam iklan tin-tin susu),kandungan DHA dan AA dalam susu ibu adalah yang terbaik berbanding susu buatan.







P/S: Rata rata sekarang lagi senang nak menyusu, sebab dah di sediakan tempat menyusu di semua soping mall. Di mana ada kemahuan di situ ada jalan.. :)


0 Orang Komen:

Post a Comment

Terima kasih sudi singgah membaca dan beri ulasan/komen..
Sebarang cadangan dan pendapat anda, amat di alu-alukan....
TQ..