10 AMALAN GAYA HIDUP SIHAT YANG PERLU KITA BUAT KETIKA UMUR MENGINJAK USIA EMAS


10 AMALAN GAYA HIDUP SIHAT YANG PERLU KITA BUAT KETIKA UMUR MENGINJAK USIA EMAS | Siapa rasa dirinya takkan pernah tua tu, kalau Sis dia bukan manusia hahaha. Mungkin dia alien kot, tapi alien pun mati juga kalau dah tua. Eh entahlah, lantak ko laa kalau rasa diri tu muda selalu. Memang perlu rasa muda, tapi biarlah muda yang 'original' datang dari hati dan jiwa yang bersih suci. 

Ada juga yang tua sebelum umurnya. Maksudnya, pernah sekali Sis panggil seorang ni kakak, sebab lihat dari perwatakan dan gaya pemakaian dia macam lebih berusia dari Sis, sekali tanya, kesahnya Sis lebih tua 5 tahun darinya, opsss.. tapi tu biasa laa, tua dari wajah, tapi angkar umur muda. Dan juga sebaliknya, muda pada wajah, tapi tua pada angka umurnya. 

Takpe laa tua ke muda ke, janji sihat!. Macam Sis ni dah 45tahun tahun 2020 ni, kira tua dah ni, anak-anak pun dah besar semuanya, sulung dah 27tahun, bongsu dah 21tahun tahun ni. So apalagi nak kejar? Dunia? Puas dah, now nak lebih mencari diri lebih dekat kepadaNya, selain nak memastikan diri ni sentiasa positif dan sihat untuk melewati usia emas nanti. 

Jom baca Sis kongsikan 10 Amalan Gaya Hidup Sihat Yang Perlu Buat Ketika Umur Menginjak Usia Emas yang Sis terbaca di Hello Doktor ni. Moga bermanfaat buat semua. 

10 Amalan Gaya Hidup Yang Perlu Buat Ketika Umur Menginjak Usia Emas

Tiada siapa yang boleh mengelak daripada fasa penuaan. Apabila usia meningkat, maka berlakulah perubahan pada tubuh. Ada perkara yang sering dilakukan ketika muda, tetapi tidak dapat dibuat ketika telah berusia. Namun ada beberapa amalan gaya hidup sihat untuk warga emas yang boleh diikuti. Berikut adalah tabiat hidup sihat untuk warga tua.

Amalan gaya hidup sihat untuk penuaan yang sihat

Walaupun berusia puluhan tahun lebih tua daripada kumpulan yang lain, warga emas masih terdedah kepada kegelisahan dan tekanan. Kebimbangan mereka berpunca daripada ketakutan terhadap proses penuaan. Walau bagaimanapun, warga emas mesti memahami bahawa penuaan dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya adalah perkara normal.

Sebenarnya, kita tidak perlu berasa takut dengan penuaan, malah kita perlu menghargai dan melaluinya. Menjaga kesihatan boleh menjadi sedikit sukar apabila anda terlalu cemas. Itulah sebabnya warga emas mesti tahu bahawa mereka adalah jauh lebih kuat dan berkemampuan daripada yang mereka fikirkan. Apabila mereka melewati fasa ini, akan lebih mudah bagi mereka untuk melakukan perkara yang dapat membantu mengekalkan amalan gaya hidup sihat.

Berikut adalah beberapa tip tentang bagaimana untuk kekal sihat selepas berusia 65 tahun:

Tabiat hidup sihat 1: Makan dengan sihat

Memilih makanan yang betul dan sihat seiring usia korang adalah sangat penting untuk meningkatkan tenaga. Tabiat makan akan berubah disebabkan oleh penuaan. Penuaan akan melambatkan metabolisme, jadi mengubah pilihan makanan, dan proses pencernaan memerlukan lebih banyak masa. Untuk mengembangkan tabiat makan yang lebih sihat, adalah lebih baik jika korang mengubah diet dan mengambil makanan yang dapat membantu metabolisme dan kesihatan korang secara keseluruhan. 

