SAMBAL TUMIS UDANG PETAI YANG PEDAS TAPI SEDAP

SAMBAL TUMIS UDANG PETAI YANG PEDAS TAPI SEDAP | Eh eh bila buat tajuk tu baru perasan, ayat PEDAS dan SEDAP tu sama kan hurufnya, cuma ejaannya ajer di terbalikkan, perasan tak? hehehe ...yerr memang pedas tapi sedap! Sedap nakmateyyy kata bahasa wechat hahahaha...

Ini adalah lauk menu semalam, kan ada sebut dalam enteri sebelumnya, di sebabkan nampak PETAI sampai lupa nak beli daun kesum, haaa ini lerr dia petainya hahahaha...di pukau dek wajah hijaunya, sampai Sis ko tak boleh tahan, maka terjadilah sambal tumis udang petai yang pedas tapi sedap, sekali makan bertambah pinggan, eh nasi...hahahaha..

Meh nengok gambarnya pulak, harap maaf, jangan terliur okay..


Ooo kenapa ada 2 mangkuk sambal tu dalam gambar? 
Sebab semangkuk belakang tu untuk si anak Sis yang sulung, Kakak tak makan petai, makanya kenalah asingkan untuknya dulu, kalau anak Sis lagi sorang, Yana, yerr dia hantu petai, tu pun baru je belajar makan, sekali dah cuba, terus tersampuk hahahaha hebat betul penangan petai ek..

Sambal tumis udang Sis ni biasa-biasa aje, resepi macam biasa orang lain buat juga, hanya lada kering dan bawang putih juga belacan, Sis blender. Bawang besar tak payah blender, Sis hiris dan tumis dulu sampai wangi sebelum menumis lada yang dah di blender. 

Bila bawang besar dah wangi, masuk lada yang dah di blender tu, tumislah sampai naik minyak, afdolnya tumis sampai garing 5x..hehehehe...tu petua nak bagi sedap sambal tumis. 


Bila dah garing betul ladanya baru masuk udang, gaullah sampai udang masak. Bila udang dah sebati dalam sambal dan masak, Sis tutup api dan baru masukkan petai, sebab taknak petai tu kecut sangat bila masak, nanti tak 'kick' rasanya..hehehe..

Tu jer menu semalam yang Sis masak, oh ada juga sayur kobis masak bening, dan juga goreng ikan pekasam yang Sis beli masa ke Melaka sikit masa haritu. Jadilah..habis licin juga menu semalam hehehehe..sampai anak korek-korek sambalnya makan, walaupun kepedasan memasing...alhamdulilah ..

Ni kalau ada Suami ni, memang dia ajelah sorang yang membedalnya ikan pekasam tu, sebab tu semalam masak, terus teringat kat dia..ermmmm...

Harini nak masak Laksa Johor..hehehehe ngajinn tak Sis 😆
Korang tunggu kemunculan laksa Johor ku hahahahaha...






P/S: Bab amik gambar makan kat rumah memang Sis ko fail ! Malas nak berhias bagai props, masak, siap, letak, terus snap! Hahahahaha...harap maaflah kalau gambar menu rumah tak lawo yer...


SAMBAL TUMIS UDANG PETAI YANG PEDAS TAPI SEDAP SAMBAL TUMIS UDANG PETAI YANG PEDAS TAPI SEDAP Reviewed by Sis Lin on Tuesday, April 09, 2019 Rating: 5

8 comments:

  1. Iman pun sama macam kakak, tak makan petai. Tapi tak kuasanya bonda nak asingkan. Makan ajelah lauk yg sama cuma tak ambik petai.. heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha kita kena asingkan Kak @Seri, kalau tidak, memang tak di sentuh laaa sambal tu sebab ada rasa petai...hehehehe

      Delete
  2. krana nak buat sambal ni..lupa trus nak bli daun kesom..hihi..tpi sambal udang mmg sdap..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha iyerrr, kerana petai, terus lupa pada daun kesumnya Cik @Nor hahahaha

      Delete
  3. Replies
    1. Hehehehe apalagi, kena cari petai le gamaknyaaa @JMblog hehehe

      Delete
  4. teringin nak jadi macam yana, belajar makan petai dan terus jadi hantu...tapi takleh, tetap tak lalu..macam mana ek nak buang rasa tak selesa dengan bau petai ni.hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahaa makan jangan hidu petai, telan aje, tapi nanti kencing bau gak petainya @Sunah erkkk hahahahaha

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.
The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.