MENU LEMAK CILI API BABAT KHAS UNTUK SUAMI AKU


MENU LEMAK CILI API BABAT KHAS UNTUK SUAMI AKU | Ye laaa, takkan untuk Suami ko pulak kan, kakakakah! Benghong betul tajuk Sis Lin ni ekk. Alaaa pepagi buat lawak sikit kan, so takde laa FriDay Blues gituh, lalalala.. So kabare korang? Mood ada baik? Alhamdulilah, moga harini lebih baik dari semalam ya.

Pagi ni Sis nak kongsikan menu Lemak Cili Api Babat khas untuk Suami Sis ajer, sebabnya dia aje yang makan babatnya sorang, anak-anak lain dan juga Sis tak suka makan babat. Bukannya apa, Sis kalau renung babat tu, meremang oii bulu roma nengok bulu pada kulitnya hahahaha.. masa nak menyiang dan memotongnya pun Sis pakai sarung tangan, syhhh yee sebab geli.. hahahaha..

Dek sebab kenangkan Suami suka, dan kebetulan ada jiran yang menjualnya, so Sis pun beli dan masakkan laa untuknya. Semalam balik dah lewat, so pagi tadi dapatlah makan sepinggan terakk licin sampai hirup kuah lemaknya.. Sedap sangat ke Bang oii... 

Tak tau kenapa, Sis geli dengan babat, tapi kalau paru goreng ke limpa ke, hati lembu ke, tak pulak rasa gelinya, tang babat tu geli gelimannnn rasa. Mungkin terbayangkan babat yang belum di bersihkan tu. Yee masa ikut rewang Korban di Mesjid Bukit Indah dulu, kitaorang lee mengerjakannya, tapi Sis dah lari jejauh, baunya aje dah mual oii, lagikan nak mengerjakannya, memang takkk lerrr..

Tapi sekarang kalau jual kan dah bersih, putih, cantik dah... tinggal kita rebuskan sekejap, then potong dan masak. Cuma menu masak babat lain Sis tak pernah cuba, kalau babat aje, mesti masak lemak cili api. Ada ke menu masakan lain yang boleh kita masak babat ni?. Tak silap orang kata Kerabu Babat pun sedap kan?.. 

Menu Lemak Cili Api Babat Khas Untuk Suami Aku

Dan untuk masak Lemak Cili Api Babat ni, Sis memang ikut resepi dari blognya Mat Gebu. Cuma adalah certain bahan yang takde dalam peti ais Sis, so Sis tukarkan dengan bahan lain, juga ada bahan lain yang Sis tambah sebagai penyedap rasa dan bahan sampingan. 

Lain-lain bahan semua Sis follow aje resepinya. Meh nengok resepinya. Sis copy paste je dari blog Mat Gebu dan Sis tukarkan mana yang Sis 'derhaka' bahannya..hehehehe.. Makaseh Mat, mohon halal ya!.. 

Resepi Lemak Cili Api Babat

Bahan-bahannya: 
600 gram babat lembu (@perut tuala)
3 biji kentang di potong panjang
10 biji belimbing buluh
3 batang serai, diketuk
2 helai daun limau purut
1 keping asam gelugor
1 liter santan cair
500 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

Bahan-bahan di kisar : 
1/4 cawan cili padi kampung 
7 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
2 inci kunyit hidup
3 ulas bawang putih
1 inci halia

Menu Lemak Cili Api Babat Khas Untuk Suami Aku

Cara Memasaknya : 
  • Babat direbus hingga lembut. 
  • Toskan babat tu, biar sejuk dan potong babat ikut saiz sukahti memasing.
  • Masukkan ke dalam periuk bersama-sama kentang dan serai.
  • Tambah bahan-bahan kisar dan asam gelugor. 
  • Gaul rata dan tuang santan cair, kacau dan masak hingga mendidih dan rebung lembut. 
  • Sederhanakan api, tuang pati santan, masukkan daun limau purut juga belimbing buluh dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. 
  • Kacau rata dan biarkan mendidih dengan api kecil selama 5 minit dan dikacau sentiasa. 
  • Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk-lauk lain....

Selamat mencuba!
Sis malas nak hidang, tayang aje dai periuk batu tu hahahaha.. 

Resepi asal korang boleh baca di sini : Resepi Lemak Cili Api Babat Mat Gebu 


P/S: Puashati kan kalau dapat masak untuk Suami dan dia makan beriye beno rupe! Hahahaha.. 

18 comments:

  1. mak oiii kriuk2 perut nengok.. sedap woooo feveret babat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha kita suka masak jee, tapi makan tak reti, geli pun yaaa hahahahaa

      Delete
  2. perghhh rindu nya nak makan masak lemak cili api udang or ayam...heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meh laa Johor, nanti aku masakkan ko yaaaa

      Delete
  3. Lama sangat tak makan babat. Sedap juga ni beli masak macam ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kann PC, babat memangs edap masak lemak gini je kannn

      Delete
  4. SA kalau babat ni kurang skit..SA more on tetel...sedapnyaaaa...lama plak x makan daging cincang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uitt tetal memangs edap arr SA.. masak asam pedas, perghhhh

      Delete
  5. sedap tu lemak cili api babat ..buat pedas sikit..uih..memang menganciam habis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup, ikutkan letak nanas lagi sedap, tapi takde, tu yang letak kentang...

      Delete
  6. Betul tu sis, buat lawak pagi2 boleh boots up mood kan.. lagipon dah almost weekend ! kena la happy

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha kann mood jangan bikin rosak, so happy-happy je sudah...

      Delete
  7. walaupun saya kurang sikit makanan pedas2 ni..
    tapi kalau babat ni saya sukaaa dapnyee nampak !!

    ReplyDelete
  8. aku tak pandai makan ni..hahhaha..kulit lembu pernah makan tak? yang tu mak aku suka oi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kulit lembu tu peberet laki aku kalau ke nasi padang Sun...

      Delete
  9. Saya sukaaaaa babat! Tapi.. masak pun x pernah.. kah kahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo bagus ko suka babat, biasa orang tua je suka Non hahahaha

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.