ASAM PEDAS LAGI? TAK JEMU-JEMU EK?


ASAM PEDAS LAGI? TAK JEMU-JEMU EK? | Kalau dah nama pun orang Johor, hari-hari asam pedas pun Sis ko masih okay lagi. Ya, betul, pernah Sis makan asam pedas sampai 3 hari berturut-turut, tapi bukan 3 hari tu hari-hari masak tapi lauk asam pedas tu di panas-panaskan sampai hari ketiga hahaha. Sis okay jer...

Sis orangnya makan tak cerewet, apa yang ada, apa yang di hidangkan, Sis makan je, kalau Suami memang faham sangat, nak ajak atau bawa Sis makan, bawa je laa kemana pun, Sis okay je, tak kisah makan apa pun, melainkan kalau ada keinginan nak makan sesuatu barulah Sis bagitau dan mengajaknya.

Sebetulnya badan tak berapa sihat lagi pagi ni. Semalam menyerah diri gak ke KPJ Pasir Gudang, tapi alhamdulilah result keputusan semuanya baik-baik, cuma batuk selsema tu masih ada, demam takde, tapi Doktor dah bagitau, lepas 5 hari kalau ada demam suruh datang balik.

Terima kasih buat semua teman-teman yang mendoakan kesihatan Sis ya.

[Baca Juga] : Balik Bercuti DiSerang Demam Batuk Dan Selsema 


Walaupun demam, tapi sebab Emak Sis ada di rumah Sis, makanya semalam bangun juga masak. Kebetulan Suami haritu ada pergi memancing, ada dapat ikan siakap dan ikan Unga, makanya Sis masak aje asam pedas, Emak pun suka aje, ikan baru kan, mesti fresh dan sedap.

Daun kesum pulak takde, so takpe, kita masak aje apa yang ada. Nasib juga memang ada sayur bendi, so ada le nampak serinya. Takde daun kesum, Sis masuk serai aje, nak petik daun limau purut kat luar, hujan, so serai pun serai je la.

Sis masak ikan siakap sekor, ikan unga sekor, dan Sis masukkan 2 ketul isi ikan tongkol baki sebelumnya. Penuh sekuali DIY tu hehehe. Jadilah menu tengah hari semalam sampai ke malam.


Dan harini Emak nak balik dah, yee Emak Sis dah 3 hari dirumah, Emak datang lepas Sis balik dari Lake Toba tu. Lagipun Emak tu bukan boleh tinggalkan rumah dia lama-lama, sibuk asyik cakap pasal cucu-cucunya di rumahnya tu, ermmmm...rindu cucu le tu...

Kalau duduk rumah Sis, kompom laa Emak buhsan sikit, sebabnya sunyi sepi, kalau siang hari tinggal berdua dengan Emak, anak Sis,Yana dan Suami balik malam, tu pun balik, Emak dah tidur. Mau tak buhsan Emak Sis tu hahahaha. Tapi dia tak cakap laaa, cuma kita tengok je air muka dia, kita tau ler...

Nanti petang sikitlah baru hantar Emak balik. Nak settleka melipat kain, gosok baju dan menukar cadar dulu. Selesai kerja baru lega nak merayap.

Korang masak apa harini? Sis baru makan nasi goreng Emak masak hehehehe..
Okaylah, nanti sambung lagi, kalaulah sempat ya, kalau taks empat, 1 post ni aje la..

OkayBye..


P/S: Terkesan yang amat mendalam di hati Sis atas pemergian Allahyarham Abam Bocey semalam. Kematian yang di cemburui..Al-Fatehah..

45 comments:

  1. wahh.. dah lama x makan asam pedas.. nampak meriah asam pedas sis ngan kepala ikan tu.. semoga cepat sihat ye sis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannnn, sekali kalau dapat masak dan makan, puashati!

      Delete
  2. tak pernah masak asam pedas. hihihi. suka asam pedas ikan pari letak bendi fuhhh sedapnya :)

    ReplyDelete
  3. orang johor mana pernah jemu makan asam pedas, makan hari-hari pun ok je heheheh ke itu dana sorang je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn, kalau dapat hari-hari pun tak kesah hehehehe

      Delete
  4. Saya pun suka asam pedas, tak jemu juga siap beli pes asam pedas simpan senang nak masak. Semoga cepat sembuh ye, amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo lepas ni blend je sendiri lada Haulia, pastu freezerkan, nak masak tinggal panaskan jee...

