SELAMAT HARI KANAK-KANAK SEDUNIA 2020


SELAMAT HARI KANAK-KANAK SEDUNIA 2020 | Siapa sini rasa dirinya kanak-kanak? Yayyy, hari ini hari awak yaa, hehehe.. Sis pun nak jadi kanak-kanak, sebab satu dunia meraikannya, seronoknyaa!. Kalau sebelum wabak Covid19 ni, tiba hari kanak-kanak sedunia, mesti Sis akan hadir event program CSR di Hard Rock Desaru Coast, tapi atas sebab yang korang pun faham kan keadaan sekarang ni, so memang takde laa nak berevent bagai. #JustStayAtHome and #StaySafe

Hari Kanak-kanak Sedunia disambut setiap tahun pada 20 November. Pada tahun 1959, pada hari inilah PBB mengadopsi Deklarasi Hak Kanak-kanak dan seterusnya pada tahun 1989 Konvensyen Hak Kanak-kanak (CRC). Setiap tahun, hari penting ini disambut untuk "mempromosikan kebersamaan antarabangsa, kesedaran di kalangan kanak-kanak di seluruh dunia, dan meningkatkan kesejahteraan anak-anak."

Hari Kanak-kanak adalah tarikh peringatan yang disambut setiap tahun untuk menghormati kanak-kanak, yang tarikh perayaannya berbeza mengikut negara. Pada tahun 1925, Hari Kanak-kanak Antarabangsa pertama kali diumumkan di Geneva semasa Persidangan Dunia mengenai Kesejahteraan Kanak-kanak. Sejak tahun 1950, ia disambut pada 1 Jun di kebanyakan negara Komunis dan pasca-Komunis.

Hari Kanak-kanak Sedunia disambut pada 20 November untuk memperingati Deklarasi Hak Kanak-kanak oleh Majlis Umum PBB pada 20 November 1959.

Selamat Hari Kanak-Kanak Sedunia 2020

Fakta menarik yang PERLU KORANG TAHU mengenai Hari Kanak-kanak.

1. Hari Kanak-kanak disambut pada hari yang berlainan di negara yang berlainan - Di Malaysia, Hari Kanak-kanak disambut pada hari Sabtu terakhir bulan Oktober manakala Hari Kanak-kanak Sedunia disambut pada 20 November.

2. Setiap tahun mempromosikan tema yang berbeza - Pada tahun 2017, ia #KidsTakeOver, di mana Unicef ​​mengajak anak-anak di seluruh dunia untuk mengambil alih "peranan dewasa" seperti di media dan politik untuk menyuarakan sokongan untuk anak-anak yang memerlukan. Pada tahun 2018, #GoBlue adalah tema yang mendorong para pemimpin dunia untuk mendedikasikan masa dan usaha untuk memperjuangkan hak setiap anak dan mengakui bahawa hak-hak ini tidak boleh dirundingkan.

3. Ia adalah hari cuti kebangsaan di beberapa negara - Di Jepun, Hari Kanak-kanak (Tango no sekku) yang disambut pada 5 Mei telah ditetapkan sebagai cuti kebangsaan oleh pemerintah pada tahun 1948.


P/S: Jangan konpius tau, Hari Kanak-Kanak Antarabangsa lain, Hari Kanak-Kanak Sedunia lain hehehe.. so hari ini SEDUNIA meraikan kanak-kanak. 

14 comments:

  1. Ooo... patutlah anak kecil kakak tadi kata hari ini hari kanak-kanak. Mommynya yang ketinggalan keretapi!

    ReplyDelete
  2. oh ya lah..da setahun ek kita pergi HRH DC tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan Sunah, tiap kali hari kanak-kanak kita pergi HRDC tu kannn..

      Delete
  3. terima kasih ucapan buat saya hehehe perasan kanak-kanak

    ReplyDelete
  4. Teringat pulak dulu mak pernah bagi hadiah special sempena hari kanak2 sedunia. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh sama laaa, tapi Sis arwah Abah yang selalu belanja makan Ayamas tu hahaha

      Delete
  5. Oo..saya baru tahu nih. Budak2 pun macam tak peduli je.. hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe sebab tak sekolah, kalau hari sekolah mesti mereka tau hehehe sebab ada sambutan kan..

      Delete
  6. Baru tahu pasal hari kanak-kanak ni...

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.