NIKMATI PERCUTIAN YANG MENENANGKAN DI 7 DESTINASI TERBAIK DI NEGERI SELANGOR


NIKMATI PERCUTIAN YANG MENENANGKAN DI 7 DESTINASI TERBAIK DI NEGERI SELANGOR | Sekali sekala, korang perlu juga meluangkan masa merehatkan minda dengan bercuti ke tempat-tempat yang mempunyai persekitaran yang tenang dan jauh dari kawasan bandar yang sesak.

Bagi sesiapa yang menginginkan sebuah percutian dengan persekitaran yang menenangkan serta jauh dari kawasan orang ramai, pihak Tourism Selangor menyenaraikan 7 destinasi pelancongan yang boleh dilawati di Negeri Selangor untuk pilihan korang.

1) EMPANGAN SUNGAI SELANGOR, HULU SELANGOR

Nikmati Percutian yang Menenangkan di 7 Destinasi Terbaik di Negeri Selangor

Jika berkelapangan, korang boleh singgah ke empangan Sungai Selangor kerana tempat ini merupakan salah satu destinasi tarikan lebih-lebih lagi bagi penggemar alam semula jadi dan jurugambar di mana korang dapat menikmati suasana yang segar dan berpeluang mengambil gambar pemandangan bukit-bukau yang cantik. 

Bukan itu sahaja, terdapat juga aktiviti memancing dan berbasikal sepanjang laluan ke sini. Jika korang singgah pada waktu malam, korang boleh menikmati aktiviti stargazing sambil bersantai bersama keluarga atau rakan-rakan.

Alamat; Lookout Point Sungai Selangor Dam, 55, 44000 Kuala Kubu Baru, Selangor

2) PULAU KETAM, KLANG

Nikmati Percutian yang Menenangkan di 7 Destinasi Terbaik di Negeri Selangor

Pulau Ketam yang terletak di Klang merupakan destinasi yang menarik untuk dikunjungi yang mana pengunjung dapat melakukan pelbagai aktiviti bersama keluarga atau rakan-rakan di sini sambil menikmati suasana pantai yang nyaman dan mendamaikan. Untuk sampai ke Pulau Ketam, korang perlu menaiki feri (RM14 dua hala) seorang atau bot laju (RM20 dua hala) seorang. Kawasan ini merupakan perkampungan nelayan yang didiami oleh masyakarat Cina. 

Di sini juga terkenal dengan restoran yang menghidangkan menu makanan laut yang menyelerakan. Selain itu, aktiviti dan tarikan yang boleh dilakukan di sini adalah seperti menyewa basikal dan mengayuh sekitar kampung, bergambar di kawasan mural dan kuil Cina, melihat dan merasai kehidupan suasana perkampungan nelayan, dan banyak lagi.

Alamat: Jalan Foreshore, Kawasan 20, 42000 Pelabuhan Klang, Selangor

3) SELANGOR FRUIT VALLEY, KUALA SELANGOR

Nikmati Percutian yang Menenangkan di 7 Destinasi Terbaik di Negeri Selangor

Selangor Fruit Valley merupakan taman buah-buahan yang menarik untuk dikunjungi di mana korang akan dibawa ke ladang buah-buahan tempatan seperti tanaman buah rambutan, betik, belimbing, jambu dan banyak lagi serta dapat menikmati buah-buahan tersebut secara percuma. Bukan itu sahaja, terdapat juga tarikan dan aktiviti yang disediakan seperti petting zoo mini, ladang rusa, pusat kajian agrokultur, rumah tradisional, ternakan madu kelulut, aktiviti berkayak, dan banyak lagi. 

Selain itu, terdapat juga kemudahan trem untuk membawa korang ke sekitar kawasan taman ini sambil menghirup udara segar. Korang juga boleh singgah ke gerai jualan yang terdapat di sana untuk beristirahat dan menghilangkan dahaga dengan menikmati air kelapa yang segar. 

Waktu operasi adalah setiap hari kecuali Jumaat (9.00 pagi hingga 4.00 petang) dan bayaran dikenakan RM 15 (dewasa), RM 10 (60 tahun keatas), RM 10 (OKU dan kanak-kanak 4 -12 tahun), percuma (4 tahun ke bawah).

Alamat: Selangor Fruits Valley SFV, Rawang, Berjuntai Bestari, Selangor, Malaysia

4) PAYA INDAH DISCOVERY WETLANDS, KUALA LANGAT

Nikmati Percutian yang Menenangkan di 7 Destinasi Terbaik di Negeri Selangor

Paya Indah Discovery Wetlands ini merupakan tempat yang sangat sesuai bagi mereka yang inginkan ketenangan sambal menikmati persekitaran alam semula jadi. Landskap sekitar kawasan ini sangat cantik kerana dipenuhi dengan pokok-pokok, ruang padang yang luas serta gabungan tumbuhan semula jadi bunga teratai. Tempat ini juga telah menjadi kawasan habitat lebih daripada 300 jenis spesis binatang dan bagi penggemar burung, korang juga dapat meninjau aktiviti burung (bird watching). Bukan itu sahaja, korang juga dapat melakukan aktiviti seperti memberi makanan kepada badak air, buaya dan ikan, dapat memancing, berbasikal, berkayak, merentasi hutan dan banyak lagi. 

Aktiviti-aktiviti tersebut dibuka berbeza mengikut hari-hari tertentu dan korang perlu membuat tempahan awal. Antara tarikan lain yang terdapat di sini adalah pakej “Safari Insta-Tour” yang membawa pengunjung ke tiga lokasi dengan pemandangan menarik; Ladang Buluh, Rumah Melayu dan Tasik Sendayan dengan menaiki sebuah trak. 

