SAPU CILI UNTUK HILANGKAN RASA SAKIT OTOT

SAPU CILI UNTUK HILANGKAN RASA SAKIT OTOT | DUA tiga harini memang keadaan kesihatan agak penat, letih dan otot-otot pun sakit, mana taknya duduk manjang ngadap buat goodies untuk persiapan perkahwinan anak Sis, nak taknak dalam pada sakit pun kena juga menahan. Maklumlah otot dah tua, tak boleh duduk lama sangat dan tak boleh pulak berdiri lama. 

Tapi so far, kesakitan otot Sis masih boleh di kawal, takde laa sampai krem atau kejang ke, kalau rasa sakit je Sis sapu je minyak Panaway Young Living Sis, kejap dah reda sakit tu, memang bagus minyak Panaway tu. Tapi jika korang takde Panaway tu, korang boleh cuba sapu cili untuk hilangkan rasa sakit otot korang. 

Pelikkan? Tapi benar.. Menyapu krim cili untuk melegakan kesakitan otot korang mungkin kedengaran seperti idea ganjil, tetapi korang mungkin terkejut dengan bukti saintifik di sebaliknya. Percubaan klinikal menunjukkan bahawa 80% pesakit artritis mengalami pengurangan rasa sakit sekurang-kurangnya dua minggu selepas menggunakan krim cili.

Sapu Cili Untuk Hilangkan Rasa Sakit Otot

Bagaimana krim cili berfungsi?

Krim cili, yang dikenali sebagai krim capsaicin di farmasi dipercayai berfungsi kerana capsaicin, bahan aktif yang memberikan cili rasa pedas. Malah, capsaicin merupakan ramuan dalam banyak produk topikal untuk menghilangkan sakit, dalam bentuk krim, gel, losyen, tampalan, dan batang.

Walaupun mekanisme fungsinya tidak diketahui dengan tepat, capsaicin dipercayai berfungsi dengan merangsang pelepasan bahan P, bahan kimia yang membantu menghantar isyarat sakit dari saraf deria ke otak. Selepas beberapa sapuan capsaicin, bekalan setempat bahan P dan bahan isyarat sakit lain akan habis, menjadikan saraf kurang mengeluarkan isyarat sakit.

Krim capsaicin dipercayai sesuai untuk keadaan sendi seperti artritis rheumatoid dan osteoarthritis, fibromyalgia, kekejangan otot, migrain dan sakit kepala lain yang teruk. Korang hanya perlu menggosoknya dengan teliti pada bahagian yang terjejas, kecuali sewaktu sakit kepala, di mana anda perlu menyapu sedikit pada hidung.


Membuat krim capsaicin buatan sendiri

Memandangkan krim capsaicin hanya memberikan kelegaan sementara, capsaicin perlu digunakan beberapa kali sehari untuk lebih berkesan. Ini boleh menjadikannya agak mahal dan mungkin sukar didapati. Oleh itu, membuat krim capsaicin di rumah boleh menjadi alternatif yang lebih murah dan mudah.

Korang hanya perlu mencampurkan 1 sudu besar serbuk cili cayenne organik dengan 5 sudu minyak kelapa mentah organik. Mana-mana minyak lain yang sesuai juga boleh digunakan termasuk minyak zaitun, minyak badam, minyak jojoba dan minyak biji anggur. Urutkan krim pada bahagian yang mengalami sakit otot.

Penyelidik mencadangkan bahawa capsaicin mungkin paling berkesan apabila diberikan dengan rawatan tahan sakit yang lain, seperti ubat anti-radang nonsteroid (NSAID), atau sebagai pilihan untuk orang yang tidak boleh menggunakan rawatan tahan sakit yang lain.

Krim Capsaicin

Langkah berjaga-jaga

Capsaicin berpotensi menyebabkan tindak balas alahan seperti mana-mana ubat. Sebelum menggunakannya pada bahagian yang besar, sapukan sedikit pada kulit. Dapatkan bantuan perubatan jika korang mengalami gatal-gatal, geligata, bengkak di kerongkong, sesak dada, dan sukar bernafas.

Sekiranya tiada tindak balas alahan, gunakan secukupnya pada bahagian yang sakit dan gosokkan pada kulit sehingga hilang. Gunakannya beberapa kali sehari. Basuh tangan anda sebelum dan selepas korang menggunakannya, dan elakkan bersentuh dengan mata dan mulut korang.


Produk berasaskan capsaicin boleh merengsakan kulit korang, terutamanya dalam cuaca panas dan lembap. Ia juga boleh menjadikan kulit korang lebih sensitif terhadap matahari dan haba, jadi gunakan dengan sewajarnya dan pakai krim pelindung matahari setiap kali korang keluar rumah.

Jangan gunakan capsaicin untuk bahagian kulit pecah atau rengsa, dan jangan gunakan pad pemanas apabila korang telah menyapu krim. Ia mungkin mengambil masa seminggu atau lebih sebelum memberi kesan penuh pada sakit otot korang. Sekiranya korang tidak mendapati sebarang kesan selepas empat minggu, berhenti menggunakan krim capsaicin.


P/S: Alhamdulilah 80% persiapan sudah pun siap.. dup dap dup dap... 

7 Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging.

  1. tak pijar ke kak oi... teringat koyok cili yang pedas panas

    ReplyDelete
  2. haaa terbyg panas nya weii!!
    Tak pedih eh?

    ReplyDelete
  3. Macam tak sanggup je nak buat.... kulit uncle sensitip

    ReplyDelete
  4. Boleh kurus tempat yg sakit tu kena sapu, hihi

    ReplyDelete
  5. Huhu klau Aini pakai rs berangin kuat leh jd gatal pada kulit Aini..

    ReplyDelete
  6. ammi penah pakai koyok cili tu..pijarrrr

    ReplyDelete

Post a Comment

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging.

Post a Comment

Previous Post Next Post