Header Ads


DOA MURAH REZEKI YANG PALING SENANG DIHAFAL


DOA MURAH REZEKI YANG PALING SENANG DIHAFAL | Amalkanlah doa pendek ni, tak kisah di mana juga berada. Lebih-lebih lagi setelah dan selepas solat fardhu. Korang amalkan dan bacalah selalu, jadikannya sebagai zikir korang, insyaAllah rezeki korang tu bertambah-tambah Allah beri. Tapi jangan kedekut!

Rezeki adalah sesuatu yang telah ditetapkan dan tertulis bagi setiap manusia. Dan menjadi tanggungjawab kita untuk sentiasa berusaha dan berdoa untuk dimurahkan rezeki serta mohon untuk mendapat keberkatan dariNya.

Nak mohon dimurahkan rezeki tu tak payah nak doa pepanjang, cukup dengan bersyukur dan mohon keberkatan dari Allah. Tapi nak afdol, bacalah doa yang memang khusus untuk rezeki, tapi kalau tak boleh nak baca pepanjang, cukup dengan doa di bawah ini aje. Amalkanlah!

Islam itu Indah. Islam itu Mudah. Korang buat, korang dapat!.


Terdapat pelbagai jenis rezeki yang manusia sendiri tidak perasan bahawa ianya merupakan salah satu daripada rezeki yang diberi oleh Allah secara nampak atau tidak nampak.

Kebiasaannya manusia ni tau minta tapi tak tau bersyukur. Betul tak?
 #SisSharing

Rezeki yang telah ditetapkan
Ini adalah rezeki yang Allah telah tetapkan sejak kita dalam kandungan lagi. Semasa kita berusia 4 bulan dalam kandungan ibu kita, 4 perkara telah ditetapkan untuk diri kita termasuklah rezeki kita.

Rezeki dengan usaha
Orang yang berusaha pasti akan dapat lebih. Itulah hakikatnya, walaupun rezeki telah ditetapkan, kita perlu berusaha lebih gigih sekiranya nak jadi kaya atau mempunyai kedudukan kewangan yang stabil.

Rezeki dengan syukur
Orang yang kerap bersyukur akan ditambahkan rezekinya oleh Allah swt. Cara paling mudah untuk bersyukar adalah dengan mengucapkan 'Alhamdulillah'.

Rezeki yang tidak disangka
Dalam ayat seribu dinar ada menyatakan sekiranya kita bertaqwa kepada Allah, maka Allah akan berikan kita rezeki daripada sumber yang kita sendiri tidak sangka seperti melalui cabutan bertuah, hadiah dan lain-lain. Ini semua rezeki yang tidak disangka-sangka.

Rezeki dengan istighfar
Orang yang banyak meminta ampun atas segala kesalahannya dengan beristighfar akan menyebabkan rezekinya mudah dan berkat.

Rezeki dengan Nikah
Ada yang bimbang dengan nafkah kewangan selepas bernikah. Hakikatnya, Allah menjanjikan tambahan rezeki untuk mereka yang bernikah

Rezeki dengan anak
Allah mengingatkan bahawa setiap anak yang lahir di dunia telah ditetapkan rezekinya. Ramai yang mengistilahkannya dengan ‘rezeki anak’. Sebagai contoh, apabila lahir seorang anak, meningkatnya gaji ibu dan bapa bayi tersebut.

Rezeki dengan sedekah
Salah satu cara terbaik untuk menarik rezeki adalah dengan memperbanyakakan sedekah. Nilai sedekah yang dikeluarkan tidaklah penting berbanding perbuatan sedekah itu sendiri. Biar sedikit tetapi ikhlas.

Selain itu, kita juga perlu ingat, dalam setiap rezeki kita, ada juga bahagian untuk orang lain. Faham tak ayat tu? Yaaa bersedekahlah. Bayar zakat dan membantu mereka yang memerlukan. InsyaAllah rezeki yang ada tu, Allah akan gandakan berlipat gandanya. Antara cepat dengan lambat aje.

So jom kita bersedekah!
Sedekahlah kamu walau seukir senyuman 😊


P/S: Terima kasih sahabat! Sahabat yang baik juga rezeki buat Sis ...

14 comments:

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.