MOTIVASI HARI JUMAAT SEBAGAI INSPIRASI KITA BERSAMA


MOTIVASI HARI JUMAAT SEBAGAI INSPIRASI KITA BERSAMA | Memberikan kata-kata yang baik kepada seseorang dapat menambah keberkatan dalam diri sesaorang kerana dengan sebuah kata seseorang boleh termotivasi dan menjadikan diri yang lebih baik dari sebelumnya.

Sebaik-baiknya manusia adalah dia yang paling bermanfaat bagi orang lain. Pesanan diri untuk kita semua.  Berbuatlah baik kepada orang lain. Meskipun ia jahat kepadamu, meskipun ia bukan saudaramu tetaplah bantu jika dia merasa kesulitan.

Di hari Jumaat ini, ajarkanlah diri kita untuk senantiasa menempatkan diri kita di tempat paling Agung. Kerana kita sedar, hal dunia lebih kita pentingkan daripada Dia.

Hari Jumaat hari yang barakoh, maka memohon maaflah jika kita masih mempunyai banyak dosa, dan tempatkanlah Penciptamu di tempat yang paling Agung. Lupakan urusan dunia kita, kerana Allah telah mengatur yang terbaik untuk umatnya.

Setiap amal yang dilakukan pada Hari Jumaat, akan diberikan banyak keberkatan yang melimpah untuk sesaorang. Kemungkinan juga korang yang melakukan banyak amalan dan hal positif di Hari Jumaat, seperti memberikan kata-kata Mutiara Jumaat, mungkin dapat membantu sesaorang yang sedang dalam kesusahan atau kegelisahan. 

Motivasi Hari Jumaat Sebagai Inspirasi Kita Bersama

Motivasi Hari Jumaat Sebagai Inspirasi Bersama 

Ya Allah, Engkau telah menghidupkanku kembali pagi ini di Hari Jumaat. Hidupkan pula hatiku agar senantiasa bersyukur atas segala nikmat yang Engkau beri. Hidupkan fikiranku agar apapun yang aku lakukan, Engkau yang selalu aku ingat.

Rasa syukur harus kita ucapkan kepada Allah, terutama di Hari Jumaat. Semoga di Hari Jumaat yang penuh berkah ini diberikan kenikmatan dan kita tak akan pernah lupakan Sang Pemberi Nikmat yang melimpah ini.

Ya Allah lindungilah kami hari ini dari fitnah akhir zaman, dari berita-berita buruk dari kata-kata hina, juga dari segala apa-apa yang dapat menjauhkan kami dari kejujuran dan tabayyun

Kata-kata Mutiara di Hari Jumaat penuh berkah ini penuh makna untuk kita selalu berbuat jujur dan semoga kita dapat terhindar dari fitnah palsu yang tidak benar faktanya. Kerana saat ini banyak sekali berita palsu dan fitnah yang tersebar. Untuk itu kita sebagai seorang yang bijak dan dekat dengan Allah janganlah mudah percaya terhadap berita-berita yang belum jelas kepastiannya.

Ketuk, maka Dia akan membukakan pintu. Menghilang maka Dia akan menjadikanmu bersinar seperti mentari. Sujud, maka Dia akan mengangkatmu sampai ke syurga. Jadilah hamba dan Dia akan memberikanmu segalanya

Dekatkan dirimu padaNya, berdoalah jangan pernah berhenti meskipun keinginan kita belum dimakbulkan, sujud dan mintalah kepadaNya, kerana Allah akan memberikan segalanya yang terbaik untukmu, dan jangan pernah melupakannya.

Orang yang memberi nasihat kepada orang lain tapi tidak memperbaiki diri sendiri ibarat lilin yang menerangi tapi hancur

Korang suka memberi nasihat kepada orang lain? Jika ya, semoga nasihat yang korang berikan merupakan nasihat yang korang sendiri sudah mampu melakukannya ya. Jangan pandai memberi nasihat, tapi diri sendiri tidak mempraktikannya, sia-sia aje. Silap-silap orang lain tidak mengendahkan korang. 

Jadikanlah musibah semakin membuat kita mendewasakan diri untuk semakin meninggikan darjat kita disisi Tuhan

Setiap manusia pernah mengalami musibah, tidak ada yang tak pernah alaminya, bahkan Nabi pun tidak lepas dari musibah. Tetapi dalam menghadapi musibah yang ada kita harus bersedia dengan penuh kebijaksanaan. Jangan jadikan musibah sebagai neraka bagimu, ambillah pengajaran didalamnya. Kerana dari setiap musibah yang diterima pasti mengandung hikmah yang bermanfaat didalamnya. Dan dengan belajar dari suatu musibah akan meninggikan darjat kita disisiNya.

