Friday, April 13, 2018

RESEPI KARI PEKAT ISKETAMBOLA

BY Sis Lin IN 16 comments

Assalamualaikum wbt ..

Betul ke nama ketam ni isketambola? Hakak pun tak tau dik, sebabnya masa beli tu, Hakak tanya penjual tu, ketam apa ni, dia jawab isketambola. Sebabnya kataya rupa macam bola, tapi ketam, so di pendekkan nama jadikan isketambola. Yang Hakak ko ni teruja tengok cute beno ketamnya, so Hakak beli hak sekilo. Masak kari sedap kata budak jual tu. Ok Hakak cuba .




Rupa memang pelik, tapi bila dah masak memang rasa ketam, isi pun banyak, dan sedap!.
Nak menyiangnya pun sama je macam ketam biasa, buang bawah perut tu, dan kakinya tetap ada sepit. 
Eh ! jap..kaki ke tangan ek ? hahahaha




So Hakak cuba masak kari pekat. Sedap laaaa, ke Hakak masak memang sedap hahahaha...
Ok Hakak share jugalah resepi Kari Pekat ni kat sini ya .Kot mana le tau korang komen kang "Kak, nak resepi Kak" , Hakak dah faham sangat soalan tu hahahaha ..


Bahan-bahan 

1 kg ketam 
3 cawan santan
4 sudu besar serbuk kari
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
2 batang serai (di ketuk)
2 keping asam keping
Serbuk perasa, garam dan gula
Minyak masak untuk menumis


Cara-Caranya

Ketam di siang dan di bersihkan. Serai di ketuk.
Bawang merah, bawang putih dan halia di tumbuk halus.
Panaskan minyak, tumis serai dan masukkan pula bahan-bahan yang di tumbuk tadi dan di ikuti dengan rempah kari yg di bancuh dengan sedikit air. Kacau sehingga pecah minyak.
Masukkan santan, asam keping, garam dan sedikit gula. Masukkan pula ketam.
Kacau sehingga mendidih dan 
Kacau lagi sehingga masak.
Setelah cukup rasa matikan api dan bolehlah di angkat dan hidangkan.

Mudahkan, so selamat mencuba .
Nak guna binatang lain pun bole, cuma resepinya tetap sama jer.





P/S: Hakak ni memang suka mencuba benda yang lain dari lain, sebab tu Hakak beli ketam tu nak cuba. Incik suami pun kata sedap hehehe..


16 comments:

  1. nampak sedap sangat sis.. hantar rumah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha dah selesai @MarMansor hahaha

      Delete
  2. hoiiii mencabar keimanan..eh seriouslah tak pernah jumpa isketambola ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kakakakah nanti pi Pasar Borong Pandan beli yer @Hernee hehehe

      Delete
  3. Assalamualaikum lin...wah ! Isketambola yer...senang nak menyebutkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Mama @Maszull ..Kann Maa, nama pelik, rupa pelik tapi rasa sedap!

      Delete
  4. wahhh.. tak penah nampak lagi isketambola ni.. ingatkan saje2 je ada nama isketambola tu.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu laa @IbuDilah, Lin pun pertama kali tengok, tanya penjual, dia sebutnya namanya, baru le tau hehehe

      Delete
  5. Saya ingatkan isi ketam dibulat2kan kak.hahaha...ketam betul rupanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe @Julia, isketambola memang sejenis ketam hahahaha

      Delete
  6. Replies
    1. Begitulah betulnya Kak @SeriKandi heheheh

      Delete
  7. fuhhh sedapp betul..ain dah la peminat ketam...hehhee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti bolelah cuba dan buat ye @Farahain he he he ..

      Delete
  8. Tak pernah plak bertemu muka ngan isketambola ni kak..banyak ke isinya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak @Amanda. kat JB ni setakat ni jumpa kat Pasar Borong Pandan aja, lain-lain tempat takde nampak. Isi banyak, lbh padat dr ketam biasa tu ..

      Delete

Terima kasih sudi singgah membaca dan beri ulasan/komen..
Sebarang cadangan dan pendapat anda, amat di alu-alukan....
TQ..