Header Ads


TIADA SOLAT JEMAAH DAN JUMAAT DI MESJID ATAU SURAU DI JOHOR


TIADA SOLAT JEMAAH DAN JUMAAT DI MESJID ATAU SURAU DI JOHOR | Baca aje tajuk, sedihnya rasa, hiba suasana...entahlah semakin hari semakin menjadi-jadi wabak virus Covid-19 ni. dan juga semakin degil 'manusia' di Malaysia ini yang tak nak dengar arahan kerajaan setelah diperintahkan Perintah Kawalan Pergerakan ni. Makin di tegah, makin ketegaq degilnya!.

Korang takde rasa takut ke? Rasa diri tu kuat ada protection ke? Ke rasa memang sengaja nak membunuh diri?. Kalau ada rasa semua tu, haaa silaa, pergilah jejauh sana, tapi jangan datang dekat pada mereka-mereka yang di sekeliling kau!. Korang tak sayang keluarga agaknya, sebab kalau korang sayang keluarga korang, korang banyak membaca dan alert pasal Covid-19 ni, Sis rasa tentu korang gerun dan takut dan mula kurung duduk aje dalam rumah.

Tapi kalau dah makin di larang, makin keluar rumah, boleh pergi taman bawa anak bini, boleh pergi jogging walau seorang diri pun, dan boleh lagi balik kampung berjumpa keluarga, itu namanya memang korang tak amik peduli wabak Covid-19 ni. Kan kan kan?.

Nak kata takde handphone, memasing muda belia, semua ada guna handphone. Nak kata takde tv, macam tak logik pulak kan zaman sekarang ni takde tv. Kalau takde astro ke unifii ke, tu boleh terima, tapi kalau takde tv, macam tak masuk akal. At least tv lama pun masih dapat channel TV3 atau RTM pun. Kalau takde internet pun, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) siap hantar mesej (SMS) lagi tentang wabak Covid-19 ni minta #StayAtHome. So apalagi yang ko kata tak dapat maklumat?.

Yang warga tua atau emas tu, siap boleh lepak kedai kopi main dam! Apa kes???..takkanlah anak mereka takde bagitau dan pesan suruh orang tua mereka duduk aje dirumah dan kuarantin? Takde handphone, telefon rumah kan ada? Memang tak masuk akal laa bila Polis tahan mereka, mereka kata takde dapat maklumat..adeiii pelik!.

Ni lagi 34 hari nak menjelang Ramadhan, korang tak rasa sedih ke, sekarang aje semua Masjid dan Surau sunyi sepi, kalau wabak Covid-19 ni masih tidak reda dan semakin menjadi-jadi, masa kuarantin akan dipanjangkan lagi, so mungkin takde juga laa nanti solat Terawikh di Masjid dan Surau, Allahuakbar... tak boleh dapat bayangkan susasana Ramadhan dan Syawal tahun ni.

Tolonglah korang semua. Please Stay at Home. Hanya 14 hari ni jeee...nanti habis kuarantin ni, sukahatilah ko nak ke mana pun. Tolonglah..ingat orang yang tersayang.


Tiada solat fardu berjemaah serta Jumaat di surau dan masjid di Johor untuk tempoh Perintah Kawalan Pergerakan bermula 18/3 sehingga 31/3/2020 nanti.

Boleh lihat video pengumuman rasminya di SINI .

Dalam kenyataan bersama Mufti Johor, Datuk Yahya Ahmad; Pengarah Jabatan Agama Islam Negeri Johor (JAINJ), Datuk Md Rofiki Samsudin dan Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Agama Islam Johor, Datuk Mohd Noh Ibrahim, berkata Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar, memperkenankan perkara itu berdasarkan Fasal 57 (A) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Johor 1895 dan Fasal 6 Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Johor Tahun 2003 sebagai Ketua Agama Islam Negeri.

“Dalam tempoh itu semua masjid dan surau di negeri ini hendaklah melaksanakan operasi pembersihan dan nyahkuman sebagai langkah kawalan bagi mengelakkan jangkitan COVID-19.

“Bagaimanapun, laungan azan dan pelaksanaan solat fardu lima waktu di masjid dan surau hendaklah dilakukan oleh tiga pegawai masjid iaitu imam, bilal dan noja selepas melepasi saringan pemeriksaan kesihatan Pejabat Kesihatan Daerah.

