Header Ads


KALAU DAH NAMANYA ORANG JOHOR, HARI-HARI ASAM PEDAS PUN TAKPE!


KALAU DAH NAMANYA JOHOR, HARI-HARI ASAM PEDAS PUN TAKPE! | Ya betul tak? Kalau dah namanya orang Johor, hari-hari makan asam pedas pun takpe, itu Sis la, kalau orang Johor lain tak tau ler hehehehe. Tapi manalah ada orang yang nak masak asam pedas hari-hari, mau kang lepas tu nampak asam pedas jadi fobia hohoho.

Kebiasaannya asam pedas ni mesti nak makan dalam masa seminggu tu laa, kalau seminggu tak dapat makan asam pedas tu, dah mula meroyan kan, mulalah menjajau cari lauk mentah nak masak asam pedas. Kalau orang Johor ni senang, agak nak makan asam pedas je, ayam pun boleh masak masam asam pedas tau. Yaa asam pedas ayam, sedap giler!

Kalau negara lain memang akan rasa pelik asam pedas ayam, tak payah cakap siapa, Suami Sis aje, dia sendiri kurang gemar kalau asam pedas ayam, Sis kena masak lauk lain untuknya kalau masak asam pedas ayam, kecuali Suami akan korek makan kaki ayam dan leher ayamnya aja.

Tapi kalau masak asam pedas ikan pari gini haaaa...satu rumah kemain suka! kecuali anak Sis yang sulung, dia tak makan ikan pari hehehehe.


Asam Pedas Ikan Pari 

Menu lauk yang terus Sis masak sesampainya di Johor selepas 3 hari 2 malam ikuti program FAMmediatrip ke Kelantan sempena Sambutan Tahun Melawat Malaysia 2020 baru-baru ini.

[Baca Juga] : Tourism Malaysia Menyambut Pelancong Di Pintu-Pintu Masuk Utama Bersempena Tahun Melawat Malaysia 2020

Memang tak sah kalau dalam seminggu tak makan dan masak asam pedas. Tekak dan mata dah terbayang-bayang asam pedasnya, nasib baik juga kat rumah dah siap sedia lauk mentahnya, so masak terus jika teringin nak makan.


Cuma kadang tu nak masak asam pedas ada je bahan yang tak cukup, takde terung, takde bendi, takde sawi jeruk, tu yang kadang macam tak lengkap je asam pedasnya...tapi janji ada daun kesum dah cukup dah bagi Sis untuk masak asam pedas.

Takde daun kesum, bukan asam pedas Johor namanya, ye dakkk...

Lain orang lain cara masak pedasnya. Setakat ni kalau sebut asam pedas, asam pedas Emak Sis laa the best in the world! Emak masaklah asam pedas apa, tersedap di dunia rasanya...ermmmm rindu plak asam pedas Emak..

Yang ni tak payah resepilaa, google je resepi asam pedas ikan pari, mesti banyak yang keluar nuu, sebab sama je resepinya semua hehehe. *malas nak menaip pun ya ni hahahahaha..

Okaylah nanti smabung lagi, harini agak bizi melipat meyusun kain baju yang Suami bawa balik dari Paka sana, mana yang tak guna Sis nak bagi orang je, kemain banyak bajunya..ermmm..

OkayBye.


P/S: Harini malam kita buat Zam Burger!! hahahaha..

20 comments:

  1. Sedapnya asam pedas..bila sis nak ajak kita pi sana ni..nak rasa asam pedas sis masak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehehe mai laa, datang Johor roger-roger, Sis masakkan untuk SA nanti...

      Delete
  2. betul tu kak, kalau dah johor asam pedas tu hari2 layan, semua jenis asam pedas dana dah try masak kak, ikan, ayam, daging, tetl cuma seafood je tak pernah try

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn Dana, tak kisahlah asam pedas apa pun, janji dapat makan dalam seminggu tu heheheh

      Delete
  3. Sedapnya asam pedas.. tapi suami Kak Sue suka asam pedas rebus tu, yang tu hari-hari tak apa. Kak Sue tak kisah, asal asam pedas.. jalan.. hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo asam rebus pun sedap gak Kak, masak letak timun, adehhh sedapnyaaa...

      Delete
  4. kalau dah namanya orang kedah, hari-hari makan laksa pun takpa. haha :P

    ReplyDelete
  5. Huhu. Kite pun tiba-tiba rasa nak masak asam pedas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe silalah memasak ya, nanti update hehehe

      Delete
  6. Cerita pasal Asam Pedas, teringat arwah ayah dulu memancing, lepas tu ikan selalu masak Asam Pedas. Lagi best kalau dia dapat telur ikan pastu masuk dalam Asam pedas. sedapnyaaaa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahaii Momi...kalau ikan pancing memang sedapkan, fresh! ..mai laa datang Johor, nanti Sis masakkan untuk Momi..

      Delete
  7. Assaamualaikum lin...betul tu dah nama org Johor kn,asam pedas tetap kena ada...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam mama...kan Maaa..kalau tak makan dalam seminggu memang tak sah!

      Delete
  8. Wak kalau makan asam pedas, cari kepala ikan mayung.

    ReplyDelete
  9. Replies
    1. Kannn...sedap Cik Nor, esoknya kuahnya cecah lepeng hehehehe

      Delete
  10. tapi....mona masak hari2 dalam kampung people...hahahahhahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahaha aje gile MOna tu hahahahahahaha

      Delete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .
For any inquiries, email: linmdnoor@gmail.com

Powered by Blogger.