Makan lebih banyak sayur-sayuran, buah-buahan, dan makanan lain yang kaya dengan serat. Hadkan atau elakkan makanan yang tinggi gula, karbohidrat halus, dan lemak tidak sihat. Selain itu, kekal hidrat sepanjang masa kerana warga emas lebih cenderung mengalami dehidrasi.

Tabiat hidup sihat 2: Kekal aktif

Penuaan tidak bermaksud korang tidak boleh lagi aktif secara fizikal. Sebaliknya, kekal aktif ketika usia tua korang dapat membantu sistem imun dan kesejahteraan tubuh secara keseluruhan. Terdapat latihan yang berbeza untuk warga tua yang dapat menolong mereka untuk kekal cergas, meningkatkan fleksibiliti, mobiliti, keseimbangan, dan juga tidur.

Selain itu, latihan juga boleh mencegah keadaan kesihatan mereka daripada menjadi lebih parah, selain memelihara kesihatan mental mereka.

Tabiat hidup sihat 3: Utamakan pencegahan

Warga tua lebih mudah terdedah kepada penyakit dan keadaan kesihatan yang berbeza daripada mereka yang lebih muda. Oleh itu, langkah pencegahan mesti menjadi salah satu perhatian utama mereka. Berjumpa dengan doktor secara berkala adalah sangat baik dalam memantau keadaan semasa korang.

Selain itu, pengambilan suntikan vaksin untuk selesema dan radang paru-paru sangat digalakkan untuk warga tua yang berumur 65 tahun ke atas. Warga emas juga boleh menjalani pemeriksaan kesihatan secara berkala untuk mengetahui apakah mereka berisiko mengalami penyakit kritikal seperti kanser dan masalah kesihatan lain.

Selain itu, ubat-ubatan mereka juga perlu kerap diperiksa, ditukar atau diubah sesuai mengikut keperluan tubuh mereka.

Amalan gaya hidup sihat 4: Meminta bantuan

Sesetengah warga emas mungkin teragak-agak untuk meminta bantuan, terutamanya bagi tugas-tugas yang biasa mereka lakukan sendiri. Meminta pertolongan tidak bermaksud bahawa mereka tidak mampu melakukan apa-apa.

Ia hanya sebagai bantuan bagi mereka yang lebih mudah berisiko untuk mengalami kemalangan dan kecederaan ketika melakukan sesuatu. 

10 Amalan Gaya Hidup Yang Perlu Buat Ketika Umur Menginjak Usia Emas

Amalan gaya hidup sihat 5: Bersosial

Bergaul atau bersosial adalah salah satu cara terbaik untuk kekal sihat selepas berumur 65 tahun.

Kerap berkomunikasi dengan individu lain dan melakukan aktiviti dengan keluarga dan rakan dapat membantu warga tua mengatasi penuaan dengan lebih baik.

Amalan gaya hidup sihat 6: Meningkatkan ingatan dan kognisi

Warga emas juga terdedah kepada masalah ingatan dan kognisi. Itulah sebabnya mereka sangat digalakkan untuk melakukan latihan otak yang dapat memperbaharui semula ingatan dan pemahaman mereka.

Selain aktiviti biasa seperti melakukan teka-teki, teka-teki silang, dan bermain catur, warga emas juga dapat meneroka bidang baharu seperti muzik, bahasa, dan teknologi. Melakukan aktiviti baharu ini bukan sahaja meningkatkan ingatan dan kognisi mereka, tetapi juga kesihatan otak mereka secara keseluruhan.

Amalan gaya hidup sihat 7: Akui perubahan dan belajar mengatasinya

Kunci bagaimana untuk kekal sihat selepas usia 65 adalah dengan menerima dan mengatasi perubahan yang berlaku seiring dengan penuaan. Ini mungkin lebih mudah diucapkan daripada dilakukan, tetapi cara ini dapat membantu warga tua mengembangkan pandangan yang lebih positif dalam kehidupan mereka.