“Bagi memohon perlindungan Allah dari segala wabak dan bencana serta penularan COVID-19 berakhir, maka Qunut Nazilah hendaklah dibaca oleh semua rakyat Johor terutamanya semua imam di dalam solat lima waktu,” kata kenyataan itu.

Menerusi kenyataan itu juga, semua perhimpunan untuk tujuan aktiviti agama seperti kuliah, ceramah dan seumpamanya di semua premis masjid dan surau hendaklah ditangguhkan sepanjang tempoh dinyatakan di atas.

“Sekiranya berlaku kematian akibat COVID-19, maka pengurusan jenazah orang Islam hendaklah diuruskan sebagaimana hukum pengurusan jenazah orang Islam yang disyaki atau disahkan dijangkiti virus Ebola di Malaysia sebelum ini,” kata kenyataan itu.

Sumber: Berita Harian


P/S: Tak takut juga? Apaaa? Nak kena maki dengan Azwan Ali? Haaa baru ko makan dalam kang!!..

18 comments:

  1. Ada hikmahnya atas apa yang terjadi.

    ReplyDelete
  2. sekarang ni tak silap satu malaysia kan takde solat jumaat? but it's okay semua ni jadi as langkah pencegahan utk putuskan rantaian covid

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iyee satu Malaysia, cuma sebab Sis orang Johor, so tu yang update kata di Johor hehehehe

      Delete
  3. Just stay at home. Dah sampai tahap merayu pm Malaysia mintak rakyat duduk rumah. Dengar la semua. Jangan banyak alasan

    ReplyDelete
  4. Waktu inilah kita dpt kenal siapa rakyat yang degik. Masih keluar seperti tiada apa. This is netizen 😅

    ReplyDelete
  5. Sedih kan sis. Mungkin ada hikmahnya. Kat kawasan rumah Sy tadi, lepas Azan tok Imam baca Doa sambil teresak nangis

    ReplyDelete
  6. Just stay at home..bagus kerajaan buat mcm ni sebagai langkah penjagaan bagi mengelakkan penulawan covid-19. Harap sangat Covid-19 cepat pergi jauh2 dr muka bumi ni haha..bosan duduk rumah..work from home tak best ...bising dgr anak2 jiran haha

    ReplyDelete
  7. Sedih bila kita diduga dengan ancaman macam ni dah macam negara berperang tak boleh keluar solat tapi itu adalah cara terbaik untuk pastikan semua selamat sebab tengok statistik makin meningkat takut kita...

    ReplyDelete
  8. dalam2 za nak sedih2 baca blog sis lin..tetiba ayat last tu habis terbahak gelak ...ntah la sis lin, benda simple pun tak faham.. dorang mmg nak tgu askar jaga kot... siap la kena belasah je kalau ingkar..

    ReplyDelete
  9. Sebak betul rasanya..macam sedih pun ada tak sangka sebab virus halus yang kita tak nampak ni boleh meragut ramai nyawa... kesian kat golongan orang tua la.. dorang degil nak keluar rumah gak

    ReplyDelete
  10. Sedih bila berlaku mcm ni...sunyi dah masjid...mmg terasa sangat kesannya

    ReplyDelete
  11. di seluruh negara kan. semoga cepat2lah covid19 ni berakhir, insyaAllah

    ReplyDelete
  12. Secara jujur masa mula2 covid 19 serang iran & iran batalkan solat jumaat masa tu kte cam sedih, meremang bulu roma dengar dan tup2 Malaysia lak buat so sumpah cam rasa sedih gile huhu..moga cepatlah wabak ni dihapuskan

    ReplyDelete
  13. Depa nie ketegag kan. Kalau tak paham bahasa, dah pelbagai bahasa dah pengingatan diberikan.

    Moga Covid 19 nie cepat hilang dari muka bumi kan

    ReplyDelete
  14. Just stay at home! Let's pray and hope this Covid 19 will soon be gone!

    ReplyDelete
  15. memang sedih rasa bila tak dengar khutbah dari masjid minggu ni...

    ReplyDelete
  16. No public gathering and going out just stay at home as much as i can.

    ReplyDelete
  17. Semoga wabak ni hilang cepat2 dan kita semua dapat kembali hidup seperti biasa. Apapon, bencana yang Allah turunkan ni pun banyak ada hikmahnya

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.