SELAMA 29 TAHUN KAHWIN, AKU GAUL KUNYIT GUNA TANGAN JER

SELAMA 29 TAHUN KAHWIN, AKU GAUL KUNYIT GUNA TANGAN JER | NAMPAK pelik ke kalau gaul kunyit kat ikan guna tangan? Aitt selama harini korang gaul guna apa? Ooo guna sarung tangan ekk? Tak mengapa, ikutlah cara memasing kan. Ye laa ada yang menjaga kuku dan jari mereka, kang guna tangan kang, habis semua servis 'manicure' tu ko hehehe.. 

Sis okay jee kalau ada yang siap komen 'geli', 'habis kuning hari' atau ada yang komen kata 'i gaul guna niat je' hahahaha.. yang guna niat tu, patutlah masak tak siap-siap ko yaaa hahahaha.. kalau sebelum masak baca niat ada lerr.. masak guna niat, bila nak siap masak?.. hahahahaha

Macam-macam ar korang ekk.. Selama 29 tahun kahwin, Sis gaul kunyit memang guna tangan jer. Dulu arwah Emak dan Atuk pun guna tangan, tapi Mak Sedara Sis yaaa, dia gaul kunyit guna sudu hehehehe.. tapi kemain lama lerr dia nak mengaul nak kasi sebati semua kunyit dan ikan ke ayam tu, ermmm.. sama perangai dengan anak Sis yang sulung hohohoho.. 

Selama 29 Tahun Kahwin, Aku Gaul Kunyit Guna Tangan Jer

Selama 29 Tahun Kahwin, Aku Gaul Kunyit Guna Tangan Jer

Sebenarnya kalau kita gaul kunyit guna tangan ni, rasa satu kepuasan tau, kita boleh rata-ratakan dia di celah-celah ikan tu, lumur kasi sebati, dan tonyoh-tonyoh leee ruang mana patut, barulah sekata semua gaulan kunyit tu hehehehe.. 

Kalau guna sudu ke, macam di selet-selet aje kannn kunyit tu, silap-silap ada seketul rempah kunyil yang tak rata..kang time makan, dok rasa kunyit aje, kan kan.. tapi kalau korang biasa dan suka atau menjaga jejari tu, okay jerr.. style masak memasing kan.. 

Tapi bila ko gaul kunyit dengan tangan, haaa barulah di katakan air tangan seorang isteri, tapi kalau guna sarung, dah jadilah air tangan plastik atau air tangan sudu hahahaha.. 

Selama 29 Tahun Kahwin, Aku Gaul Kunyit Guna Tangan Jer

Alaa gurau-gurau jerr, ikutlah sukahati korang, ini style Sis.. Kadang tu bahan perapan ayam ke apa ke, semua pun gaul dengan tangan jerr.. dah terbiasa buat kerja macamtu, lebih mudah dan lebih cepat. 

Ikan-ikan ni adalah hasil memancing Sis dengan Suami Ahad lepas. Yang kecil-kecil tu untuk di buat umpan mancing, tak habis kita bawa balik, goreng garing-garing, makan pepanas, sedap weiii.. krup krap krup krap jerrr.. 

Kadang umpan udang tak habis pun, Sis goreng juga sekali.. udang umpan fresh giler, manis, walau saiznya kecik.. lepas ni ingat nak bawak dapur laa atas boat masa memancing, boleh masak-masak hehehehehe.. manyak syiokkk kannnn.. 

En Suami, bila nak mancing lagi...lalalalala..


P/S: Bebudak sekarang nak ke gaul kunyit guna tangan?.. 

21 Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging.

  1. hahahha kekadang mengada lebih orang zaman sekarang..
    lagi-lagi yg muda..
    kite pon lumur pkai tangan sis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn, ngada-ngada kannn, anak Sis pun sama hahahaha

      Delete
  2. Guna jari jemari la..lepas tu teruslah cuci. Yg jadi kuning teruk tu kalau kuku panjang, huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye Kak, yang menjaga kuku tu sebab kukunya panjang, geli pun yaa nengok hahahaha

      Delete
  3. Ammi pun guna tangan. Apa ada hal.
    Kakak ipar ammi ada sorang guna glove tapi yelah dia org pangkat besar2. Selalu meeting. Nanti apa hal pulak kuku kuningkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita 'orang lama' kan Ammi, guna tangan baru real cook hahahahaha

      Delete
  4. SA pun selamba je gaul guna tangan...eh..x kuasa la nak guna sudi..x mesra kunyit tu dengan ikan ke ayam ke...xde apa nak geli la aih...sambil gaul kau selawat la...baru sedap makanan kan...baru sesuai dipanggil air tangan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn SA, lagi cepat kerjanya, nak guna sudu, bukan sebati sangat gaulannya tu kannn...

      Delete
  5. Sis guna sudu tapi selalu guna sudu pun kat tangan tu penuh kuning gak. Haha. Takpe mana2 pun boleh janji kita masak dari hati. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha kita tak reti nak guna sudu, guna jari lebih senang dan cepat...

      Delete
  6. Ohh when reading this it reminds me about my late grandma as she did the same way as you for kunyit too :) cheers, Siennylovesdrawing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaaa, mesti your grandma juga guna tangan kan Sienny...

      Delete
  7. lol, Sis pun pakai tangan je baru best puas hati. Lantakla kuning tangan kan. Mana lah tau efek kunyt tu meresap kan sb khasiatnya. Hehe. Tak pernah ye pakai plastik bagai. Rimas. Hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kann Bella, guna tangan lee senang kerja memasak.. lagi cepat dan mesra..

      Delete
  8. samalah kita wakkk... kena ada bukti wakk.. kita boasa goreng ikan...jari tu kena kuning hehehhehehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha kadang sampai sehari gak tak hilang kuning di jari, apa ada hal kannn, nama pun surirumah memasak hahahaha

      Delete
  9. kalo kat serawak, wajib tambah asam jawa gauk sekali hihihihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa tu lerr pernah ko tunjuk kannn, kenapa ek Sunah? Lebih sedap ke?

      Delete
  10. Saya tak kisah kalau kena guna tangan pun..huhu~ Wow sis, bawak dapur atas boat..nice tuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak kisah laaa, janji ko jangan guna kaki Nonnn hahahaha

      Delete
  11. Sama la sis..belum lg gaul guna kaki setakat ini eh! Hahahha gurau je. Sama la kita mmg gaul2 guna tangan je sis

    ReplyDelete

Post a Comment

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging.

Post a Comment

Previous Post Next Post