SELAMAT HARI WANITA SEDUNIA 2021


SELAMAT HARI WANITA SEDUNIA 2021 | Hari ini 8th March, wanita atau perempuan akan di raikan sempena Hari Wanita Sedunia setiap tahun. Bukan di Malaysia aja, dah kata sedunia, makanya satu dunia meraikannya pada hari ini. Hebat tak hebat ekk, satu dunia meraikannya. Tak kiralah siapa pun, janji jantinanya wanita atau perempuan. 

Yang di lahirkan sebagai wanita, haruslah berbangga pada diri sendiri. Bangga dari segi apa? Banyakkkkkk... nak cakap satu persatu pun belum tentu muat dalam satu posting ni hahahaha.. Dan untuk diri Sis sendiri.. tahun 2021 sebagai wanita ni, Sis sudah 27 berkahwin, ibu kepada 3 orang anak, masih bersuami, duduk di rumah sebagai surirumah tangga, dan juga kakak sulung kepada adik-adik Sis juga. Dan seorang anak perempuan sulung dan menantu perempuan bongsu kepada Emak dan Abah juga mertua yang telah meninggal dunia. 

Tapi yang penting, Sis bersyukur Allah jadikan Sis seorang perempuan yang kuat, tabah, sabar dan seorang yang setia pada seorang lelaki yang bernama Suami.. mudah-mudahan Allah pelihara hati perempuan Sis dari anasir jahat di luar sana. Aaamiinn.. 

Selamat Hari Wanita Sedunia 2021

Dan tema untuk Hari Wanita Sedunia 2021 kali ini adalah 'Wanita Bangkit Mendepani Cabaran'. Meski dunia dilanda pandemik Covid-19, kepayahan demi kepayahan mengajar kita tetap bangkit mendepani cabaran. Hayatilah tema Hari Wanita Sednuia ini yang sinonim dengan keadaan semasa.

40 Keistimewaan Wanita Menurut Islam
Sempena Hari Wanita Sedunia 

1. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 70 orang lelaki yang soleh.

2. Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, derajatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah S.W.T. dan orang yang takutkan Allah S.W.T. akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

3. Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah.

4. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barang siapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail A.S.

5. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah S.A.W.) di dalam syurga.

6. Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga.

7. Daripada Aisyah r.a. “Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.

8. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

9. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibu bapamu, maka jawablah panggilan ibumu terlebih dahulu.

10. Wanita yang ta'at berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

11. Wanita yang ta'at akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama mana dia ta'at kepada suaminya (serta menjaga sembahyang dan puasanya).

12. Aisyah r.a. berkata “Aku bertanya kepada Rasulullah S.A.W., siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab baginda, “Suaminya.” “Siapa pula berhak terhadap Suaminya?” tanya Aisyah kembali, Jawab Rasulullah S.A.W. “Ibunya.”

13. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadan, memelihara kehormatannya serta ta'at akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dia kehendaki.

14. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah S.W.T. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

15. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah S.W.T. menatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

16. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah S.W.T. mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah S.W.T.

17. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

18. Apabila telah lahir (anak) lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

19. Apabila semalaman (ibu) tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah S.W.T. memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah S.W.T.

20. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.

21. Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk dari pada 1,000 lelaki yang jahat.

22. Raka'at solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 raka'at solat wanita yang tidak hamil.

23. Wanita yang memberi minum air susu ibu kepada anaknya daripada badannya (susu badannya sendiri) akan dapat satu pahala dari pada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.

24. Wanita yang melayani dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.

25. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh Rahmat.

26. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumah tangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

27. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.

28. Wanita yang memerah susu binatang dengan “Bismillah” akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.

29. Wanita yang menguli tepung gandum dengan “Bismillah”, Allah akan berkatkan rezekinya.

30. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di Baitullah.

31. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.

32. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.

33. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

34. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

35. Jika wanita melayani suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.

36. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2½ thn),maka malaikat-malaikat dilangit akan khabarkan berita bahwa syurga wajib baginya. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

37. Jika wanita memicit atau mengurut suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala 7 tola perak.

38. Wanita yang meninggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga.

39. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.

40. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya yaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.


P/S : Selamat menyambut Hari Wanita Sedunia 2021.. *Ada dapat bunga tak ek hari ini? .. 

23 comments:

  1. Selamat Hari Wanita. Sis mulakan hari wanita hari ini dengan dengar tazkirah kat facebook page Dari Wanita Untuk Wanita.

    ReplyDelete
  2. Selamat hari wanita, tangan yang menghayun buaian, boleh menggoncang dunia, ingat tu

    ReplyDelete
  3. selamat hari wanita sedunia..alhamdulillah banyak keistimewaan wanita

    ReplyDelete
  4. wahhh banyaknya kelebihan jadi wanita ni. Selamat Hari Wanita Kak Lin! :)

    ReplyDelete
  5. Selamat merai hari wanita sedunia Sis. Semoga kita menjadi wanita yang sentiasa kaya dengan kemurniah akhlak. Aamiin.

    ReplyDelete
  6. Selamat menyambut hari wanita sedunia... Semoga kita semua menjadi wanita yang kuat, tabah dan sering terpelihara daripada anasir-anasir jahat diluar dan sentiasa bangkit mendepani segala cabaran hidup.

    ReplyDelete
  7. baca artikel ni terus teringat lagu tamparan wanita! hahahaah selamat hari wanita sis dan semua blogger wanita dengan ucapan, selamat hari wanita maaf zahr batin haahah

    ReplyDelete
  8. Thank you for the wish and information sharing. Happy International Women's Day to you too, Sis Lin.

    ReplyDelete
  9. baca posting ni rasa diri sendiri istimewa je. selamat hari wanita sedunia sis lin

    ReplyDelete
  10. Happy Women's Day kepada superhero of the world - tiada insan sekuat wanita di dunia ini
    Uwaaaa Rindu my mum!

    ReplyDelete
  11. Selamat hari wanita sis lin. Blogger pertama yg nur jumpa sejak berkecimpung dlm dunia blogging. Terima kasih selalu support & bagi tunjuk ajar. Moga sihat & ceria selalu :)

    ReplyDelete
  12. Selamat Hari Wanita... tak dapat bunga, tapi dapat dating makan kek durian kat secret recipe. hehe..

    ReplyDelete
  13. Selamat Menyambut Hari Wanita Sedunia buat sis Lin dan semua kaum wanita diluar sana.. Stay awesome as always (Y)

    ReplyDelete
  14. Hargailah seorang yg bernama wanita kan. Bnyk jasanya. Selamat Hari Wanita buat sis Lin dan wanita seluruh dunia!

    ReplyDelete
  15. Selamat Hari Wanita Sis Lin! Kebetulan tarikh yang sama hari ulangtahun abah. Memang kena sambut skali...hihi

    ReplyDelete
  16. Selamat hari wanita. Moga kita terus menjadi wanita yang berjaya dunia dan akhirat

    ReplyDelete
  17. Selamat hari wanita buat sis juga...

    ReplyDelete
  18. Selamat hari wanita, semoga terus menjadi wanita yang hebat :)

    ReplyDelete
  19. Selamat hari wanita sedunia untuk sis Lin dan semua pembaca wanita blog ni! Saya pun bangga menjadi seorang wanita.

    ReplyDelete
  20. selamat hari wanita untukmuu dan untukkuuu jugekkk

    ReplyDelete
  21. Istimewanya kita menjadi seorang wanita. Syukur Alhamdulillah. Selamat Hari Wanita!

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.