Header Ads


SELEMBAR KAIN KAFAN


SELEMBAR KAIN KAFAN | Kain kafan adalah sebuah selembar kain yang digunakan sebagai pembungkus seorang yang telah meninggal dunia sebelum dimakamkan oleh ummat islam dan beridentik dengan warna putih.

Biasanya pada jenazah laki-laki menggunakan tiga (3) lapis dan perempuan lima (5) lapis.

Didalam kain kafan tidak ada sakunya karena kita tak akan bisa membawa harta wang sesen pun sebagai bekal perjalanan, ketika kita sudah meninggal dunia maka Allah SWT tidak melihat berapa banyak harta yang kita bawa akan tetapi Allah SWT akan menanyakan berapa banyak harta yang sudah kita berikan.

Disamping itu pula warna kain kafan pun hanya satu yakni putih nan suci.

Kerana kelak ketika kita diliang kubur kita tak dapat mepamerkan kain kita seperti kain pada umumnya yang indah berbagai macam warna dan corak dalam keadaan terbujur kaku, terbaring, tanpa ada gerak geri sedikit pun, kerana Allah swt tidak akan melihat seberapa bagus dan mahalnya pakaian yang kita kenakan didunia.

Yang tetap kita pakai hanyalah selembar kain putih, yang murah bahkan tidak ada jahitan sedikit pun.

Kain kafan hanyalah kain yang tak memiliki tutorial, tidak memerlukan satu kreativiti pun ketika dikenakan oleh kita kerana ketika kita telah terbujur kaku tak berdaya Allah swt tidak menilai seberapa cantik atau tidak ketika sesaorang mengenakannya.


Maka ingatlah pakaian taqwa putih bukanlah pakaian yang dibuat oleh designer ternama, tapi selembar kain putih polos tanpa warna maupun corak.

Seperti harapan kita semua selama hidup, semoga hati kita putih bersih terhindar dari khilaf dan dosa agar kita semua termasuk orang-orang yang layak masuk ke dalam syurgaNya.

Kain kafan bagi pandangan semua manusia adalah sama, harganya sama, warnanya sama, cara memakainya pun sama, kerana kita tidak dapat mencuri keluar suatu apa pun anggota badan kita  didalamnya, bahkan kain tersebut menutupi seluruh tubuh kita mulai ujung kaki hingga kepala.

Maka dari itu apa yang dapat kita sombongkan ketika kain tersebut sudah menyelimuti tubuh kita?. Hanya menunggu berdepan dengan Allah swt.

Semoga kelak kita menjadi orang-orang yang khusnul khotimah.
Aminn.

#SisSharing #PeringatanBuatDiri


P/S: Salam Jumaat buat semua, Sis kirimkan dari angin lalu di tepi pantai...

6 comments:

  1. Pakaian yang semua orang tak boleh tolak di kemudian hari. :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaa Aien..jangan sombong di dunia, kelak selembar kain kafan juga kita bawa...

      Delete
  2. kita dilahirkan dalam keadaan suci, kita pergi pun nanti dalam dakapan kain kafan yang suci bersih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar Dana..makanya janganlah kita riak takbur dengan harta dunia, esoknya mati hanya selembar kain kafan aje yang kita bawa...

      Delete
  3. teringat pulak kat mamak kat kampung...pesan belikan tudung putih aje....

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.