SELAMAT TAHUN BARU CINA 2020

SELAMAT TAHUN BARU CINA 2020 | Meriah dah dengan bunyi mercun sana sini. Kebabomm meletop atas langit ! Biasalahkan, tak raya kita, mereka pun tentu sama je dengan kita juga. Kita sebagai jiran ni, masing-masing kena tolak ansur dan saling faham memahami. Jangan duk bebel aje bising bunyi mercun, masa raya kita, ko kemain lagi main mercun gak, sama je kan.

Tahun Baru Cina adalah pada bulan baru bagi tahun baru dan ia juga merupakan permulaan kepada musim bunga dan Tahun Baru Cina di sesetengah negara yang mempunyai 4 musim dipanggil perayaan Musim Bunga, iaitu musim pertama dalam tahun baru.

Perayaan Tahun Baru Cina sangat berkait rapat dengan kepercayaan dan adat orang Cina terdahulu menjadikannya perayaan tradisional. Ia merupakan perayaan Bangsa Cina, bukannya perayaan keagamaan. Bersama calendar Lunar adalah putaran 12 tahun yang disekalikan bersama binatang sebagai simbol setiap tahun. Dan pada tahun 2020 ni, tahun Cina adalah tahun Tikus.

Pada hari Tahun Baru Cina, masyarakat Cina akan memberi kehormatan kepada nenek moyang dengan membakar colok dan juga memasang mercun. Hari-hari kemudian adalah hari melawat saudara mara dan pada hari ke-15 dalam Kalendar Lunar pada bulan pertama (15 hari selepas Tahun Baru Cina), perayaan tanglung pula disambut.

Suasana pada Tahun Baru Cina sangat meriah dengan warna merah dan jika di China, bandar-bandar besar seperti Beijing akan lengang beberapa hari sebelum Tahun Baru Cina dan seminggu selepas Tahun Baru Cina kerana semua pulang ke kampung untuk merayakannya.


Dan semestinya setiap kali perayaan Tahun Baru Cina, jalanraya juga akan sesak dengan kenderaan di sebabkan semua pulang bercuti ke kampung masing-masing. Dan tak lupa juga mereka yang tidak menyambutnya turut sama amik peluang bercuti bersama keluarga.

Korang ke mana tu? Sis? Jeng jeng jeng..rahasia hahahaha..
Selamanya kena di rahsiakan dulu, kalau tidak 'anggerik desa' meroyan dalam wahtsapp. Biasalah orang ada hasad dengki dengan kebahagiaan orang lain, akan macamtu. Macam cacing kepanasan! Diam-diam dia, tapi busuk hati!.

Juga Sis nak pesan ni, hati-hati ya korang, virus Novel Coronavirus ni sedang menganas, jaga diri dan amik langkah berjaga-jaga.

Di sini Sis ingin mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina kepada keluarga Sis, PakCik & MakCik, juga rakan-rakan Sis dan kesemua mereka rakyat Malaysia yang berbangsa Cina, moga dimurahkan rezeki dan sentiasa dalam keadaan sejahtera. 新年快乐 !.

Gong Xi Fa Cai. ! Xin Nin Kuai Le !. 🍊


P/S: Jom kita cuti-cuti Malaysia...

10 comments:

  1. selamat tahun baru cina bagi yang menyambut hehe

    ReplyDelete
  2. Happy Chinese New Year!

    https://mylittlestoryi.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. ehehe alooo comey tikuih tu..
    hakikatnyaaaa tak comey cemtu hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha kannn tahun ni tahun tikus, comel terus tikus jadinya hahahaha

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.