BETUL KE? CEMBURU TANDA SAYANG ATAU CINTA?

BETUL KE? CEMBURU TANDA SAYANG ATAU CINTA? | Dalam sesebuah perhubungan, tidak salah jika ada perasaan marah atau cemburu kerana ia sudah adat cuma jangan berlebihan. Emosi marah tidak harus menguasai diri kerana ia hanya akan mendatangkan keretakan dalam hubungan. 

Mengikut kajian pakar, hampir 80 peratus keretakan dalam perhubungan berpunca apabila perasaan marah dijadikan perasaan utama. Ini berlaku apabila setiap kali wujud krisis dalam hubungan, setiap pasangan akan mula berfikir untuk memutuskan hubungan dan mencari pengganti yang mungkin lebih memahami perasaan diri yang sebenarnya.

Kadangkala masalah kecil diperbesarkan sedangkan masalah itu boleh diselesaikan dengan berbincang antara satu sama lain. Tetapi apabila perasaan marah sudah menguasai diri dan hubungan berakhir, lazimnya ia berlaku dengan alasan tiada jodoh dan sefahaman. Memang benar jodoh itu di tangan Tuhan tetapi kita berhak berusaha agar jodoh kekal bersama orang tersayang.

Tetapi jangan hanya sebelah pihak saja berusaha. Usaha mesti dilakukan kedua-dua pihak untuk mendapatkan hasil lebih memuaskan.

Satu lagi perasaan yang perlu diatasi adalah cemburu. Tidak salah untuk rasa cemburu tetapi biarlah berpada-pada. Memang benar cemburu tandanya sayang tetapi jangan melampaui batas. 

Tidakkah rasa sia-sia hubungan yang dijalin sekian lama terputus begitu saja hanya disebabkan cemburu pada pasangan?

Ramai yang memperkatakan soal cemburu malah pelbagai cara untuk mengekang perasaan cemburu daripada terus menyelubungi hidup. Terdapat dua langkah yang boleh diambil untuk mengelakkan perasaan cemburu mengawal hidup kita iaitu jujur dan setia.

Memang ada perkara yang tidak memungkinkan kita berterus terang tapi bagi mengelakkan pasangan memikirkan perkara yang bukan-bukan, lebih baik jujur dan berterus terang dengan pasangan bagi mengelakkan perselisihan faham berterusan.

Jika jujur pada pasangan, sudah pasti dia akan menaruh kepercayaan dan mengekalkan perhubungan itu hingga ke akhir hayat. Kesetiaan juga memainkan peranan penting kerana jika kita sayangkan pasangan, sudah pasti kita juga akan setia padanya.

Jika sayangkan seseorang, sudah pasti kita tahu siapa yang ada di hati. Jadi, apabila sentiasa mengingati pasangan, amat mudah untuk kita mengelakkan diri daripada berlaku curang pada pasangan.

Cinta terasa indah apabila ke mana saja kita pergi, si dia sedia menemani tetapi terasa pahit apabila kita ternampak pasangan berjalan berdua-duaan bersama insan lain. Apapun, jangan biarkan marah dan cemburu terlalu menguasai diri. 

Berikut sedikit panduan untuk membantu kita menjauhi rasa marah dan cemburu, sekali gus mengekalkan keindahan hubungan bersama si dia:

* Jangan sesekali memungkiri janji.
* Sentiasa jujur kepada si dia kerana wanita atau lelaki memang benci apabila ditipu.
* Beritahu si dia mengenai sesuatu perkara dengan tepat.
* Jika si dia dalam keadaan bermasalah, sentiasa menggembirakannya.
* Andai anda jujur, si dia akan setia kepada anda.
* Jangan terlalu mengongkong dirinya kerana dia juga inginkan kebebasan.

Sumber : Tips Memikat 


Sis ko seorang yang cemburu atau tidak? Yerr sangat cemburu. Sis jenis kalau cemburu akan jadi dendam dan selagi tak dapat 'kejujuran' itu, selagi tu sampai ke lobang cacing akan ku cari ... bukan cembura buta lagi, tapi cemburu jenis celik. Kalau buta dia duk diam je, kalau celik, haaa tu lerr, sampai lobang cacing ku cari ! Jaga-jaga 'Hantu Gile' ๐Ÿ’ฃ
Hahahahahahahahaha *Gelak Jin ! ...





P/S: Cemburu tanda sayang tu tak boleh pakai dah. Sekarang cemburu tanda 'tembelang dah pecah' hahahahahaha *gelak jin lagi..


10 comments:

  1. Kita perempuan sis. Mesti ada perasaan cemburu tk byk sedikit. Sekali sekala kenalah tanya untuk memperingatkan si diaa. ๐Ÿ˜‚

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iyerr begitulah perempuan, mesti ada sifat cemburu @Farah.. kalau yang takde cemburu tu, tu hatinya batu hehehehe

      Delete
  2. Cemburu boleh membawa kebaikan tapi jangan cemburu buta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Mr @Hanafi...sekarang ramai cemburu celik, yang buta dah kurang dah hehehehe

      Delete
  3. sesuatu sangat P/S tu terutamanya hantu gile..hahahahhaha

    saya pun seorang yang mudah cemburu...kalo tak cemburu, bukan sayang namanya tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kakakakah @Sunah, tu le post sebelum-sebelum ni tak hadam baca, kan dah tak faham hahahahaha
      Yaaaa sayang rupanya yer hehehehe

      Delete
  4. Cemburu ni kiranya utk couple jer ke bleh pakai? Hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan couple je Kak @Seri, selagi namanya manusia, cemburu tu datang dari semua segi sudut...

      Delete
  5. cemburu perlu berpada2.. saling memahami kunci kebahagiaan rumah tangga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yerr @Ejulz..cemburu bertempat katanya eh hehehehe

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.