SUAMI KIRIM SOTONG, AKU MASAK SAMBAL SOTONG BAKAR


SUAMI KIRIM SOTONG, AKU MASAK SAMBAL SOTONG BAKAR | MEMANG besar giler sotongnya. Masa Suami tunjuk gambar di wahtsapp dia mencandat sotong, eee geramnya nengok sotong-sotong tu, kalau dapat goreng atau bakar memang manis tu, sebab sotong baru naik darat kan. 

So nak jadikan cerita, orang kata kalau dah rezeki tak kemana kann, kawan Suami ada nak balik Johor, so Suami kirimkan 9 ekor sotong saiz besar giler untuk Sis dan anak-anak. Alhamdulilah dapat juga merasa sotongnya. Betul sehari malam tu Suami mencandat, esoknya dapat sotongnya, mau tak freshkan.. 

Sampaikan Yana pun takut nengok sotongnya, suruh cuci masuk dalam freezer pun dia tak nak. Ada yang perut sotongnya muncit-muncit, mesti ada telur tu.. Ishhhh gerammm, masa cuci tu tak sabar nak masak sotongnya.. 

Sambal Sotong Bakar Sedap

Sambal Sotong Bakar Sedap

Fikir punya fikir, akhirnya sepakat dengan Yana, kami masak Sambal Sotong Bakar je. Tapi bukanlah bakar panggang atas grill, Sis lumur sambal atas sotong tu then masuk dan susun dalam periuk batu Sis, then tutup biar sotongnya masak sampai kecut. 

Orang kata nak kasi sotong tak liat, jangan masak terlalu lama, yee betul.. sebab tu Sis masak Sis tutup periuknya, supaya wap panas dia tu membuatkan atas sotong tu kecut dan masak. Adalah dalam 20 minit aje kot Sis biarkan sotong tu masak bertutup, sesekali buka tengok. 

Masa nak tutup api tu takut gak, dah masak ke belum, liat ke tidak ek.. tapi alhamdulilah, elok kejadiannya dan masak lembut aje sotongnya.. 

Sambal Sotong Bakar Sedap

Taraaaa... dah siap Sambal Sotong Bakar Sis.. memang tidak nampak macam bakar 'rentung' tapi bakar macam ni lerr sedap, ada kuah sikit, so boleh ceduk kuahnya makan dengan nasi. Power gilerrr oiiii.. sedap, puashati.. lepas ni kalau ada rezeki lagi Suami kirim sotong, aku masak sambal sotong bakar je macam ni.. 

Sotongnya pun lembut, dari kepala membawa ke isinya, kunyah aje terasa kemanisan sotongnya.. dapnyaaa lahaiiii... puas makan semalam sorang sekor.. Siap Yana hantar kat Ayahnya dan kata, 'Nanti candat lagi bawak balik' hahahahaha... 

Ayahnya suka laaa kalau kat sana, dapat turun laut ikut nelayan, hurmmmm duduk sana pun takpe katanya, kemainnnn.. pakkal tengah PKP, kalau takk, memang Sis pun dah ikut ke sana, boleh makan Nasi Goreng Sotong tepi sungai...arghhhh rindunya... 

Ada lagi 6 ekor tu sotongnya, ingat nanti nak masak kari sotong dan juga sambal petai sotong.. ikutkan harini nak masak sotongnya, tapi ada pulak permintaan menu dari anak-anak, minta masak Daging Kicap Pedas... okaylah esok-esok masak sotongnya.. 

Syukur alhamdulilah atas nikmat yang telah Allah berikan.. 


P/S: Harini 23/8, genaplah setahun arwah Emak meninggal.. Al-Fatehah buat Rosnah Wong Bt Abdullah.. 

14 comments:

  1. menggoda btl sotong bakar sis..:)

    ReplyDelete
  2. udahla besar, puas makan seekor tu kak oi....

    ReplyDelete
  3. Ya allah Sis...menduga betul tengok sotong tu ha...sedapnyaaa....tadi pi pasar..tengok sotong ni RM50 sekilo...x dapek la nak beli de...

    ReplyDelete
  4. Ya Allah sedap tu. Aduh. ngences ni.
    Setahun dah ya Sis pemergian arwah mak Sis. Al Fatihah.

    ReplyDelete
  5. puas hati kalau dapat sotong besar gini,bakar ek.Kalau kecik-kecik tu dibakar kecut dah tinggal kecik je.Puas hati ni ratah sis

    ReplyDelete
  6. Hahahaha ako bygkan sotong moncit tu oii.. Klu ako pun geli nk pegang hehehe

    ReplyDelete
  7. memang besar sungguh la sotong tu..hehehhe

    ReplyDelete
  8. sedapnya sotong fresh..
    sy kalo msk sotong mmg fail.. liat kdg2.. rupanya kena tutup ye..
    lps ni blh try camtu plak.. haha

    ReplyDelete
  9. Memang sedap sotong fresh tu, lagi kalau masak macam ni, sedap....

    Al-Fatihah kuhadiahkan buat bonda Lin.

    ReplyDelete
  10. mahu buat juga la gini, sedap sampai daku pun terliur ni.

    ReplyDelete
  11. fuyooo besau gilerrrr sotong tu! nampak sedap jugak haaa

    ReplyDelete
  12. Amazing wooooo.. nak cari jugaklah sotong gini.. hihi.. sedappppp nampakkkk..tapi piyuk batu xda...

    psstt.Al Fatihah buat arwah emak sis

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.