DOA ORANG TERANIAYA TIADA HIJAB DAN MAKBUL

DOA ORANG TERANIAYA TIADA HIJAB DAN MAKBUL | Tiga perkara yang perlu kita bimbang berlaku ke atas diri apabila terkena doa orang yang kita aniaya, fitnah dan zaliminya. Ini kerana doa mereka tiada hijab dan akan terus diperkenankan oleh Allah SWT.

Meski Allah melarang kita mendoakan orang lain agar celaka atau mendapat bencana, namun khusus terhadap orang-orang yang di zalimi atau di aniaya, Allah membolehkannya. Jadi saat seseorang di zalimi dan di sakiti dan dia mendoakan orang yang menyakitinya agar ditimpa musibah, Allah akan mengabulkannya.


Allah swt telah berfirman:

” Allah tidak suka seseorang mengatakan sesuatu yang buruk kepada seseorang dengan terang-terangan melainkan orang yang dizalimi maka dia boleh menceritakan kezaliman tersebut ; dan Allah itu maha mendengar dan maha mengetahui.” ( 148 : an-Nisa)

Jadi meski ada orang yang kafir atau jahat, hendaknya kita tetap berlaku adil. Tidak berlebihan dan menzalimi mereka. Sebab doa orang yang teraniaya meski mereka itu kafir dan jahat, tetap dikabulkan oleh Allah SWT.

Dari Mu’az ra. berkata: Aku diutus oleh Rasulullah saw. lalu Beliau saw. bersabda:

"Sesungguhnya engkau akan mendatangi sesuatu kaum dari ahli kitab, maka ajaklah mereka untuk bersaksi bahwa tiada Tuhan melainkan Allah dan bahwa aku adalah utusan Allah. Jika mereka telah patuh untuk melakukan itu, maka beritahukanlah bahwa Allah telah mewajibkan atas mereka shalat lima waktu dalam setiap sehari semalam. Jika mereka telah patuh untuk melakukan itu, maka beritahukanlah kepada mereka bahwa Allah mewajibkan atas mereka zakat yang diambil dari orang-orang kaya di antara mereka, kemudian diberikan kepada yang miskin. Jika mereka telah patuh untuk melakukan itu, jauhilah harta mereka. Peliharalah diri kalian dari doa orang yang terzalimi, karena sesungguhnya tidak ada penghalang antara doa tersebut dengan Allah."

Dari Abu Hurairah ra. berkata: Rasulullah saw. bersabda:

Ada tiga doa mustajab (dikabulkan) yang tidak ada keraguan di dalamnya, yaitu: doa orang yang teraniaya, doa musafir, dan doa buruk orang tua kepada anaknya. (HR Abu Daud dan al-Tirmizi. al-Tirmizi berkata: Hadis hasan)

Dalam Surah an-Nisaa’, ayat 148 yang bermaksud:

“Allah tidak suka kepada perkataan-perkataan buruk yang dikatakan dengan berterus terang (untuk mendedahkan kejahatan orang), kecuali oleh orang yang dianiayakan. Dan (ingatlah) Allah sentiasa Mendengar, lagi Maha Mengetahui.”

Ingatlah, doa orang yang teraniaya termasuk dalam golongan doa yang pasti dikabulkan Allah. Maka, apa saja doa yang mereka panjatkan sama ada bermaksud baik atau sebaliknya akan dimakbulkan.

Waallahuaklam ..




P/S: Kita rasa teraniaya atau di aniaya? Jom berdoa!

16 comments:

  1. satu peringatan yang baik. org bukan islam juga akan dikabulkan doa jika teraniaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar @Hamka, termasuk doa orang kafir yang teraniaya...

      Delete
  2. Iyer...bila teraniaya rasa nak doakan yg buruk buruk je kat orang lain...Tapi baik doakan dia jadi baik patutnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kann @Azian, kadang sebab geram sakit hati, nak je doakan yang buruk-buruk tapi ....entahlah susah nak kata...

      Delete
  3. Moral ceritanya, jangan aniaya orang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yerr zaman sekarang ni Allag bagi 'cash' ajerr @Wak..

      Delete
  4. tu la, dari zaman sekolah dulu ustaz ustazah selalu tekankan tentang hadith nabi dan firman Allah yang ni...ia salah satu penawar juga kepada hati2 yang bersedih bila dianiaya orang lain...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yerr @Sunah, sangat menakutkan...sekali mereka berdoa, terus di makbulkan, tak sempat nak buat apa-apa kan....

      Delete
  5. Pernah di aniaya. Dan masa tu. Masih mampu bertahan. Masih lagi memaafkan. Sampai 1 tahap, Allah. Susah nak cakap Sis Lin masa tu rasa :(

    Cuma kita hidup di dunia ni, jangan lah kita zalim pada orang lain. Walaupun kita tak suka orang tu. :)

    Done follow Sis Lin ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. @Rubiah, yerr Sis faham perasaan tu, Sis sendiri sampai sekarang tidak akan memaafkan orang yang menganiaya Sis..huhuhu

      Delete
  6. alahai hidup kita ni sementara je, tak baik iniaya orang....

    salam singgah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn @Mawar...zaman sekarang ni Allah bagi 'cash' aje kannn

      Delete
  7. betul tuh, kadang kita takla doakan utk org yg aniaya itu jd perkara buruk, cuma kita doa semoga Allah beri hidayah bt dia... n berubah, walaupun hati kita sakit...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yerr @Norhidana...kalau mendoakan keburukan orang, takut terpalit pada diri sendiri pulak...

      Delete
  8. Sungguh memang terangkat doa orang yang teraniaya ni ")

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.