CARA MENCUCI TELEKUNG SUPAYA TELEKUNG TETAP CANTIK

CARA MENCUCI TELEKUNG SUPAYA TELEKUNG TETAP CANTIK | Nak tanya juga, korang ada berapa pasang telekung? Ermmm Takpe Sis faham, samalah kita. Itulah kan kita, baju, tudung, boleh beli memahal harganya, tapi telekung? Kenapa baru ada 2 atau 3 pasang aje? Kenapa tidak 10?

Sejujurnya Sis juga baru ada 7 pasang telekung, ada 2 pasang tu belum guna lagi, Suami baru belikan masa di Paka, dan satu lagi Suami belikan masa raya puasa baru ni di Kota Tinggi. Bukan taknak pakai, tapi simpan dulu, sebab telekung yang biasa guna ni pun, baru juga lagi. Biarlah di pakai basahan lama sikit, nanti dah tak berapa sedap pakai, kita gantikan dengan yang baru.

Untuk telekung travel pun Sis asingkan, tak sama dengan telekung basahan rumah. Memang sentiasa dalam bag, supaya senang, bila nak gerak je jalan jauh, Sis hanya angkut bag telekung tu je, tak payah nak haru biru terlupa bawa telekung bagai.

Setakat ni kalau pakai telekung, telekung cotton yang Sis suka pakai. Dan banyaknya yang Sis beli adalah Telekung Siti Khadijah. Sis tak berapa suka pakai jenis kain lembik jersi tu, entah laaa memang tak suka. Semua telekung kat rumah ni jenis cotton. Ada 2 tu jenis kain jersi tapi Sis tak guna pun, kalau ada tetamu, tak cukup telekung ke baru Sis keluarkan.

Dan lagi satu, macam mana korang cuci telekung? Masuk mesin basuh ke? Ke cuci tangan?

Sebenarnya, kalau ikutkan nak menjaga telekung supaya kain dan sulam telekung tu cantik, kita kena cuci pakai tangan aje, tak perlu guna mesin basuh. Tapi orang sekarangkan, hehehehe benda ada mudahkan, buat apa nak buat yang susah hahahaha..

Cop! Sis cuci telekung guna tangan yer, dan kemudian Sis dryer aje sampai kering.

Meh Sis bagi cara cuci telekung guna tangan.


[Baca juga] : https://www.sislin76.com/2019/02/travel-sajada-dari-kaki-travel.html

1. Rendam telekung dengan air 

Yerr telekung korang tu seminggu sekali tu ganti dan cucilah, supaya tidak terlalu kotor, jadinya, korang cuma rendam aje telekung tu guna air sepenuh baldi hingga telekung tenggelam.

2. Rendam dengan sabun pencuci

Kemudian korang masukkan sabun pencuci. Sis suka pakai sabun mandi aje. Sabun mandi (apa-apa jenis brand je) tu korang parut-parut, kemudian korang kocok-kocok dalam air sampai berbuih. Dan biarkan dalam setengah hari, atau semalam. Nanti lepas dah berus dan bilas, baru last sekali korang rendamkan dan cuci dengan pewangi baju tu sekejap, kemudian bilas lagi.
Contoh pewangi baju: downy atau softlan, hurmm mesti wangi ko telekung korang.

3. Basuh dengan tangan tanpa berus

Guna tangan aje, kalau nak berus, guna berus yang lembut, biasa Sis berus di bahagian bawah dagu tu je, dengan sekeliling muka telekung tu, bahagian lain rasanya tidaklah begitu kotor, gosok ganyang dengan tangan je.

4. Jika ada kotoran yg susah hilang gunakan peluntur

Yang ni hati-hati, kalau jenis telekung korang ada sulam bewarna, hati-hati guna peluntur, takut nanti habis luntur warna benang sulam tu kang hehehe. Sebab Sis ko dah pernah kena hahahaha.

5. Basuh dan jemur, tidak digalakkan jemur terus dibawah matahari yg panas agar warna sulam telekung tetap cantik.

Kalau ada ampaian bawah bumbung, haa korang lepas dah cuci dan bilas telekung tadi, korang jemurlah. Bagusnya jangan guna pengering/dryer. Tapi Sis ko jenis benda dah ada, Sis ko dryer aje sampai kering hehehe. Cepat dan terus siap dan lipat hehehehe.
Lagi satu jemur bawah bumbung ni nak elakkan dari kang burung ke binatang apa ke berak kat telekung tu..hehehehe

6. Jangan sesekali membasuh telekung dengan mesin basuh 

Yang ni jangan! Tapi kalau nak guna pun boleh, tapi janganlah terlalu lama. Habis kain tu nanti jadi mudah cepat reput. Setting ikut jenis kain yang sesuai. Ye kain putih kalau cotton, kalau tak jaga cepatlah dia reput. Lagi satu takut habis jahanam bebenang sulam dia semua tanggal dan berpintal dalam mesin basuh adeiii...

7. Jangan rendam dengan baju lain

Kalau cuci telekung, cuci telekung aje. Bagi Sis biarlah cuci berasingan supaya tidak melekat dengan kotoran yang lain kepada telekung kita. Fahamkan maksud Sis?

Korang pulak macam mana? Cuti tangan ke mesin?

Itu cara Sis laa. Satu je Sis fikir, dah beli telekung memahal, kita guna pun hari-hari setiap waktu siang dan malam, takkanlah nak guna dan cuci macam somborono je kan, so jagalah kualiti dia supaya lebih tahan lama sikit. Macam juga korang jaga bag kulit dan tudung juga baju memahal korang.
Betul tak? Hehehehe..



P/S: Satu perangai Sis, paling tak reti pakai telekung warna lain selain dari warna putih.

8 comments:

  1. Memang janggal kalau guna telekung selain putih terutama kain jersi yang melekat di tubuh. Satu lagi kita tak suka kain telekung yg nipis dan ringan tu, yang siap beg bunjutnya comel jer, dah macam kertas ku tengok. Kebanyakan telekung akk dibeli dari Indonesia dan ada juga pemberian syarikat dari jenama Tea. Teringat dulu mak akk jahit telekung sendiri sebab telekung di pasaran biasanya kecik dan pendek kainnya, tak macam sekarang ada saiz.

    Bab basuh akk memang masuk dalam mesin aje secara berasingan. Dah lama tak cuci tangan, baju mahal pun ku masuk sarung lepas tu campak dalam mesin, insyaAllah selamatttt, hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau anak kita ye, cuci dalam mesin masuk dalam bag cuci coli tu haaa Kak @Seri, kalau kita memang dari dulu cuci tangan. Dryer je guna mesin hehehehe...

      Samalah kita, tak suka yang jenis jersi dan pakai selain dari warna putih, rasa kekok sangat pakai color lain, kalau hitam masih boleh lagilah terima, color lain tu tak boleh huhuhu

      Delete
  2. kita cuci pakai mesin je sis...hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehehe pun boleh, cuma Sis ko ni rajin sangat @Rohaida, cuci dengan tangan hehehe

      Delete
  3. pakai mesin je...hihi..tapi tak campur dengan baju lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pun boleh @Azian, ramai aje cuci mesin, Sis ko je yang ngajin sangat cuci tangan hahahahah

      Delete
  4. biasa jika guna mesin basuh telekung
    kak nora guna guna laundry bag. selamat
    dan x rosak. cuma.pastikan letak quick wash

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo Saya jarang guna mesin basuh, memang dari dulu guna tangan aje cuci @Nurmisnan ..

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.