Header Ads


MASAK ASAM PEDAS AYAM UNTUK ANAK-ANAK


MASAK ASAM PEDAS AYAM UNTUK ANAK-ANAK | Rasanya memang lama giler tak masak asam pedas ayam ni. Salah satu sebabnya siapa aja nak makannya. Kalau Suami Sis agak kurang suka akan asam pedas ayam, so memang Sis tak akan masak kalau anak-anak takde di rumah. 

Dan kebetulan, di sebabkan anak yang sulung Kakak tu pulang ke Johor gara-gara PKPB di Selangor, so sebelum dia gerak ke Johor, dia dah pesan suruh masak asam pedas ayam. Makanya bertungkus lumus laa Emaknya di dapur masak asam pedas ayam untuk anak-anak. 

Alhamdulilah, bahan pun cukup so kerja pun jadi mudah. Cuma kentang aja yang takde, ermmm...

Sis cukup menyampah kalau nak masak bahan tak cukup, tapi akan masak juga, tapi geramm tak sudah kalau nanti hasilnya kurang memuaskan dan sendiri tak puashati. Kalau boleh nak masak semua bahan ada. Tapi sebab sendiri pun malas nak keluar ke kedai, makanya kalau nak masak, apa ada bahan ko masaklah hahahaha. Janji masak. 

Ehhh berapa banyak tapi daaa... 


Masak Asam Pedas Ayam Untuk Anak-Anak

Masak Asam Pedas Ayam Untuk Anak-Anak

Mesti korang tengok korang akan kata, 'Banyaknya masak'... hehehehe

Jangan tak tau, rumah Sis kalau menu asam pedas ayam ni tak boleh masak sikit-sikit yaaa, memang akan jadi gado kang tak cukup. Kalau boleh masak terus sekor ayam. Tapi kang terlalu banyak. So biasa Sis akan masak 15 ketul sekali masak. Biar puas anak-anak makan bertambah dan siap ratah.

Yaa lauk gini bukan kata anak-anak makan dengan nasi aja. Nanti petang ke malam mereka akan ulang makan tapi cecah dengan roti atau anak buat lempeng. Haaa so kalau masak sekali jalan, memang laaa jadi punca bergado jee kang, so bior banyak terlebih takpe, kalau tak habis, panaskan esok makan pun sedap...

Buat masa ni Sis control sikit makan pedas, boleh dah makan tapi Sis masih ada takut-takut...lagi kalau pedas tu, lagi seremmm Sis nak makan, so buat masa ni takpe, kita pantang sikit, esok-esok dah berbulan, kita bedal semua hehehe...Fobia oii kalau ingat-ingat sakit tonsil tu, tobattt!!!..

Masak Asam Pedas Ayam Untuk Anak-Anak

Buah pun Sis dah cuba makan buah anggur, tapi Sis beli jenis yang baby anggur kecik gini. Gigit-gigit kunyah lumat dan telan. Okaylah boleh makan, dan rasa manis tu dah boleh rasa tanpa makan ubat Difflam Lozenges tu. 

Ikut tekak semua benda nak makan dan bedal, yeee nafsu oii.. setelah sekian lama menahan makan. Lagi-lagi kalau terbayangkan Satay, arghhhh bikin mata boleh nangis woooo... tapi takpe, bak kata Sis tu, kita pantang dulu, nanti dah kurus lama sikit kita bedal semua.. semua menu Sis order FoddPanda hahahahaha.. 

Okaylah nanti sambung, nak packing kain baju. 
Kemana? Jeng jeng jeng... 

Tungguuu... 


P/S: Tapi... kalau harini ada menu Satay, mampukah aku nengok sahaja? Hahahahahahaha... 

10 comments:

  1. oiiii nak gi mana lagi tu???
    hahahah makan jgn x makan tapi jaga2 makan tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaaa shortvacation aje di sini=sini hehehehe...
      Makan tetap jaga oiii, tapi dah sakit balik huhuhu

      Delete
  2. Asam pedas ayam ke,,ikan ke memang salah satu lauk kegemaran kami sekeluarga..nasi panas, asam pedas,kicap..jadi.Dah cukuplah tu.Bahagia sampai tido pun senyum.Daun kesum lebih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iyerrr samalah PC, semua jenis asam pedas memang jadi kegemaran...

      Delete
  3. sedap asam pedas tu, di lawankan lak dengan anggur comel tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehehe kann, cuma tak berani nak makan aje Dana.. pelan-pelan sebab pedas..

      Delete
  4. selalu makan asam pedas ikan ja.. tak pernah makan asam pedas ayam lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaaa ramai kalau bukan Johorm memang tak biasa asam pedas ayam ni Atie, nanti cubalah...

      Delete
  5. wah nampak sedapnya!! Masak banyak itu bagus tau.. lebih boleh ratah atau simpan untuk hari esok. Cik TK pun siap panaskan bawak jadi bekal lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, masak banyak, panaskan esoknya makan dengan lempeng, sedapnyaaaa

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.