Penyesalan yang semakin dalam boleh membuat setiap orang tidak terus bangkit menuju fasa hidup seterusnya. Jangan biarkan Kamu dibelenggu oleh rasa bersalah. Teruskan semangat untuk memperbaiki diri yang lebih baik dari sebelumnya

Ketika kita merasa menyesal atas perbuatan yang dilakukan, segeralah memohon maaf dan bertaubat. Jangan biarkan rasa penyesalan itu terus membelenggu dalam diri kita kerana ianya hanya akan membuatkan hidup kita tidak keruan dan tidak akan memberikan sesuatu yang positif dalam hidup kita. Ingatlah bahawa untuk menjadi sesaorang yang lebih berkeyakinan harus mempunyai semangat memperbaiki diri.

Hari Jumat penuh barokah. Tiada hari seindah Jumaat dan tiada kata seindah dzikir tiada ibadah seindah solat

Teruslah bersyukur di Hari Jumaat, lakukan hal-hal positif di dalamnya. Untuk melakukan hal positif kita boleh berbuat baik kepada semua orang, kita basahkan lidah dengan berdzikir memohon kepadaNya, agar kita sentiasa beribadah dan mengerjakan solat dengan khusyuk. Banyak hal yang dapat dilakukan untuk mendapatkan keberkatan di Hari Jumaat. Yang penting semua yang kita buat harus dengan niat dan tujuan untuk mendapatkan redhaNya.

Siapa yang senang mempermudah kesulitan orang lain, Insya Allah, dengan rahmat-Nya akan mempermudah urusan kita di dunia dan akhirat

Kata-kata Mutiara di Hari Jumaat penuh barokah ini sudah sering kita dengarkan?. Maksudnya adalah jangan Kamu mempersulitkan urusan orang lain, jika boleh dilakukan dengan mudah kenapa harus menjadikannya susah. Jika kita menyusahkan orang lain, maka urusan dan rezeki kita juga sukar nak masuk. Begitu pula sebaliknya, jika kita permudahkan urusan orang lain, maka Allah akan mempermudahkan urusan dan rezeki kita di dunia bahkan di akhirat kelak.

Untuk mendapatkan apa yang kau suka, kau mesti dahulu bersabar dengan apa yang kau benci

Untuk mendapatkan apa yang kita suka bukanlah satu benda yang mudah. Banyak ujian yang harus kita lalui. Kita harus bersabar dan tabah, dan jangan pernah membenci apa yang kita benci, kerana boleh jadi, apa yang kita benci itu, terdapat sesuatu yang kita inginkan.

Kalau sahabatmu berlaku jahat terhadapmu. Berbuat baiklah selalu padanya, maka Allah SWT senantiasa menolongmu

Tidak semua sahabat yang kita miliki mempunyai sifat yang baik, namun saat sahabat kita berbuat jahat kepada kita, janganlah kita membalasnya dengan perbuatan yang jahat pula. Membalas dengan kejahatan akan hanya akan menambah masaalah dengannya. Tetaplah berbuat baik, yakinlah Allah akan selalu menolongmu.

Jangan pernah mengabaikan apa yang hatimu inginkan. Keranana ianya tidak akan kembali lagi nantinya. Barilah ruang waktu untuk dirimu untuk mendengarkan isi hati

Dengarkan kata hatimu jika kita ingin suksesa dan selamat, jangan pernah mengabaikannya. Karena Kita tidak akan pernah tahu hal apa yang akan terjadi kemudiannya, maka Allah memberikan keinginan dengan kata hati yang selalu diberikan pada setiap manusia.

Kekayaan yang sering kita abaikan dan dibuang-buang ialah waktu. Kita tidak menghargainya, sehingga banyak ditukar dengan harga yang murah

Kita hidup mempunyai waktu yang sama, ada yang nasibnya sentiasa berjaya dan ada juga yang tidak. Itu semua bergantung kepada kita dalam memanfaatkannya bagaimana. Banyak orang sukses dengan memanfaatkan waktunya dengan baik, sentiasa inginkan kejayaan, tapi begitu untuk orang yang belum sukses mungkin keranna dia tidak usaha dengan lebih baik untuk berjaya. 

Nasib seseorang memang sudah ditentukan, namun kita boleh merubahnya jika nak berusaha. Untuk itu jangan sia-siakan waktumu untuk melakukan yang tidak bermanfaat.

Itulah antara ayat Motivasi Hari Jumaat yang dapat Sis kongsikan bersama sebagai Inspirasi kita bersama. Teruslah berbuat baik, dekatkan dirimu kepada Yang Maha Kuasa, dan mintalah keberkatan dariNya. Serta sebarkan ayat-ayat dan kata-kata positif kepada orang-orang lain, walau hanya sepotong ayat. 

Moga ianya bermanfaat buat kita semua.. 


P/S: Salam Jumaat buat semua.. Dan selamat berhujung minggu.. 

4 comments:

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.