"ISTERI SAYA TIDAK BEKERJA" .

"ISTERI SAYA TIDAK BEKERJA" | Ya Sis juga tidak bekerja, dah 25 tahun menjadi surirumah sepenuh masa. Makan pakai, duit belanja, semua Suami yang tanggung. Tapi pernah ke seorang Suami balik kerja lalu bertanya 'Isteriku, penat ke harini?' .. Amat jarang sekali kan. Sebab Suami-suami ni tau 'Isterinya TIDAK BEKERJA' dan hanya duduk di rumah goyang kaki, makan dan tidur. 

Tidak semua Suami, tapi kebanyakkannya begitulah. ..


Berikut adalah Soalan dan Jawapan antara Suami (S) dan Pakar Psikologi (P):

P: Apa yang anda lakukan untuk hidup Encik?
S: Saya bekerja sebagai Akauntan di Bank.

P: Isteri Anda?
S: Beliau tidak berkerja. Beliau adalah Suri rumah sahaja.

P: Siapa yang membuat sarapan pagi untuk keluarga anda pada waktu pagi?
S: Isteri saya, kerana dia tidak bekerja.

P: Pada apa masa isteri anda bangun untuk membuat sarapan?
S: Dia bangun pada kira-kira 05:00 pertama kerana dia membersihkan rumah sebelum membuat sarapan.

P: Bagaimana anak-anak anda pergi ke sekolah?
S: Isteri saya membawa mereka ke sekolah, kerana dia tidak bekerja.

P: Selepas mengantarl anak-anak ke sekolah, apakah dia lakukan?
S: Dia pergi ke pasar, kemudian pulang untuk memasak dan pencucian pakaian. Anda tahukan dia tidak berkerja.

P: Pada waktu malam, selepas anda pulang dari pejabat, apa yang anda lakukan?
S: Berehat, kerana saya kepenatan kerja seharian.

P: Apakah isteri anda lakukan itu?
S: Dia menyediakan makanan, melayan anak-anak kami, menyediakan makanan untuk saya dan membersihkan pinggan mangkuk, membersihkan rumah kemudian menidurkan anak-anak.


Dari cerita di atas, yang manakah anda berfikir lebih berkerja??

Setiap hari isteri anda bermula dari awal pagi hingga lewat malam. Yang dipanggil 'TIDAK BEKERJA'?!

Hargailah isteri anda. Kerana pengorbanan mereka adalah tidak terkira nilainya. Ini harus menjadi peringatan dan renungan untuk semua bagi memahami dan menghargai setiap peranan orang lain. Memahami dan Menghargai antara satu sama lain akan membuat setiap orang berasa gembira.

Sabda Nabi Muhammad SAW:

"Tanggungjawab suami terhadap isterinya adalah apabila kamu makan, hendaklah kamu beri makanan untuk isterimu. Apabila kamu memakai pakaian, kamu berikan pakaian untuk isterimu. Jangan kamu pukul isterimu pada bahagian muka. Jangan kamu keluarkan perkataan yang jahat di hadapannya iaitu perkataan yang menyakiti hati dan dibenci. Jangan kamu tinggalkan isterimu seorang diri kecuali dalam rumah." (Hadis riwayat Abu Daud)

Satu contoh petunjuk Rasul yang menggambarkan baginda beradab sopan bersama isteri baginda ialah hadis yang diriwayat oleh Ibn Abi Dunya, Saidatina Aisyah memberitahu bahawa:

"Segala urusan dan perlakuan Baginda amat menakjubkan, sehingga ketika baginda bersama isterinya pada suatu malam dan telah bersentuhan kulit, baginda meminta izin dari isterinya Aisyah untuk beribadat menemui Tuhannya."

Demikianlah adab Rasul bersama isteri baginda, meminta izin untuk meninggalkannya meskipun untuk bertemu Tuhan.





P/S: Alhamdulilah, dah 25tahun berkahwin, Sis jalani tanggungjawab susah dan senang dengan penuh IKHLAS, syukur Allah kini permudahkan urusanku dan memudahkan kesenangan Sis sekarang. Banyak masa berME TIME juga masa bersama Suami. :) 


"ISTERI SAYA TIDAK BEKERJA" . "ISTERI SAYA TIDAK BEKERJA" . Reviewed by Sis Lin on Saturday, February 16, 2019 Rating: 5

12 comments:

  1. walaupun sekadar suri rumah tapi hakikatnya kerja dia lebih banyak dari yang bekerja luar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul @Eeca, hakikatnya kerja rumah tak pernahnya habis ...

      Delete
  2. betul sangat.. sebenarnya "mahal" betul menjadi seorang isteri.. byk yg perlu dilakukan dengan ikhlas kerana Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn @Farahain, nanti awak nak kerja atau jadi surirumah? Hahahaha

      Delete
  3. Suka post ni. Orang selalu anggap suri rumah ni tak kerja. Padahal macam2 kerja buat kat rumah. Tapi pahala besar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn @Farah, kerja rumahlah kerja yang tak habis-habis...tutup mata baru kerja stop..

      Delete
  4. Mudah2an seorang Sunah pun diberi peluang untuk menjadi seorang isteri yang ikhlas berbakti buat suami dan keluarga satu hari nanti..ameen

    ReplyDelete
  5. Betul...banyakkk jasa isteri...dan ibu....woww..me Time banhak gak ea.ahahahahaha.... Niceee.... Susah2 dlu..senang2 kemudiann gituuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn @Nona, kerja tak pernah habis Nonn...tidur baru keje stop hehehehe
      Yaaa dah tua ni habiskan masa bersama Suamilah ...hehehe

      Delete
  6. suzie as a full time house wife kje mmg xde sudahnya..ari nie siap kan esk pasti ada lagi..untung klo de suami yg tolong basuh n lipat baju..tu la kje yg pling malas nk buat..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn @Suziana, harap adalah insan yang memahami, kerja surirumah ni bukannya goyang kaki...

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.
The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.