      Delete
  5. Hari2 pun xpe Sis...kalau masakkan utk SA pun lagi best...SA masih failed masak asam pedas..ntah bila nak pandai

    ReplyDelete
  6. Suka masakan Asam Pedas tapi takdelah selalu sangat makannya. Suami tak berapa suka Asam Pedas ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo Sis dalam seminggu mesti 2 atau 3 kali masak, kesukaan kami anak beranak heheheh

      Delete
  7. suka gak makan asam pedas tapi tak selalu sangat buat.. kadang2 je bila time teringin,.. rumah awa ni menu paling selalu gulai ngan tomyam hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wowww tomyam, mesti suka seafood ek, ke Tomyam sayur ke? Sis tomyam biasa makan kedai aje hehehe

      Delete
  8. ni geng mona ni makan asam pedas je hahaha baru haritu makan asam pedas dekat melaka tapi tak power sangat lah sebab kuah dia cair.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha kampung people sangat kannn hahahaha

      Delete
  9. perghh mmg padu asam pedas sis lin masak...agak2 boleh rasa tak satu hari nanti heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Begitulah air tangan Mak-mak ni hahaha sedap tak sedap, bedal ajee...meh laa Johor Sis masakkan...

      Delete
  10. macam kami la. laksa hari-hari takkan jemu. haha

    ReplyDelete
  11. kalau da suka menu tu memang tak kisah makan banyak kali..
    kalo ct ayam masak kicap hahaha.. mak kata selera kanak2 sngt hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn, kalau dah suka asam pedas, segala binatang boleh di asam pedaskan hahaha

      Delete
  12. Orang johor mane penah jemu makan asam pedas. Ena paling suka hirup kuahnya saje. Semoga sis cepat sembuh ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn..betul Ena..sana sini gi kedai makan pun pantang nampak hehehe

      Delete
  13. Ngadap asam pedas hari2 pun tak jemu.
    Selain ikan, ayam dan daging pun boleh layan asam pedas.
    Tetel pun klass buat asam pedas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Arghhh sedapnyaa asam pedas tetel Wak oii...

      Delete
  14. Asam pedas memang fav sis, siang tadi memang terasa nak masak asam pedas ayam, tapi pikir kat rumah ni tak gemar sangat asam pedas so kita masak lemak cili padi pulak, tengok gambar ni..aduhh terlioq pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harini nak masak lemak cili api ayam plak hehehehe

      Delete
  15. kalau kena cara, memang asam pedas takkan jemu !! hee~ atie suka asam pedas ayam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn, eh eh Johor sangat tu asam pedas ayam hehehe

      Delete
  16. Sedap asam pedas ni aklau kuah dia pekat..fuh..hirup begitu sahaja pun ok..nad suka mask ikan asam pedas..kalau ayam mcm pelik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuah kalau di panaskan esok esoknya lagi sedapkan Nad..perghhh cecah roti...

      Delete
  17. Suka jugak makan asam pedas..sedapnye. terliur tengok asam pedas sis

    ReplyDelete
  18. Fav kita asam pedas juga.. eh, kan best kalau bermenantukan orang yang suka makan masakan kita hahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha.. tak jadi menantu asam pedas, jadi menantu tahu begedil pun jadi lerr hahahaha

      Delete
  19. Kak, kte memang suka gile makan asam pedas hahah hari2 makan asam pedas pun tak pe tp syarat asam pedas johor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yesza! Asam pedas Johor juga sedapkan hahaha..meh lee ke Johor, Sis masakkan untuk Min hehehe

      Delete
  20. lama jugak saya tak makan asam pedas. last masa saya pergi melaka tahun lepas. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lamanyaa, kalau nampak kat kedai makanan berlauk mesti dah terliur kan hehehe

      Delete
  21. kalau saya tak jemu, sbb memang suka. tukar je lauk apa dalam dia kan. hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah dengan Sis, takkan pernah jemu walau selalu masak pun hehehe

      Delete
  22. Akak, saya fav giler asam pedas ni dari kecik. mak saya kalau masak, mesti dengan ikan tenggiri, bunga kantan, bendi, tomato dan bahan tumis suka tumbuk dalam lesung batu. cili aje pakai cili giling adabi. Pastu ayam goreng ada bawang goreng masak sendiri. Kemudian ikan masin atau telur asin. Perghhh sedapnya akakkkkkk! Hahaha. Menduga betul blogpost masakan ni kan. Hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe Sis pula masa kecik-kecik tak berapa gemar walau Mak masak selalu, tapi sejak kawin dan masak sendiri, haaa tu yang jadi gian Ruby...kalau boleh hari-hari mau makan asam pedas hehehe...

      Delete
  23. Sedapnya asam pedas.. Dlu 5 years duk belajar kat melaka pun almost everyday gak lauk asam pedas.. Ok ja.. Sebab sedap kan

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.