AKTIVITI CUTI SEKOLAH, BAWA FAMILY PIKNIK DI TEPI PANTAI PUNGAI

Sis Lin
8
AKTIVITI CUTI SEKOLAH, BAWA FAMILY PIKNIK DI TEPI PANTAI PUNGAI | BILA tiba aja musim cuti sekolah, Sis laa orang yang paling sibuk, dah macam ada anak yang sekolah pulak yaaa, padahal anak-anak semua dah besar panjang. Tapi sebab ramai anak sedara yang masih bersekolah, so tiba aja cuti sekolah, memang dah tersusun laa aktiviti kami sekeluarga hehehe..

Plan nak berpiknik ni sebenarnya datang dari idea Pak Long (Suami Sis) mereka laa ni, sebelum cuti sekolah dah sibuk cakap, 'nanti cuti sekolah jom kita piknik'... tapi tup-tup, ehhhh Suami pulak kerja kemain sibukkk lagiii.. non stop siang malam kerja kena ON, so akhirnya plan berpiknik di teruskan tanpa Suami ikut serta.. 

Kesian pulak kan, dah berjanji awal-awal dengan bebudak tu, kang kalau cancel, mesti memasing frust. Ye la semua bersemangat nak piknik. Siap tulis list nak bawa apa, beli apa, nak masak apa nanti.. so nak taknak takpe, Sis layankan.. lagipun ada 'orang jantan' lain yang boleh menjaga nengokkan bebudak tu mandi semua. 

Aktiviti Cuti Sekolah, Bawa Family Piknik Di Tepi Pantai Pungai

Aktiviti Cuti Sekolah, Bawa Family Piknik Di Tepi Pantai Pungai

Adik ipar Sis ada, menantu lelaki Sis ada, dan juga anak bujang Sis, so takde laa risau sangat kalau si kecik-kecik tu nak mandi laut, apa-apa pun tetap kena berhati-hati. Sebab masa kitaorang sampai, angin kemain kuat wooo.. memang syok gilerr layan feeling ketenangan tepi laut.. pulak tu kemain banyak bawa makanan memasing, lepas makan, memang mata kuyu ajeee lerr nak membuta hahahaha..

Pantai Pungai ni terletak di atas sebelah Batu Layar. Nama pantai Punggai ni mungkin tidaklah terlalu popular seperti pantai Desaru, Batu Layar dan Tanjung Balau,  tapi bagi mereka yang mencari ketenangan jiwa untuk bersantai bersama keluarga dan kengkawan, memang best sangat pi sini, tenang, aman dan tidak terlalu ramai orang. 


Di pantai Punggai ini, korang boleh buat pelbagai aktiviti seperti berkhemah, memasak, memancing dan mandi-manda sambil menikmati keindahan air laut. Langitnya yang membiru serta hembusan bayu yang mendamaikan sungguh. Pantainya tenang dan dikelilingi pokok kelapa dan siap ada kemudahan tandas awam di sekitar pantai dan pondok kecil untuk di sewa. 

Aktiviti Cuti Sekolah, Bawa Family Piknik Di Tepi Pantai Pungai

Aktiviti Cuti Sekolah, Bawa Family Piknik Di Tepi Pantai Pungai

Untuk ke sini korang boleh datang melalui jalan raya, samaada dari Johor Bahru - Pasir Gudang, Lebuh Raya Senai - Desaru atau jalan utama Mersing melalui Kota Tinggi dan Bandar Penawar. Kalau dari rumah Sis ni, mudah sebab ikut jalan belakang, then lalu tol masuk jambatan baru Desaru tu, tak sampai 30minit dah sampai.. 

Ahad lepas tu Sis dan adik-adik gerak dari rumah dalam jam 9am lebih, dan mengikut plan asal, kitaorang nak berpiknik di Batu Layar, tapi sekali sampai sana, subhanaallah punyalah ramai manusia, takde langsung celah-celah kosong nak masuk kereta dan nak pacak khemah oii.. 


So adik ipar kata, kita terus je try ke pantai Pungai. Dari Batu Layar tu tak sampai pun 10minit, dekat jerr.. bila sampai je pantai Pungai tu, alhamdulilah, keadaan masih terkawal dan banyak kosong untuk kami park kereta dan cari port nak piknik. 

Aktiviti Cuti Sekolah, Bawa Family Piknik Di Tepi Pantai Pungai

Aktiviti Cuti Sekolah, Bawa Family Piknik Di Tepi Pantai Pungai

Kitaorang lebih suka piknik bentang tikar dan santai-santai jer, dari nak sewa duduk atas pondok-pondok yang ada di sana. Kalau korang suka camping, pun boleh, satu malam untuk satu khemah (kecik/besar) hanya rm25 sahaja untuk sewa tapak. Keselamatan di jaga, ada peronda meronda memalam. Parking kereta hanya RM5 sahaja per-day. 

Masa piknik tu, Sis tak masak pun, semua order jerr. Dah adik-adik kata order, so kita order je laa. Sis order Roti Jala beserta kuah kari, Mee Goreng, dan juga Kek Marble sebuku. Lain-lain adik-adik bawa, buah-buahan, roti sandwich, minuman, jajan, kek birthday dan juga Nugget dan Hotdog.

Memang meriah laaa, seronok tengok anak-anak saudara enjoy makan dan mandi laut. Sis tak mandi, boleh pulak time tu 'ABC' arghhhh kalau takkk dah terjun laut mandi sampai kecut oiiii...so apalagi, jadi tukang jadi bag dan tukang amikkan gambo dan video jerr, naik muntah ijo nengok gambo hahahahaha..


Tu pun kitaorang ada bawa satu khemah saje pasang, senang nak buat solat dan juga untuk anak Sis,Yana berehat, maklum lerr orang tengah 'mabuk'.. hahahaha

So korang kalau takde aktiviti cuti sekolah, bawalah family piknik di tepi pantai Pungai ni, mesti anak-anak suka nanti. Kalau nanti datang tak tau dan mencari tempat menarik di Johor ni, haa dah bolehlah masuk list dalam percutian cuti sekolah akan datang ya..   nak stay Chalet pun ada. 

Pantai Pungai, Pengerang Johor
Alamat : Lot PTD 558, Tanjung Punggai, 81600, Johor


P/S: Bertahun tak pi piknik macamtu, seronok gilerrr rasa.. Suami pun dah ajak pi lagi... alhamdulilah..

Post a Comment

8Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging.

  1. bestnya kak siap boleh mandi n main pasir... nampak tempat lepak akak tu redup je. Sambil layan angin sepoi-sepoi tepi laut memang syok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangatt Dana, lama tak piknik tepi pantai gini... gembira hati sendiri dan anak-anak...

      Delete
  2. Syoknya dapat piknik ramai-ramai..piknik ni kalau sorang dua ja tak syok kan..Kalau ramai riuh rendah baru feeling. Untung anak buah ada maklong dan paklong yang rajin layan..💚

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaa MamaCella, lapang dada terus bila dapat berkelah tepi pantai...

      Delete
  3. Seronoknya laa hai sesekali kan dapat angin pantai. melihat ombak menghempas tanpa hentinya.

    ReplyDelete
  4. Pernah pergi sekali je. Best pantai Punggai sbb tak crowded sgt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaa Nur, tenang aman jerr di situ, kebetulan time cuti kan, sana sini penuh...

      Delete
Post a Comment

#buttons=(Ok, Go it!) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Ok, Go it!