SAMBAL SOTONG KERING PETAI MENU ISTIMEWA BUAT SUAMI AKU


SAMBAL SOTONG KERING PETAI MENU ISTIMEWA BUAT SUAMI AKU | TAJUK kena tulis 'Suami aku' kalau tak kang, ada plak yang 'pembaris' kata Sis ko ni masak untuk Suami orang hahahaha.. Sebelum ni dah pernah dah up posting resepi sambal sotong cumi-cumi ni di blog Sis. Menu ni memang menjadi menu kegemaran Suami Sis. Bila jumpa sotong kering, mesti dia beli, then Sis akan masak sambal aje. 

Cuma istimewanya kali ni, Sis campur dengan petai. Kebetulan ada Petai Jeruk tu, so Sis campak je laa ke dalam sambal sotong kering tu, perghhhh rasa dan bau dia, padu gilerrrr... hahahaha..

Sambal Sotong Kering Menu Istimewa Buat Suami Aku

Sebenarnya ada kisah di sebalik sambal sotong kering ni hehehehe..

Kisahnya gini, masa hari yang Sis masak tu, pagi sebelum Suami pergi kerja, Sis dah tanya nak makan apa, Suami kata 'tak kisah tapi kalau rajin masaklah sambal sotong kering tu, nanti lama-lama tak elok', katanya.. Terus Sis terbeliak mata, sebab, Suami macam tau-tau pulak Sis plan memang nak masak sambal sotong kering tu..

Then bila dah petang, Suami call tanya, 'masak apa' katanya, Sis kata, 'nak stim ikan aje, lagipun banyak kerja nak buat masa tu', Sis kata macamtu. 'Iyelah' kata Suami.. 

Malam tu, bila Suami balik Sis ajak makan, katanya kejap.. lepas mandi Suami nengok tv dan sambil berbual dengan anak-anaknya. Sis ke dapur panaskan lauk, tiba-tiba bau sambal sotong kering dan bau petainya tu boleh kuat plak baunya, apalagi.... Suami terus tanya, 'masak sambal sotong ke?', Hahahaha... 

Bila anak kata, 'iyerrrr'... terus Suami ke dapur nak makan hahaha.. alahaiiiiii.. 

Sambal Sotong Kering Menu Istimewa Buat Suami Aku

Memang saje Sis diamkan, memang dah niat nak masak sambal sotong kering petai menu istimewa buat Suami Sis, tu sebab Sis taknak bagitau Suami. Nasib baiklah tak merajuk hahahaha.. bila dah dapat makan, muka manyak sunyummmm.. kemain suka menambah nasi dan meratah. 

Lagi ada petai dalam sambal tu, piorrr gilerr rasa sambal.. ladanya pedas bak hang... ishhhhh.. 

Oh, yaa sotongnya Sis tak rendam dengan abu, Sis rendam dengan air panas aje dalam dua tiga jam macamtu, lembut sotongnyaa.. bila masak, gigit terleraii isinya, sedapp oiii.. nak sedap, lada tu masa blender kisar sekali dengan ikan bilis, memang sodap... belacan jangan lupa, dan gula juga tapi janganlah ko talaaa sampai 1 sudu yaaa...nayaa kemanisan sambal ko hahaha..

Alhamdulilah atas rezeki dan kebahagiaan yang Engkau berikan.. 


P/S: Nak kena beli lagi petai ni.. laku keras.. 

21 comments:

  1. amboiiii ngengada plak abg sabar nak majuk2 hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha tu laa, nasib baik tak majuk, susah aku nak tido nanti hahaha

      Delete
  2. rindunya nak makan sotong kering..baru bunyi ke anak2 masa dulu nenek suka buat sotong kering buat masak kicap masa sahur..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn samalah arwah Mak, kadang suka goreng garing then tumis dengan lada kering, sedapnyaaaa

      Delete
  3. hahahah bagusss...surprise yang menjadi..

    ReplyDelete
  4. Makan dengan ubi ke keladi rebus sedap ni Sis sambal sotong. Aduh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaaa PC, ni esoknya makan dengan lempeng hehehe

      Delete
  5. muka manyak sunyummm perut suda kenyang hahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Begitulah, kalau dah kenyang, menyandarrrr hahahaha

      Delete
  6. nampak gak petai setiap hari bila balik kerja..tapi ku tahan dari beli. Rasa mcm sekarang ni kerap sakit pinggang kalau makan petai. angin ke apa ntah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo ye ke Ammi? Mybe cuci buah pinggang tu kot.. kalau gitu janganlah makan, nanti mudarat..

      Delete
  7. Replies
    1. Heheheh alhamdulilah Allah bagi sedap tu Hernee...

      Delete
  8. nampak pun dah sedap.. sblm ni tak tahu sotong kering nak buat apa..

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.