Bayaran untuk pakej ini adalah RM 35 pada hari biasa dan RM 45 pada hari minggu, manakala pemegang MyCard akan beroleh diskaun sebanyak 20%. Paya Indah Discovery Wetlands dibuka setiap hari dari 8.30 pagi hingga 4.30 petang.

Alamat: KM 4, Jalan Dengkil, Banting, 43800 Dengkil, Selangor

5) PULAU KETAM, KLANG

Nikmati Percutian yang Menenangkan di 7 Destinasi Terbaik di Negeri Selangor

Pulau Ketam yang terletak di Klang merupakan destinasi yang menarik untuk dikunjungi yang mana pengunjung dapat melakukan pelbagai aktiviti bersama keluarga atau rakan-rakan di sini sambil menikmati suasana pantai yang nyaman dan mendamaikan. Untuk sampai ke Pulau Ketam, korang perlu menaiki feri (RM14 dua hala) seorang atau bot laju (RM20 dua hala) seorang. Kawasan ini merupakan perkampungan nelayan yang didiami oleh masyakarat Cina. Di sini juga terkenal dengan restoran yang menghidangkan menu makanan laut yang menyelerakan. 

Selain itu, aktiviti dan tarikan yang boleh dilakukan di sini adalah seperti menyewa basikal dan mengayuh sekitar kampung, bergambar di kawasan mural dan kuil Cina, melihat dan merasai kehidupan suasana perkampungan nelayan, dan banyak lagi.

Alamat: Jalan Foreshore, Kawasan 20, 42000 Pelabuhan Klang, Selangor

6) TAMAN BOTANI NEGARA, SHAH ALAM

Nikmati Percutian yang Menenangkan di 7 Destinasi Terbaik di Negeri Selangor

Taman Botani Negara merupakan taman pelancongan agro yang dibangunkan untuk tujuan riadah serta penyelidikan. Taman Botani Negara menampilkan pemandangan alam semula jadi yang hijau, nyaman dan menyegarkan. Taman ini mempunyai tarikan yang menarik khas buat pengunjung, iaitu Rumah Iklim Empat Musim yang terkenal di mana pengunjung akan merasai cuaca musim salji, musim bunga, musim panas dan musim luruh namun rumah empat musim hanya akan dibuka semula kepada umum pada suku pertama tahun 2021. 

Selain itu, terdapat juga taman kaktus, orkid, rempah ratus, buah-buahan, taman haiwan dan banyak lagi. Bayaran yang dikenakan untuk masuk adalah RM3 (12-54 tahun) RM1 (kanak-kanak 6-11 tahun), RM1 (55 tahun keatas) dan percuma untuk golongan OKU. Waktu operasi dibuka Selasa hingga Ahad (7.30 pagi hingga 4.30 petang).

Alamat: Taman Botani Negara, Bukit Cahaya Seri Alam, 40000 Shah Alam, Selangor

7) LADANG TEH LEMON MYRTLE, SABAK BERNAM

Nikmati Percutian yang Menenangkan di 7 Destinasi Terbaik di Negeri Selangor

Ramai yang tidak tahu terdapat ladang teh lemon Myrtle yang cantik di Sekinchan. Ladang teh myrtle selalunya terdapat di negara Australia, tetapi kini juga ia ada di Malaysia. Jika membuat lawatan ke sini, korang dapat menikmati pemandangan ladang yang kehijauan malah sesuai untuk bergambar kenangan. Ladang teh myrtle ini terletak bersebelahan dengan kawasan sawah padi yang menghijau, maka korang juga boleh bergambar berlatar-belakangkan pemandangan yang cantik. Selain itu, terdapat beberapa buah buaian yang merupakan tempat santai untuk pengunjung berehat di situ. 

Korang juga dapat membeli produk keluaran ladang teh Mrytle ini di gerai jualan yang disediakan seperti sabun tangan, sabun mandi, teh Myrtle, air teh lemon segar dan banyak lagi. Bayaran sebanyak RM3 akan dikenakan untuk pengunjung dewasa dan RM1 bagi 7 tahun ke bawah. Ladang teh ini hanya dibuka pada hari Sabtu, Ahad dan cuti umum dari pukul 9 pagi hingga 5 petang.

Alamat: Lot 16281, Jalan Tali Air 6 Sekinchan,Selangor Darul Ehsan

Akhir kata, terdapat banyak destinasi menarik yang korang boleh kunjungi di Negeri Selangor yang jauh dari kawasan pelancongan yang sesak dengan orang ramai. Korang pasti dapat menenangkan fikiran dan minda di tempat-tempat yang telah disenaraikan oleh pihak Tourism Selangor ini. 

Selain itu, korang juga dinasihatkan agar sentiasa mematuhi operasi prosedur standard (SOP) yang telah ditetapkan dan menjaga penjarakan sosial sepanjang kunjungan korang bagi mengelakkan jangkitan Covid-19 daripada terus menular.

Untuk informasi lanjut, layari laman sesawang rasmi Tourism Selangor di Selangor.Travel.


P/S: Yes! Tunggu PKPB dan wabak Covid19 reda, Sis nak balik kampung mertua di Sabak Bernam dan singgah semua tempat di atas tu... 

10 comments:

  1. banyak2 tempat tu, Taman Botani aje yang pernah singgah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo ada le juga Wak, Saya yang kampung mertua kat sana pun, semua belum pergi hahahaha tapi lalu adaaa

      Delete
  2. nama je anak Selangor.. tapi semua tempat2 ni tak penah pi..
    yang tingin sangat nak p kebun buah tu. menarik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha sama laa kita Siti, nama aje kampung Suami di Selangor, tapi satu tempat pun tak singgah hahahaha

      Delete
  3. macam banyak gak yang tak pergi lagi kat selangor ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samala dengan aku Sun... jom nanti kia ronda Selangor..

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.