Keluarga dan rakan-rakan mestilah menyokong orang tua mereka dalam mengatasi halangan yang disebabkan oleh penuaan. Mereka juga perlu menolong orang tua mereka untuk menyedari bahawa mereka harus lebih menghargai penuaan daripada berasa takut kepadanya.

Tabiat hidup sihat 8: Lakukan atau cari perkara baru yang boleh membahagiakan anda

Menjadi tua tidak boleh menghalang seseorang daripada melakukan apa yang membuat mereka bahagia. Bagi orang tua yang telah menghabiskan sebahagian besar hidup mereka bekerja untuk keluarga, sekarang adalah masa yang tepat untuk melakukan hobi yang pernah mereka tinggalkan semasa muda.

Sekiranya korang ingin mengembara, melakukan sukan lasak, belajar bahasa baharu, atau hanya menghabiskan masa dengan keluarga, maka korang mempunyai banyak masa untuk melakukan perkara yang korang gemari sekarang. Tetapi, pastikan bahawa korang berada dalam keadaan kesihatan yang baik untuk meneruskan hobi ini, terutamanya jika ia melibatkan aktiviti fizikal.

Tabiat hidup sihat 9: Lebih terbuka mengenai kesihatan mental dan emosi

Kemurungan dan keadaan mental lain dapat dilihat pada warga emas yang tinggal bersendirian, berada di rumah jagaan, atau dimasukkan ke hospital. Sebilangan besar warga emas ini mengalami penyakit mental kerana kesunyian dan ketakutan mereka terhadap penuaan.

Untuk mengatasi keadaan ini, warga tua memerlukan bimbingan, dan sokongan daripada individu yang mereka sayangi agar mereka pulih dan lebih terbuka mengenai keadaan mental dan emosi. Warga tua juga mesti mempertimbangkan untuk mengambil terapi kaunseling dan perbincangan dengan kumpulan profesional.

10 Amalan Gaya Hidup Yang Perlu Buat Ketika Umur Menginjak Usia Emas

Tabiat hidup sihat 10: Utamakan kesejahteraan anda daripada orang lain

Selain daripada perkara yang disebutkan di atas, cara terbaik untuk kekal sihat setelah berusia 65 tahun adalah mengutamakan penjagaan diri sendiri. Tidak salah jika anda menjaga dan menyayangi individu lain, namun warga emas harus terlebih dahulu belajar menghargai diri mereka sendiri dan perkara-perkara yang telah mereka lakukan pada masa lalu.

Mengutamakan diri sendiri akan memberi kesan positif berkenaan bagaimana seseorang menghargai perasaan dan keperluan mereka. Penjagaan diri bukan sahaja dapat meningkatkan harga diri warga emas tetapi juga kesihatan dan kesejahteraan mereka secara keseluruhan.

Kesimpulannya, ramai individu yang mengaitkan penuaan dengan sifat lemah dan juga limitasi. Namun, ia tidak seperti itu. Warga emas masih lagi boleh menjalani kehidupan dengan gembira sekiranya kesihatan diri mereka diutamakan.

Haa da faham, jangan jadikan tua sebagai penghalang untuk korang kekal aktif, janji SIHAT!.. 


P/S: Kalaulah dapat putar masa, Sis nak jadi baby balik, di belai, di manja dan di sayangi oleh Emak.. Al-Fatihah buat Emak.. 

4 comments:

  1. Semakin berusia semakin banyak yang mesti dijaga terutama hubungan dengan Allah SWT. Hati dan fikiran mesti lebih jernih.

    ReplyDelete
  2. bila semakin meningkat usia ni dok pikir nak jaga kesihatan je. trauma operation ni. harap sihat sampai ke tua. semoga sis pon sama ye.

    ReplyDelete
  3. bersosial itu penting.. hidup kena ramai kawan.... baru tak sunyiiii kan

    ReplyDelete
  4. Jalanilah masa dan kehidupan yang ada dengan sebaiknya. Segalanya telah ditentukan. Amalkan segala yang menyihatkan dan menggembirakan.. Betul tak?

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.