Monday, January 12, 2015

RESEPI JERING GORENG BILIS

BY Sis Lin IN 1 comment

Assalamualaikum wbt..


Sapa pandai makan jering ? Sila angkat tangan...Bagusss, yang suka makan mesti awet muda kan hahaha
Lin ? Ermm semua ulam makan, termasuk, petai, cencaluk, tempoyak, kerdas dan segala ulam ulaman daun..*yang tak halal je aku tak makan hehehe
Sebenarnya jering ni bukan Lin beli, ini buah tangan dari balik rumah Mat Gebu Sabtu lepas, datang rumahnya kalau takde petai, jering, cencaluk memang tak sah! peti ais dia macam peti ajaib, ko cakap nak apa, semua adoo hehehe
Dan kalau jering ni, memang biasa Lin akan goreng bilis macam ni, cuma jering Mat bagi ni agak muda, sekali makan tak cukup sesudu, kalau bole sesenduk aku nak ceduk hehehehe...memang mabelessss, meletop !
Nak cuba ? Ok Lin bagi respinya ye, respi campak2 tapi rasa tersusun hahahahaha




JERING@JENGKOL GORENG BILIS


BAHAN-BAHANNYA...
50 - 60 grams ikan bilis digoreng..
10 - 20 biji jering ...direbus....dihiris kasar2...
1 biji bawang besar dihiris kasar..
2 ulas bawang putih dititik dan diracik...
1/2 inci halia dititik dan diracik...
5 - 10 biji cili api ditumbuk kasar2 atau diketuk saja
Garam dan serbuk perasa secukup rasa...
Minyak untuk menumis....


CARA-CARA PENYEDIAANNYA...
Panaskan minyak didalam kuali....
Tumiskan sumua bahan2 yang telah dihiris kecuali ikan bilis dan jering.
Tumis bahan2 sehingga naik baunya....
Masukkan jering, kacau dan gaul sebati.
Tambahkan sedikit garam dan serbuk perasa secukup rasa.
Akhir sekali masukkanlah ikan bilis, gaul rata.
Siap di hidang..


Senangkan ? Selamat mencuba ya ! ..






P/S: Sekali makan, jangan lupe duk spray wangian ye dalam toilet kekekeke :p

1 comment:

  1. senang dah sedap.... kalau saya masak tak rebus dulu jering tu... tumis sekali macam masak sayur... baru ngam... bau pun meletops abis

    ReplyDelete

Terima kasih sudi singgah membaca dan beri ulasan/komen..
Sebarang cadangan dan pendapat anda, amat di alu-alukan....
TQ..