Header Ads


WORDLESS WEDNESDAY - PAYUNG EMAS


WORDLESS WEDNESDAY - PAYUNG EMAS | Sejak dua tiga hari ini hebat sana sini memperkatakan pujian dan cacian viral mengenai Isteri menemani dan menguruskan Suaminya pergi menikah satu lagi dan menerima si madu dengan rela hati. Rata-rata ada yang puji, ada yang bangga dan tak juga ada yang simpati. Hinggakan ada yang mengatakan si wanita ini akan mendapat 'Payung Emas' kelak.

Soalan: Apakah sahih berkenaan payung emas?

Jawapan : Berkenaan dengan payung emas, tidak terdapat di dalam al-Qur’an ataupun al-Hadith tentang payung emas. Ini bermakna, payung emas adalah satu rekaan semata-mata dan ia hanyalah satu perspektif yang tidak benar. Di dalam al-Qur’an memang terdapat ayat-ayat yang menyentuh tentang alam perkahwinan atau hubungan sesama suami dan isteri tetapi payung emas tidak disebut sama sekali. Begitu juga dalam al-Hadith, ada disebut tentang kelebihan seorang isteri yang mentaati suaminya dan sabar dalam menghadapi alam rumah tangga. Contoh ayat al-Qur’an yang bercerita tentang hubungan sesama suami dan isteri adalah :

Firman Allah SWT:
فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ

Maksudnya: “Wanita (isteri) solehah adalah yang taat lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada kerana Allah telah memelihara mereka”. [An-Nisa:34]

Di dalam sebuah hadith, daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda :
إِذَا صَلَّتِ الْمَرْأَةُ خُمُسَهَا، وَصَامَتْ شَهْرَهَا، وَحَصَّنَتْ فَرْجَهَا، وَأَطَاعَتْ بَعْلَهَا، دَخَلَتْ مِنْ أَيِّ أَبْوَابِ الجَنَّةِ شِئْتِ

Maksudnya: “Jika seorang wanita menunaikan solat 5 waktu, puasa pada bulannya (Ramadhan), mengawal kemaluannya dan ta'at kepada suaminya, Masuklah dia ke dalam Syurga dari mana-mana pintu yang anda kehendaki”. [Riwayat Ibn Hibban, 9/471].

Pic by Google .

Payung Emas


P/S: Cuba kita letak diri kita di tempat Isteri yang pertama. Sekian ..

13 comments:

  1. Ye yang pertama
    Tiada dua, tiga atau empatnya.

    ReplyDelete
  2. Pandai org zaman dulu bagi nama istilah payung emas ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kann, nak menyedapkan hati laa kononnya... ermmmm

      Delete
  3. herm,memandai je wujudkan payung emas,,nak sedapkan hati para wanita ke..uhuks
    thanks for the info

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tau takpe, Sis memang tau tak sahih, cuma belum ada kesempatan nak update, ini kali update juga!

      Delete
  4. pernah terbaca kat buku hadis palsu, mana ada pasal payung emas... pepandai je depa ni, payung emas lah sangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Dana, memang takde pun dalam hadith...kita ni aje nak sedapkan hati orang berpoligami...ermmmm

      Delete
  5. Replies
    1. Jika benar sekalipun, siapa aja yang nak kan PC...

      Delete
  6. i pun ternampak tiba2 tentang hal tu, tringin nak tnya, lelaki tak nak ke payung mas? lol

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha kan kan, cuba dia letak kita ni di tempat dia...mau berparang agaknya kannn...

      Delete
  7. Niat nak tumpang kasih je..x lebih..hohoooi

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.