Thursday, August 12, 2010

Resepi membuat DODOL

BY Sis Lin IN No comments

Salam semua...

Lalalala teng teng teng, mula dah bau biskut raya kat uma nie, ntah sapa le yg tgh sibuk bt biskut nie, pose bru 2 hr tp sana sini dh sibuk jual kuih raya kan, Lin rasanya thn ni pun main order2 je le, nak bt pun takat 2 jenis mana yg sempat, tp klu x sempat x buat le..kekekekek *selalunya x sempat memanjang* :p
Tapi heran la, kek dan biskut raya mmg senang nak pi cari, sana sini ada je jual, tp kan, klu kuih tradisional ni susah kan nak pi cari, lg2 nak yg fresh homemade punya, mmg payah nak pi cari, contohnya bahulu dgn dodol, ermm klu jual tu mmg ada tp selalunya klu x bernasib baik, mau tengek/maung baunya, sbb derang dh bikin awal2, mmg le x fresh kan?..
Apakata thn ni kita buat sendiri ek? ececece biskut pun malas lagi mau buat dodol? kakakakah lawak antarabangsa betul Lin nie..nak mengacaunya je, mau tergeliat tangan lagi nak menunggu, ada kematu tumit kaki, lain le dgn yg betul2 dah profesioanl kan..huhuhuuhuhu
Ok tak payah2 kepala, mai kita layan ini respi dodol dr buku respi Mak Lin..*rasanya mak pun dh lama x buat dodol* kan mak kan..kekekekeke
**Ada sapa2 jual dodol ke? Lin mmg tgh cari nie..:)


DODOL..

Bahan bahan: 

1 gantang tepung pulut, 
3 liter air suam, 
2 liter santan pekat, 
3 kg gula melaka, 
3 kg gula pasir

Cara membuatnya:
Bancuh tepung pulut dengasn air suam . Masukkan ke dlam kuali dan masak atas api sederhana. Bila mendidih masukkan santan. Kacau lagi hingga mendidih. Masukkan gula melaka dan gula pasir. Kacau selalu supaya adunan tidak melekit. Masak hingga benar benar likat. Sejukkan dan bolehllah dipotong.



P/S: Dir o Dir..thn ni ada x jual dodol? Sis nak 2 pack yek..huhuhuhu

With Love

0 Orang Komen:

Post a Comment

Terima kasih sudi singgah membaca dan beri ulasan/komen..
Sebarang cadangan dan pendapat anda, amat di alu-alukan....
TQ..